Körtelfeber!?!?

Körtelfeber!?!?
heej jag har körtelfeber som troligen kommer gå över ganska snart men jag undrar om jag kommer kunna hoppa någe studsmatta eller skejta i sommar? eftersom vissa säger att man ska vila nån vecka vissa säger flera månader. nån som vet säkert?

Körtelfeber!?!?
Det farliga med körtelfeber som jag förstod det (har haft det själv) är att levern svullnar upp. Minsta slag mot levern är således livsfarligt.
Jag skulle rekommendera att du talar med din läkare och inte gör något drastiskt innan dess.

Körtelfeber!?!?
det kan ta ett halvår att bli av med de, de kan ta några veckor...

Men vila en månad o gå till doktorn igen...

Körtelfeber!?!?
Man brukar vara ganska svag efter en körtelfeber, så frågan är om man orkar att skatea och studsa.
Man bör ta det ganska lugnt minst en månad efter att man har tillfrisknat.

Körtelfeber!?!?
Det kniviga med körtelfeber är att det kan ligga kvar i kroppen flera månader utan att du känner någonting alls, så jag skulle rekommendera ett blodprov efter 1 månad lite drygt. Har du inte kvar det då så är det ju helt lugnt! Men nu medans du har det är det så att vid fysisk aktivitet så svullnar levern och mjälten upp och blir då väldigt känsliga för slag så chilla den närmaste månaden.
Till din fråga om i sommar tycker jag det borde vara lugnt! men som sagt, gå till en läkare och ta blodprov så får du ju säkert svar, måste ändå vara det bästa!

/mange

Körtelfeber!?!?
En klasspolare till mig hade nyss körtelfeber, hon är rekommenderad att inte utöva fysiska aktiviteter före midsommar. Som de andra skrivit redan så är mjälten & levern riktigt känsliga, så när du känner dig frisk så ska du nog chilla i nån vecka till.
Jag vet också att immunförsvaret kan bli rätt klent, så infektionsrisken är hög.

Men kolla med din läkare, han vet nog bäst... Och spring inte runt och pussa alla du känner ;)

Krya!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp