Kortrecension Ski Trab TR2 randonnée bindning

Jakob_z

Ny medlem
Hej,

Tänkte att jag väldigt kort skulle dela med mig mina erfarenheter från TR2-bindningen. Har väldigt liten erfarenhet av Randonnée men slog i höstas till på ett paket bestående av Dynastar Cham Alti 89 tillsammans med TR2. Till detta kom pjäxan Scarpa Spirit RS. Bakgrunden till att jag valde TR2-bindningen var att det finns "forward pressure" i hälen, precis som i en alpin bindning samt att tådelen löser ut lateralt.

Åkte med bindningen under drygt 1 vecka i Serre Chevalier mellan den 27/12-9/1. Endast under 2 dagar fick jag möjlighet att tura/åka off pist med dem då snöläget inte var det bästa. Resten av tiden åkte jag i pist.

Kontrollen var väldigt bra och jag kände ingen skillnad jämfört med en alpin bindning oavsett var jag körde någonstans. Responsen var direkt. Dock ska det påpekas att jag körde relativt konservativt då jag var lite osäker hur säkerheten i en Randonnée-bindning är jämfört med en alpinbindning.

Möjligheten att man snabbt kan låsa hälen till åkläge med staven är också bra vid svåra partier när man turar.

Kan inte jämföra med hur bindningen fungerar jämfört med en Dynafitbindning då jag inte har provat en sådan.

Valde Din versionen 5-11 då jag väger 70 kg. Det finns även en Din 7-13 version och bindningen väger ca 0,6 kg per styck d v s 1,2 kg totalt.

Tobias

Bindningen är tyvärr endast kompatibel med den Scarpa du har. För övrigt säkert riktigt bra. Trab är ju ett erkänt märke i touring världen.
Flera tillverkare har hakat på tech trenden. Marker med sin pin., som tydligen haft en del inkörningsproblem i produktionen. En annan intressant bindning är Fritschi med en ny tech med en bra utlösningsfunktion i tådelen och förspänning i häldelen som tar upp skidans flex. Stora tunga fläskiga touringbindningar ett minne blott?

Det är sant att det bara är Scarpa som gör pjäxor till TR2 i dagsläget. De har dock en annan variant som passar som heter Spirit med lägre flexindex. Scarpa Spirit RS är egentligen en modifierad Maestrale. Detta är naturligtvis ett minus i dagsläget för de som redan i dagsläget har en touringpjäxa. För min del som inte har varit inne i randonneesvängen spelade detta mindre roll. Har inte provat Vipec (och kan inte uttala mig i övrigt om bindningen) men i nedanstående test verkar den, liksom merparten av randonneebindningarna på marknaden flexa i häldelen. Detta gör inte Ski trab TR2.

Personligen gillar jag bindningen men har som sagt var ingen erfarenhet av Dynafit. Vidare utprövning sker vecka 11 i Les Deux Alpes:)

Tillbaka
Topp