Kort bräda

preytz

Ny medlem
Kort bräda
Tjena, första tråden här på forumet :)

Det är så att jag inte åkt bräda på många år och har bräda av märket scott på 145cm och känner inte för att köpa ny då jag inte åker så mycket längre.

Så funkar det att köra på denna bräda som är 145cm? jag är strax under 180 och väger runt 65 skulle jag tro.

Blir det lättare eller svårare?

Kort bräda
Tror framför allt inte att du kommer ha så roligt på den vare sig du ska köra pist, puder eller park, jämför blades med riktiga skidor liksom. Möjligt att den duger om du ska nöta rails bakom ishallen. Kolla på begagnatmarknaden så kan du ändå komma undan hyffsat billigt och ha mycket roligare.

Var på berget kommer du att hålla till?

Kort bräda
Åre/alperna kommer jag glida runt i. Kan även tilllägga att jag är inte är en snowboardåkare av högsta kvalite, men åka hyffsat kan jag väl :)

Kort bräda
Okej, men jag antar att du framförallt kommer att åka pist? Tror tyvärr inte att du kommer haså mycket glädje av din 145cm planka då. Men ta med den och testa, sen hyr du en längre bräda nästa dag och jämför skillnaden själv :)

Kort bräda
okej jo det var de jag fruktade :P men får ta och kolla om det blir att införskaffa en ny, vilken längd bör jag ha då (för puder mestadels men ändå lite lek i parken)?

Tack så mycket för hjälpen btw :)

Kort bräda
Jag hade absolut tagit en längre. Det är svårt att åka på såpass korta brädor iom att din stance kommer att vara väldigt smal.
Jag är 185 och kör på 152-157, i det längdspannet tycker jag brädorna är som en smäck.
Tror fram för allt att den brädan inte kommer göra dig som åkare rättvist bemött då den förmodligen inte är byggd för din kropp alls.
Låter ju som en junior/dam bräda och som du kanske förstår så lämpar de inte sig till fullvuxna män!

Jag tycker du borde köra på en 153-157 då långa brädor är bra mycket bättre i puder än vad lite kortare är.
För att leka i parken tror jag att det är helt okej också. Till hopp så tar man ju gärna en lite längre och lite styvare bräda.

Hoppas att du löser detta på något fint sätt. :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp