*Kvalitetsskidor*

*Kvalitetsskidor*
Vilket skidmärke enligt er har den bästa kvaliteten och den längsta livslängden. Alla skidåkare har ju inte råd att köpa nya lagg varje år och därför är det viktigt att skidorna håller ett par år minst.

Enligt mig är:
Völkl = Bäst
K2 = Sämst

Vad säger ni?

*Kvalitetsskidor*
Min röst hamnar också på Völkl men nåt jag inte fattar är varför du tycker K2 har sämst kvalitet. K2 har överlag rätt bra kvalitta på sina lagg, det är bara Enemyn vad jag vet som har haft en massa problem.

Axner - Lord of Eternity

*Kvalitetsskidor*
Hur man kan tycka att Völkl har bäst kvalité kan jag absolut inte förstå. De är ju utan tvekan de skidor som man får reparera mest. Nä, Völkl skulle jag aldrig våga köpa.

Bäst = Extrem, för deras traditionella konstruktioner
Sämst = Völkl, för den kassa kvalitén

*Kvalitetsskidor*
DunderGunde! Man skall passa sig för att vanhedra heliga saker. Kritik mot Völkl skall formuleras med största omsorg och högaktning. Och du säger att Extrem har bäst konstruktion? Tjenare... Ta du och fortsätt med hetsa folk med att hämta meningslösa nycklar ur meningslösa celler med meningslösa medtävlande. Du får dock godkänt för Gladiatorerna - pga att Sverre kom så långt. Du borde dock ha fixat finalen så att han vann!

*Kvalitetsskidor*
Völkl hade faktiskt mycket problem med sina G41 förra året som knäcktes. Och Ross är inge vidare kvalitet på tycker jag, hört många som har knäckt dem också.

Dynastar har mycket bra qualitet däremot.

>> RR <<

*Kvalitetsskidor*
Noterar att K2 verkar ha erhallit ett daligt rykte i detta forum. Maste vara pa sista tiden ty denna legendariska skida har ju fort fram nagra av forra seklets varsta brantakare. Jag tanker da pa Phil och Steve Mahre som tog OS och VM guld och i vissa lagen tofflade till Stenis till sand. Det viktigaste ar dock att de pa sina K2 Comp710 korde skjortan off-piste av alla datidens "wannabees" som puckel och freestyle akare. Brantare killar och skidor ar svara att hitta. Klassisk glasfiber boxkonstruktion som aldrig mattades som t.ex. Fischers dylika metallplank. Holl form och spanst hur lange som helst. Enda lilla nedslag i kvalitetsbilden var om man satte kanten stenhart i....just det, en sten. Harigare plank i bana var dessutom svart att hitta. Alltid dubbelt sa hog fart ur porten som in. Snacka om tryck.

Kor nu G41 och kan inte uttala mig om K2"s kvalitet idag men sist...nagon matta far det vara. Overlagste sist torde gamla Hexcel vara. Gick ju i KK da deras bikake aluminium konstruktion knolades ihop nar man spande fast planken i takracket.

Gissar att dagens massproducerade plank torde vara ganska lika. En varning dock for sma fabriker som sags tillverka "handbyggda" skidor. Man bor nog bo nara fabriken om man tanker sig kora pa dem.

Ha de

Dr.D-X

*Kvalitetsskidor*
Jag skall återkomma till det här med kvalitet senare, när jag har mer tid.

Angående metall i allmänhet och Völkl i nynnerhet kan jag bara säga att jag aldrig skört en riktigt skön skida utan metall. Nackdelen med metall är dock att skdan kan bockas. Det är ett problem med Völkl. Att en Völkl rakt uppochned skulle knäckas i betydelse gå av torde var ovanligt. Völkl är kanske den firma som genom alla tider satt ihop sina skidor mest noggrannt. Användandet av metall är en kompromiss, man får en bättre skida som är lite känsligare för vissa typer av externt våld. Mindre bockningar går för övrigt att fixa hos generalagenten. Till och med proffsen böjer och fixar med sina favoritlagg.

HitMe

*Kvalitetsskidor*
Tänkte lägga av för i kväll här men fick anledning (Dr D-X) att tänka på mina K2 710 COMP. Dom fick utstå en ohemula massa på 80-talet, för att till sist bli skrotade efter en snöfri vecka i Avoriaz. Men vilka lagg! ...då alltså!
Annars skiter jag i nostalgin men nu....
/A

*Kvalitetsskidor*
Februari 2001 - En vän till mig smålortar sig fram till en riktig Glen Plake-klippa - knappt 100 tvärhänder hög - gör en spektakulär luftfärd på 120 decimeter. Och SMACK båda G41 ser ut som Lacrosse-klubbor bakom plattorna. Och, jag medger, de böjdes mer än knäcktes, men kvaliteten var väl det samma. Har sett fler ofrivilligt modifierade Völkl.

