Kramp i fötterna!

Jonny_hardcore

Aktiv medlem
Kramp i fötterna!
Har ett problem. Jag får fruktansvärd kramp i fötterna när jag åker bräda. Det är oftast när man måste skråa eller glida på transportsträckor. Formgjöt sulor förra vintern men det hjälpte föga...Vad göra?

Kramp i fötterna!
Tja!
Vad har du för bindningar och boots? när jag bytte just bindningar och boots så slapp jag de problemen du beskriver. Tror det var en kombination av att bootsen inte passade i bindningarna(bindningarna satt inte slimmade kring booten) och för dålig passform på skon. Tror att en styvare sko skulle hjälpa också.

Kramp i fötterna!
pröva att inte spänna bootsen respektive bindningarna så hårt det funkade för mig.

Kramp i fötterna!
Förutom att du måste ha boots som passar foten perfekt måste de också passa ihop med bindningarna. Då slipper du problemet med att du måste spänna bindningarna så jävla hårt när du åker.
Sen är det ju alltid bra ifall du åker switch lite då och då. Fram för allt när du skråar...

/Micke

Kramp i fötterna!
Jag körde förra sässen på ett par Salomon pjuck och ett par Burton custom bindningar. Vet inte, kanske inte den bästa kombinationen...Jag brukar inte spänna så hårt. Tror att det största problemet ligger i hälgreppet samt att jag kanske behöver mer stöd för hålfoten. Men som sagt så löste inte gjutna sulor problemet...

Kramp i fötterna!
Hör på den här..

Min brorsa har samma problem och har testat ALLT men
ingenting hjälpte. Han gick till doktorn som sa att han hade kronisk benhinneinflammation (eller hur det stavas) och var tvungen att vila bigtime och käka en massa tabletter och i fortsättningen äta aminosyror som hjälper musklerna att återhämta sig snabbare mellan varje dag.

Kombon styva pjuck och bra pass i bindningen plus en skitload of syror gjorde susen.

Kramp i fötterna!
Damn!...Hoppas verkligen inte att jag måste käka knark för att bli av med detta stigma. Antar att ett besök till farbror doktorn borde vara på sin plats, men man går ju inte dit i onödan.

Tips på bra pjuck förresten?

Kramp i fötterna!
Låt ett proffs välja ut och formgjuta dina boots. Var i Chamonix en säsong och alla polare köpte boots/pjäxor på ett ställe som heter "foot works" el liknande. En av världens mesta kunniga personal som bl.a förser världskuppsåkare och freerideproffs med pjäxor o boots. Mina polare blev grymt nöjda med det som de köpte.

Mig veterligen finns inget ställe med samma kvallitet i sverige, men de som kommer närmast tror jag är alpingaraget i stockholm. Kan ju vara värt ett besök ifall du har vägarna förbi. Låt inte plånboken styra bara. Räkna med 4000:- för ett par boots. De kommer du i och för sig ha nytta ett två-tre år så det är värt pengarna.

Kramp i fötterna!
Jag har också det problemet. Förra året köpte jag nya skor och bindningar. Skorna är av märket "thirtytwo" eller vad det nu heter och bindningarna är ett par "Flow". Skosulan är även formad efter min fot.

Ibland känns det bättre när man åker lite fortare men när man sakter ner igen så gör det ont. Sista gången jag åkte tog jag en lektion och då frågade jag vad det kunde va. Läraren sa att jag skulle försöka att trycka ut knäna mer åt sidorna. Asså istället för att nästan hålla ihop dom som jag gör så ska man ha dom så långt ifån varan som möjligt. Funkade bättre för mig resten av dan men har inte åkt mer sen dess.

PROVA!!

Kramp i fötterna!
Jonny_hardcore:
Låter inte som du är så Hardcore precis!!!
Men ett par hårdare skor torde lösa problemet, så att det inte bara är hälgreppet som spelar roll, utan även smalbenen, så att säga...
Synd att hårda kängor klingar illa med jibb! Är faktiskt skillnad, men man får välja om man ska köra paralellslalom el. inner city rails.

Kramp i fötterna!
RickePuff>>>Jag är mer hardcore än du kan drömma om!...

Nä men seriöst jag har besökt alpingaraget..Dom kunde inte hjälpa mig då ajg redan har sulor från dom. Hjälpte föga. Antar att mitt problem endast löses av en sjukgymnast..Men tack för alla svaren...

Kramp i fötterna!
En anledning till att Alpingaraget inte kunnat hjälpa dig är att dom har taskig koll, deras sulor suger helt enkelt.

