Kört sönder mina hertigar

carl-pedal

Ny medlem
Jag har kört sönder tåplattan på min dukes. Någon som har koll på markers reklamationsrätt?

Finns det någon annan som råkat ut för samma problem och vet kostnaden för två nya tåplattor?

Tack för hjälpen

/c

Hade du sökt lite på internet under de senaste åren så hade du märkt att det är ett vanligt fel på dukes. Är de inom garantitiden så lär du kunna reklamera nen är de gamla så blir det ju tufft, pris = ingen aning.

JL76 sa:
Hade du sökt lite på internet under de senaste åren så hade du märkt att det är ett vanligt fel på dukes. Är de inom garantitiden så lär du kunna reklamera nen är de gamla så blir det ju tufft, pris = ingen aning.
Har tyvärr inte lagt märket till det eftersom jag inte gjort någon djupare efterforskning.
Någon aning om reklamnations tiden? Kollade lite på markers sida men fanns ingen konkret information.

Reklamationsrätten gäller i tre år i Sverige, har du handlat från något annat land kan det vara andra regler. Inom EU så har man minst två års reklamationsrätt. Detta gäller enbart om du köpt varan ny i butik.
Rota fram kvittot och kontakta butiken du köpte prylarna i så löser det sig nog. Om inget annat så misstänker jag att Marker inte vågar snåla på good-will kontot nu när Salomon snart släpper sin konkurrent.

Framförallt ska du inte godta butikens svar helt okritiskt. Tyvärr har butiker idag en tendens att försöka lägga över ansvaret på tillverkaren. Du som konsument har alltid ett avtal med handlaren och det är gentemot denne du har möjlighet att ställa krav, så länge vi pratar om reklamationsrätt på grund av "fel i vara". Sen kan det vara så att tillverkaren i sin tur erbjuder en mer frikostig garanti än vad lagen erbjuder. Om det är ett vanligt fel så borde man rimligtvis kunna hävda att det är fel i vara och därför reklamera enligt konsumentköplagen. Har du haft dem längre än tre år så skulle jag istället försöka ge mig på marker direkt och hoppas på att de är generösa med good-will.

Tack för alla nyttiga svar. Skidor och bindning är köpta i Sverige och har gått nästan 3 år. Blir väl till att knata ner till affären och höra om det går att göra något åt det.

Var också inne på att kontakta marker direkt via mail med foton och en lite snyft historia. Får se hur det går med lokala skidhandlarn annars är det bara att hålla tummarna för lite good-will från markers sida.

Tack än en gång

/Carl

Tillbaka
Topp