Korta ner Black diamond stavar

Vannish

Medlem
Jag har en par två-delande black diamond stavar. När jag gör dom så små som möjligt är dom 105cm, vilket är ganska långt. Kan dessutom göra dom till 155cm, vilket såklart är alldeles onödigt långt för mig på 178cm.
Så jag vill kapa av dom lite för att kunna fälla ihop dom bättre och göra dom lite lättare.
Men i den nedre delen av staven så finns det en svart grej i änden som gör att staven inte ska åka ut så lätt. Kan man på något sätt få loss den? Har prövat med lite råstyrka och verktyg men den verkar sitta där ganska ordentligt…
Är det annars bara att kapa av staven och leva med att den svarta grejen inte får följa med?

Dessa stavar handlar det om:
http://highpeakscyclery.com/merchant/922/images/site/bd_traverse.jpg

Jag tror den svarta plastgrejen snarare är till för att det ska vara lättare att få in staven igen om man tagit isär den. Såga av och kör utan bara!

Den svarta grejen är väll endast till där för att stabilisera så att inte staven "vickar" så mycket och för att inte underdelen ska flyga ut när man släpper på justerlåset. Testa att dra några lager silvertejp om staven blir lite vinglig efter kapandet.
Kan inte tänka mig att det ska bli några komplikationer, men håll mig inte ansvarig för diverse bieffekter av operationen :)

Vannish sa:
Men i den nedre delen av staven så finns det en svart grej i änden som gör att staven inte ska åka ut så lätt. Kan man på något sätt få loss den?
Det normala sättet att korta stavar på är att ta av handgreppet, kapa uppifrån och trycka på handgreppet igen.
(instruktioner för smidig metod finns på forumet.)

resqual sa:
Den svarta grejen är väll endast till där för att stabilisera så att inte staven "vickar" så mycket och för att inte underdelen ska flyga ut när man släpper på justerlåset. Testa att dra några lager silvertejp om staven blir lite vinglig efter kapandet.
Kan inte tänka mig att det ska bli några komplikationer, men håll mig inte ansvarig för diverse bieffekter av operationen :)
Lugnt, tror samma som dig att det är därför den svarta delen finns där. Och går ju som du skriver att lösa det med lite tejp i värsta fall.

Piglet55 sa:
En bild säger mer än tusen ord.
Orkar inte ta kort och lägga upp. De flesta som svarar verkar veta vad jag snackar om.

rabbit sa:
Vannish sa:
Men i den nedre delen av staven så finns det en svart grej i änden som gör att staven inte ska åka ut så lätt. Kan man på något sätt få loss den?
Det normala sättet att korta stavar på är att ta av handgreppet, kapa uppifrån och trycka på handgreppet igen.
(instruktioner för smidig metod finns på forumet.)
Det "normala" sättet att kapa staven på kommer inte hjälpa mig att göra staven kortare. Den kommer vara precis lika lång som den är nu. Jag behöver korta underdelen eftersom den inte går in så mycket i överdelen. Och kommer inte använda stavar längre än ~135 ändå.

Tror det får bli att kapa den rakt av och sen tejpa lite om den vinglar allt för mycket (eller glider ut alldeles för lätt)

Har ett par likadana och gjorde samma operation. Funkar hur bra som helst utan den svarta proppen. Har förvisso inte åkt skidor med dem efter 'ingreppet', bara fjällvandrat. Däremot såg ja faktiskt till att frigöra mina proppar, så vilken dag som helst ska jag sätta dit dem igen (kommer mao aldrig att hända)...

Edit: använde en rörkap när jag kapade mina, så att jag inte skulle sumpa 'rundheten' och därmed få problem att få in dem igen...

Senast ändrad:
Bjarkang sa:
Har ett par likadana och gjorde samma operation. Funkar hur bra som helst utan den svarta proppen. Har förvisso inte åkt skidor med dem efter 'ingreppet', bara fjällvandrat. Däremot såg ja faktiskt till att frigöra mina proppar, så vilken dag som helst ska jag sätta dit dem igen (kommer mao aldrig att hända)...

Edit: använde en rörkap när jag kapade mina, så att jag inte skulle sumpa 'rundheten' och därmed få problem att få in dem igen...
Tack för svaret. Ska se vad pappa kan ha hemma men hoppas på att kunna lösa kamningen relativt smärtfritt :)

Tillbaka
Topp