Eftersom man står och belastar fötterna totalt olika när man åker bräda från när man åker lagg så är det rätt troligt att du behöver gjuta sulorna efter det också. När du gjöt dina nuvarande sulor antar jag att du gjorde det stående rakt upp och ner som om du åkte skidor vilket ger en 50-50 belastning på fossingarna medan fördelningen är något annorlunda på bräda. På skidor står man även ganska jämt fördelad på foten med tyngdpunkten i hålfoten, i alla fall är det det som är vad man strävar efter. Nu åker jag inte så värst mycket bräda men jag antar att tyngdpunkten ligger lite annorlunda + flyttas fram och tillbaka beroende på tå/hälsväng. Allt detta tyder ju på att sulorna måste anpassas efter det och det tvivlar jag på att grabbarna grus i källaren gjort. Har en brädåkande kompis som hade problem med onda fötter och gick till en kunnig pjäxmakare i Serre Chevalier som byggde upp ett par specialsulor från grunden utifrån hans grundstance på brädan och som jag uppfattat det så funkar det bra.

Sedan brukar ju inte Alpingaraget bygga upp sina sulor undertill vilket gör att dom "kollapsar" när man spänner åt pjäxan, antar att det blir samma effekt när man snörar åt hårt och sen drar åt bindningsstrapsen. Det resulterar i att sulan får en helt annan form än den avsedda och i slutändan får man kramp i foten.

Se inte det här enbart som gnäll på Alpingaraget och deras personal, dom är ett sjysst gäng med bra koll på skidor pch andra prylar men deras bootfitting ger jag tyvärr inte mycket för. Har sett runt 20 pers som gjutit sulor där och blivit missnöjda och sedan varit tvungna att göra om dom eller gjuta nya.

Kramp i fötterna!
Dada. Ditt problem beror nog på en så simpel sak som att du har flow bindningar. Dom är ju bra på det sättet att det går fort att ta av och på. Men i flow bindningarna så blir det ofta taskigt passform mellan sko och bindning. Och som några andra skriver att dom släppte lite på spännena och att det har hjälpt just dom. Det är inte ett klokt alternativ. Bindningarna skall sitta så äckligt hårt det bara går. Och får man ont i fötterna så är det fel skor för ändamålet.

Kramp i fötterna!
Trongen>>>Finns inte på världskartan att jag drar på mig ett par Flow bindningar...

Men det blir väl till att besöka en sjukgymnast som får göra en bedömning av vad jag har för fel på fossingarna. Jag slapp ju lumpen p g a av fel på fötterna. Antar att det är samma fel som spökar när jag åker bräda...Sen utifrån det får man besöka en duktig sulmakare...Tror nog att som Glisseur sa att Alpingaraget (som för övrigt borde börja sälja brädor, då utbudet på bra brädaffärer i Sthlm är undermåligt) är bra killar, men kanske inte just när det kommer till mitt stigma...

Kramp i fötterna!
Jag har samma problem och det beror på att jag är grymmt plattfotad. Jag har testat med gjutna sulor men de hjälpe inte så min sjukgymnast rekomenderade ett par hårda sulor med hög hålfot som tryckte upp min platta fot. Det resulterade i att jag stod rakare på brädan istället för att ha knäna innåt. Det löste inte problemet men det hjälpte mycket och helt klart värt 300 kr.
Använder hårda northwave boots och völkl bindningar.

Efter ca 3 åk brukar jag vila medans polarna åker ett åk och sen kan jag köra en hel dag utan problem.

Kramp i fötterna!
Jonny_hardcore:
Det är du som drömmer, jag jag lever! :-P

Är det inte blodförlust i fossingarna du lider av? Själv saknar man ju känsel sen säsomgen...
Men som gemene skidåkare gör, lätta på trycket, även på framfoten, i liften!

Kramp i fötterna!
en sak bara... det har skrivits en del bra svar och jag måste hålla med om att du skall byta bindningar..

1. köp nya skor och bindningar från samma märke för att få superpassform utan glapp.

2. köp en sko med formbar innersko. alltså som salomon customfit eller dylikt där du , stoppar in innerskorna i en värme-maskin (där du köper grejjerna), sedan när materialet blivit mjukt så stoppar du ned fötterna i skorna (mmmm varmt och skönt), snör på dig dojjerna och väntar ca: 10-20 minuter tills innerskomaterialet "stelnat" runt din fot.. då har du fårr en customfit sko.

3. lägg här till en formgjuten innersula som är gjort av en ortoped just för din fot , så har du mumsfillibabba att åka bräda sen.

4. NÄR du nu har en perfekt passform på skon som dessutom sitter perfekt i din bindning så behöver du plötsligt inte spänna dina straps så helvettes hårt och du kommer att känna hur underbart skönt det blir att åka.

5. skråa mindre ;)

/Kalle

Kramp i fötterna!
Richi>>>Nej du jag drar inte på mig ett par lagg igen. Pjäxor är ju om än ännu värre än snowboard boots. Kunde jag låna "The Scands" förresten?

Tillbaka
Topp