Kanske våra inlägg här bör AI-märkas...

Ditt inlägg ser ut som minst 90% AI. Jag använder också google och AI för att hitta basfakta och argument - och ofta för att ifrågasätta mina egna argument! - men formulerar mig själv här i detta forum. Ibland säger jag till en AI-chatt "men det kan väl inte stämma?!" och då svarar AI-chatten ofta "Det har du helt rätt i, ursäkta."
Vattenkraften (som är politiskt omöjlig att utöka ytterligare, åtminstone enligt den rödgröna sidan - den blå sidan vill underlätta för små vattenkraftverk) kan inte samtidigt ge baskraft till nutida och framtida industrier i norr (grönt stål, batterifabriker, datorhallar etc) och samtidigt fungera som
extra reglerfunktion när det inte blåser tillräckligt i söder. Vattenkraftens funktion är redan "maxad" efter att vi stängde sex kärnkraftverk.
Vindkraften står garanterat stilla under en vindstilla natt då vi garanterat inte heller har någon solkraft. Kärnkraften har en tillgänglighet på runt 85–90 %. Att ett stillestånd då och då sker i något av flera kärnkraftverk innebär inte att det är lika osäkert som väder. Vädret är däremot säkert osäkert. Och det blir inte mer säkert för att man bygger fler vindsnurror - från en minut till nästa kan en hel landsända bli utan vindkraft när det mojnar oavsett hur många snurror där står.
Importerad fossil-el blir inte ett "val" under kalla timmar med din (=miljöpartiets) modell – det blir ett absolut inbyggt tvång för att nätet inte ska krascha. Om vi fördubblar elbehovet utan att bygga planerbar el kommer dessa "kritiska timmar" att bli betydligt fler och importbehovet ökar i stället för att minimeras.
Du glömmer systemkostnaden för vindkraft som på plats är billigast per producerad kilowattimme när det blåser. Men om man lägger till kostnaden för alla icke-existerande batterier, vätgaslager, gasturbiner och massiva elnät (från norra till södra Sverige) som krävs för att hantera vindkraftens svängningar, blir ditt system också mycket dyrt.
Att påstå att "Industrin kräver planerbarhet, inte baskraft " är rakt upp och ner fel. En politisk konstruktion. Påståendet att LKAB, SSAB (HYBRIT) och batterifabriker kan "anpassa sin produktion efter vädret" är fantasi.
Men visst - om "industrin" vet att ditt och miljöpartiets program blir verklighet så är det i viss mån "planerbart" - då vet de nämligen att det inte är lämpligt att investera i tung elkonsumerande industri i Sverige. Det får bli nån annanstans, sannolikt drivet med stor andel fossil-el. Det kan man ju kalla "planerbarhet". Vi behöver både vind och kärnkraft, inte teorier om att industrin ska stänga av när det är vindstilla. En globalt konkurrenskraftig industri kräver stabil el dygnet runt.
PS. Kika litet på hur miljöpartiet i Finland tänker. Det är nog där som den gröna omställningens industrier kommer att hamna i bästa fall, så det behöver ju inte bli fossil-el. Men inte i Sverige. Synd.