kort leash ?

kort leash ?
Du sætter den typ i skosnøren om du promt ska anvænda den, annars ær det ju så att den ær helt utan funktion. Ja menar, en vanlig lång fångrem har ju før det førsta inte alls den funktionen som skyltarna på alla skidorter menar, då man ju knappast går runt med den knæppt medans man bær på brædan, och jag skulle vilja se dig gå runt med den knæpp :)

kort leash ?
Hur är det med kontrollen på det här? Har blivit stoppad och tillrättavisad för det här ibland i mindre liftsystem, men det var några år sen. Har liftgubbarna slutat bry sig nu i allmänhet?

Jag ser inte heller funktionen med en fångrem. Den enda gången den skulle kunna ha någon funktion är om man med påknäppta bindningar plötsligt skulle få paj på alla spännen samtidigt och bindningarna fortfarande sitter på brädan. Har inte hänt allt för många gånger. Vad hände förresten med dom skidliknande stoppen dom pratade om förrut?

kort leash ?
Jag har aldrig blivit stoppad. Dom bryr sig inte så mycket skulle jag tro.

Fångremmen är till föratt när man sätter på sig brädan när man är i backen. Man ska sätta fast fångremmen först innan man sätter på sig bindningarna.

kort leash ?
Ha med den i fickan och sätt på den om dem stoppar dej bara, från skosnöre till lämpligt hål i bindningen:P

Fångrem är för övrigt det fulaste som finns om man har en stor.

kort leash ?
det borde vara böter på att inte använda någon fångrem över huvud taget

plötsligt tappar ni brädan, den flyger i all världens fart ner för backen, inte i närheten av en chans att komma ikapp den... sitter ett stackars barn eller varför inte en polare i backen, stålkanterna träffar honom rakt i ländryggen så att den krossas...

ja ni kan ju bara tänka er hur fånigt det blir sen när han är handikappad och ni får betala ett megaskadestånd för att fångremen gör att ni inte ser übercoola ut :P

kort leash ?
Nejv sa:
det borde vara böter på att inte använda någon fångrem över huvud taget

plötsligt tappar ni brädan, den flyger i all världens fart ner för backen, inte i närheten av en chans att komma ikapp den... sitter ett stackars barn eller varför inte en polare i backen, stålkanterna träffar honom rakt i ländryggen så att den krossas...

ja ni kan ju bara tänka er hur fånigt det blir sen när han är handikappad och ni får betala ett megaskadestånd för att fångremen gör att ni inte ser übercoola ut :P
Jag tror man inte dissar fångremmen för att se cool ut.

kort leash ?
Problemet att fånremmen faktiskt inte gör nån nytta. de brädor som jag har sett skina har gjort det då de vält från ställ (eller kids som åkt pulka på dem). I vilka situationer skulle fångremmen faktiskt kunna göra nytta? man halkar inte ur en bindning. teoretiskt sett så skulle väl bindningarna kunan släppa, men leashen sitter ju i bindningen så då gör det ju ingen som helst skillnad.

Probelemet är om man börjar lita på leashen, när jag var yngre hikade jag på ett berg, hade brädan i handen. behövde båda händerna så jag lät den hänga i leashen. Plötsligt säger det *snap* och den lilla haken som var fäst i benet går av. jag han precis fånga leashen innan brädan åkte i väg.

jag åker nu utan leash och ser till att försöka håla koll på brädan i stället. Jag ser problemet med skenande brädor, men hur stort är det egentligen? är det någon som faktiskt fått en bräda på sig? (och hade den personen på sig nåt annat än pjäxor/boots på sig)

så min lösning är att förbjuda och informera folk att inte sitta på brädorna och åka och att fixa ställ som funkar bra för brädor.

/Flip

kort leash ?
Problemet med skenande brädor när någon "använder" den är väl lika stort som med skidor... Större risk, ja... men det händer så jävla sällan så att det är onödigt...

kort leash ?
flygkrascher och båtar som sjunker händer ju inte så ofta heller.men det händer då och då.så varför inte ha fångrem för att kunna rädda någons liv ifall olyckan är framme.jag skulle inte vilja ha en bräda på mig och skulle inte gilla att tappa brädan på nån jag heller.

sen tycker jag att fångrems biten är lite luddigt är ju trots allt när man bär brädan som det är viktigt att ha den på sig inte när man åker lift..så liftvakter,pistörer och liknande borde kolla på folk som hikar i pisten.

blev för övrigt träffad av en skida i vintras så jag tycker att det borde finnas fångremmar på dom med dom kan ju faktiskt studsa och glida på sidan trots skistoppers. en isig pist i tillexempel lindvallen full smockat med folk Göran 52 trillar tappar skidorna som han haft i en många härans år utan att ändra vikten på dom trots att han har lagt på sig 30 pannor sedan han köpte dom.dom löser ut för minsta lilla studsar,glider och träffar nån.

borde va tvång med ärliga viktinställningar på skidor eller fångrem

kort leash ?
SombreroSnow sa:
flygkrascher och båtar som sjunker händer ju inte så ofta heller.men det händer då och då.så varför inte ha fångrem för att kunna rädda någons liv ifall olyckan är framme.jag skulle inte vilja ha en bräda på mig och skulle inte gilla att tappa brädan på nån jag heller.
Jo visst störtar flygplan, men det finns inte fallskärm till alla ombord för det. Det är inte en bra lösning på problemet, det ger en falsk trygghet om något. Men jag håller med om att "det händer så sällan" argumentation är förkastlig, speciellt om bergssäkerhet, hur mång har använt sin tranciever skarpt egentligen?

