Kuro vs. Pontoon

Tibben

Medlem
Kuro vs. Pontoon
Hej,

Någon som har erfarenhet av både Völkl Kuro och K2 Pontoon?

Åkte Pontoon förra vintern och älskade den. Har dock en förkärlek för Völkl och alltid gillat deras skidor.
Vilken är "hårdast", skönast i puder m.m.?

188 cm och väger runt 90.

Tack på förhand!

/ Anders

Kuro vs. Pontoon
Jag har åkt en del på Pontoon(både 179 och 189) och äger ett par Kuro i 185.

Det är ganska rejäl skillnad mellan skidorna.

Pontoon är sjukt mycket mjukare skulle jag säga. Rena leksaken jämfört med Kuro. Därmed inte sagt att den är tråkig. Den är ju kvick som få i skog och kul i största allmänhet. Dock viss gungbrädevarning när det börjar rulla iväg tycker jag. Skidan vill liksom svänga, hela tiden.

Kuron är jobbigare att dra runt, men ger också mycket tillbaka om man har kraft att lägga in. I puder är den iofs riktigt lättåkt, men ändå inte så kvick som Pontoon. Skönare när det driver iväg, håller bättre. Lugnare. Man kan stå precis som vid piståkning hela tiden. Omöjlig att näbba. Klart bättre pistegenskaper, även om det är tungkantat. Spårar bra med fint grepp nästan oavsett underlag. Även när det är hårt.

Kuron funkar nog som everyday alp för någon i din storlek. Pontoon gör det ju inte, det är en leksak för puderdagar.

Kuro vs. Pontoon
markus har egentligen redan sagt allt... kuro är en bättre skida överlag, men pontoon är sjukt rolig i djup snö. däremot har du ju helt klart storleken att kunna köra kuro, så jag skulle satsa på kuro 195 cm om jag var du!

Kuro vs. Pontoon
du har aldrig funderat på en armada arg. åkte på dom hela förra säsongen. en sjukt rolig skida speciellt i skog. funkar i pist men som de e me alla FETA lagg de dom inte "roliga" i pisten.

Kuro vs. Pontoon
Vågar inte chansa på Armada, åkt mycket Völkl och testade Pontoon förra året så eftersom jag inte hinner provåka får det bli något jag känner till.
Tack för tipset ändå!:-)

Kuro vs. Pontoon
samuel-87 sa:
du har aldrig funderat på en armada arg. åkte på dom hela förra säsongen. en sjukt rolig skida speciellt i skog. funkar i pist men som de e me alla FETA lagg de dom inte "roliga" i pisten.
Synd bara att ARG är så korta! Är sjukt sugen på ett par men 185cm är för jävla kort tycker jag, är 192cm lång. Vill verkligen inte ha skidor som är kortare än 189cm. Lutar åt Pontoon för mig också när det blir dags, nästa år förhoppingsvis :)

Kuro vs. Pontoon
Kuron lätt! Stod sjäv i samma val som dig förra året, men slog till på ett par Ross S7, vilket jag inte ångrat en sekund! Sjukt rolig och gedigen skida, som jag tycker du borde kolla närmare på.

Kuro vs. Pontoon
Blidee sa:
samuel-87 sa:
Synd bara att ARG är så korta! Är sjukt sugen på ett par men 185cm är för jävla kort tycker jag, är 192cm lång. Vill verkligen inte ha skidor som är kortare än 189cm. Lutar åt Pontoon för mig också när det blir dags, nästa år förhoppingsvis :)
ARG har jag inte goda erfarenheter av. Löjligt ostabil i hög fart, den är endast till för smålek i skog.

Tillbaka
Topp