korta skidor, dumt?

momosa

Ny medlem
korta skidor, dumt?
Inom en vecka åker jag till frankrike och kommer åka intensivt i 3 månader. Köper helt nya skidor just nu och fastnat för ett par Rossignol, ganska mjuka. Jag är medelgod åkare, gillar lämna pisten av och till och kör gärna på. 171 cm och typ 63-64 kg tung. Han i affärn menar att 158 cm är kort, för kort - borde jag tänka om??

Tacksam för svar, det verkar finnas en del folk här som kan det här!

korta skidor, dumt?
Generellt låter 158 cm för kort om du vill köra utanför pisten med tanke på din vikt och längd. Ska du dessutom stå på skidor i tre månader kommer du förhoppningsvis att utveckla din teknik en del under resan ...

Men det beror också till stor del på vad det är för skidor du valt. Vad är det för modell?

/MM

korta skidor, dumt?
Så det är bättre att ha längre skidor om man åker mkt offpist/terräng? Tänker att det är tvärtom, men jag brukar liksom i vanliga fall "bara åka" oavsett skida. Hyrt tills nu.

Modellen är ROS R.6 RSX

en annan modell som jag funderar på är ROS ZENITH Z72 Fiber..

korta skidor, dumt?
Om du ska åka mycket offpist är din egen längd en bra tumregel. Är själv 187 cm 87 kg och kör på 192 cm skidor vilket jag tycker är i kortaste laget ibland.

korta skidor, dumt?
Jag har ett helt galleri med olika skidor. Åker 99% offpist och säsongar oftast.

Jag skulle köpa skidor i den här ordningen (jag är 195 cm):

1. En rejäl hyfsat bred, styv och lång skida för att åka på större ytor och/eller lång sväng (198 cm)
2. En skogsskida. Kanske 5 cm kortare än (1) men betydligt mjukare och mer lättsvängd. Däremot inte nödvändigtvis smalare (man åker ju i skogen när det snöat mycket). Gärna med tydlig twintip (gör det lättare att komma runt i svängarna) (189 cm)
3. En reservskida för (1).

Jag är 195 cm och min (1) är 198 cm, (2), 189 cm, (3) 190 cm. Men jag har inte så många val, jag köper alltid den längsta varianten.

Sedan kan man ju förstås titta på turutrusning osv också. Min (3) har turbindning (skidan är en Extrem Project 110) en men jag har också en lättare allroundturskida (K2 Coomba). Den använder jag aldrig…

Tillbaka
Topp