Hur blev det med de där boardstoppersarna som utvecklades, nåt som används?

Det med ärliga viktinstälningar är bra, hyrskidor brukar ju vara åt helvette för lågt ställda om inte annat, det är farligt av andra anledningar än att folk kan få skiten på sig.

/Flip

kort leash ?
Vart en ganska intressant diskussion det här, jag har alltid kört med "lite längre" fångrem tidigare eftersom jag uppfattat det som ett tvång, men aldrig riktigt fattat varför... Får se till att ha med remen i fickan då, den kan ju säker vara till hjälp om man ska bära brädan annars. ;)

kort leash ?
Var med om en ganska otäck grej i norge för många år sedan. En från samma resgrupp som mig struntade i sin fångrem. När han sen åkte sittlift så hade han foten med bindningen hängades och det lösa benet dinglade brevid. Av en ren händelse råkade han sparka till bindningarna så övre spännet öppnades och brädan for ner och träffade nästan en person och sedan far iväg i en jävla fart. Som tur var drog brädan in i skogen och inte vidare ner i pisten. Säkert en en på tusen-händelse men det var väldigt läskigt när det hände..

kort leash ?
änvänd för guds skull fångrem, har varit med om några läskiga händelser där skenande brädor varit inblandade

du fäster fånfremmen i din boot, hur du vill i princip, ingen tvingar dig till nåt

kort leash ?
maito sa:
Hur är det med kontrollen på det här? Har blivit stoppad och tillrättavisad för det här ibland i mindre liftsystem, men det var några år sen. Har liftgubbarna slutat bry sig nu i allmänhet?

Jag ser inte heller funktionen med en fångrem. Den enda gången den skulle kunna ha någon funktion är om man med påknäppta bindningar plötsligt skulle få paj på alla spännen samtidigt och bindningarna fortfarande sitter på brädan. Har inte hänt allt för många gånger. Vad hände förresten med dom skidliknande stoppen dom pratade om förrut?
vet inte riktigt, men jag har iallafall blivit stoppad

kort leash ?
Är inte grejen med fångrem att den ska va såpass lång att du ska kunna ha den fastsnörad runt foten men ändå kunna bära den. betyder då att leashen måste va runt 60cm eller liknande för att fylla den funktionen . då sabbar den snabbt åkfunktionen istället när den krånglar sig under brädan medans man åker . de korta leasharna man får med bindningarna fyller väl inte alls nån funktion, den knäpper man ju loss samtidigt som man strappar ur bindningarna .
Själv har jag aldrig med mig leash för att undvika övervikt på planet . ruskigt dyrt att betala extra för sånt !

kort leash ?
jo kom ju ut ett skistopper system till snowboard men funka inte helt hundra och man slapp ju inte undan fångremmen för det.

sen en massa extra vikt på brädan vill man inte ha

kort leash ?
som sagt, den ska fästas i skon och sedan i bindningen, fick en likadan jag också.. När jag beställde skor. Sen är det ju rätt många skidåkare som kör med halvkassa stoppers också, bland annat några av mina kompisar.

Men visst har väll en fångrämm sin funktion om den sätts på rätt ställe. Men det känns inte allt för nödvändigt, skidor far och flyger överallt när folk crashar men om en brädåkare rammlar så är ju chansen 1 på miljonen att brädan lossnar..

kort leash ?
Det står så här i SLAO:s lilla gula.

* Alla typer av skidor och blades ska ha skidbroms/skistopper.
Telemarksskidor samt snowskate, snowsurfer och liknande ska ha fångrem.

* Snowboards ska ha brädbroms eller så lång fångrem att brädan kan
bäras med fångremmen fäst vid ena benet.

Men jag vill hävda det att det räcker att den sitter i booten, du får tillräckligt lång leash till att ta dig upp eller ner för backen, inte för man haikar så mycket nu mer.

kort leash ?
Kör med leash! Har själv en rätt lång som jag fäster strax under knät till bindningen. Går att gå och bära brädan utan problem, inga problem när man åker. Kanske inte så jävla snyggt men den kan rädda någon från en sjukhusvistelse eller värre. Plus att man slipper riskera att den drar ivåg när man hikar om man skulle halka eller nått. Har också själv tappat den i liften en gång, någon hade kommit åt frambindningen utan att jag märkte det och brädan föll av när jag satt i liften.

kort leash ?
dom gånger man inte har på sig någon bindning är typ när man går och köper liftkort ? ellr kanske hittar nå fint hopp i en offpist som man hikar upp till och då brukar det inte direkt krylla med folk omkring en blir mest jobbigt för en själv eftersom man måste vandra ner å hämta brädan och mina bindningar har då aldrig lyckats självutlösa ialla fall...skidor tycker jag dock ser flyger hejvilt när dom klotar

Tillbaka
Topp