Tror dock att Völkl ligger över snittet i kvalitet och att mina G4:or skall leva minst till påsk. Amen.

>> RR <<

*Kvalitetsskidor*
K2 ska ni inte racka ner på. Jag körde 7 år på mina KVC comp och då pratar jag mycket tid i puckeln, tro det eller ej men en gång i tiden var det det bästa man kunde ha i pucklar. När jag la dessa skidor åt sida så var, är dom fortfarande, som nya var det gäller spänst och inte en stålkant har rykt.
All heder åt K2.
Där emot så har jag ett antal polare som har bockat och rivit av stålkantera på sina Voelkl.
Dom brukade alltid säga sköna skidor men sköra!

*Kvalitetsskidor*
Herr Söder (som kan ses på http://www.freeride.nu/fotografier/visa-stor.phtml?bild=johan_soder01.jpg ) gillar K2. Under en och samma säsong körde han sönder 7 eller 8 par K2 slalom 77 genom att enbart göra långa hopp i Stora Kullen i Storstenshöjden, Närke. De stenhårda landningarna efter femtimetershoppen fick helt enkelt skidorna att delaminera. Att en skida uppför sig så, delaminerar alltså, kallar jag dålig kvalitet. Den här fadäsen händer ju förr eller senare även ALLA skidor där man lagt ett metall-lager nära ovansidan som på t.ex gamla Atomic eller Stöckli Stormrider.

När det gäller Völkl har jag aldrig rippat en kant, däremot bockat en försvarlig mängd. Völkl har dock alltid haft väldigt bra kvalitet på finishen och själva ihopsättningen även om detta kanske är sämre nu för tiden i och med nya konstruktioner och högre automatiseringsgrad.

Någon nämnde Dynastar. De nyare Dynastar med klassisk sidokant (med "Racing Atelier" tryckt på sidokanten) jag sett har en riktigt taskig finish och ser dåligt ihopsatta ut. Man till och med ser hur ilika delar sitter lite snett i toppen som för övrigt är proppad med metall vilket inte är så lysande ur någon synvinkel.

Vidare, flera fabriksracinglagg jag demonterat har visat upp en snarare enklare konstruktion är motsvarande butiksskida. Ofta har det varit fråga av avsaknad av mystiska vibrationsdämpare samt t.ex. en enklare (lättare men klenare) träkärna. Å andra sidan är belagen lite bättre (bättre vallaupptagning), det är oftast mer metall i och det kan ligga något extra lager kolfiber eller nå"t. Åkmässigt och ihoppsättningsmässigt är givetvis racinglaggen bättre än butiksdito. Vissa aspekter av hållbarhet och hur länge de håller spänsten är å andra sidan sämre. Om de har bättre kvalitet är alltså svårt att säga. Personligen gillar jag hantverk och prestanda mer än finesser och styrka och hävdar alltså att racinglaggen har bättre kvalitet.

HitMe

*Kvalitetsskidor*
Håller helt med om del av skribenterna att Völkl håller bra kvalitetsmässigt. Men ska du ha riktiga hantverka ska du köpa Stöckli! Helt outstanding i kvalitét! Lägg gärna med ett par Strolz pjäxor i varukorgen när du ändå är på gång. Då har du det bästa i kvalitétsväg du kan få!
MVH// Danne

*Kvalitetsskidor*
ELAN håller utan tvekan den högsta kvalitén. Då tänker jag ENBART på deras dyra skidor, framförallt ELAN SLX. De billiga är skit, men SLX regerar! Har tävlat på samma modell i två säsonger nu, och någon bättre pistskida finns inte att få tag i.

Kombinera dem med Lange L-10 World Cup pjäxor, och någon av LOOKs dyraste race-bindningar och du kan inte skylla på utrustningen i alla fall. ;)

Patrik "Härrmann Majjer" Tidebrant

*Kvalitetsskidor*
En gammal klycha håller fortfarande:
"Man får vad man betalar för..."
Antingen betalar man för en tuffovansida med prolinkarmar och innovativa bindningar
eller så betalar man för en clean ovansida med ett underbart inre och undre...

De 3 överlägset bästa skidorna i min 20åriga skidåkarkarriär är tveklöst:
Stökli
Völkl
Dynastar
(Mycket penagar men suveräna skidor, kvalitet, hållbarhet)

Största besvikelserna:
Salomon
Rossignol
Elan
(I vissa fall mycket pengar men otroligt mediåkra skidor...)

*Kvalitetsskidor*
Rossingol har lätt de bästa skidorna!! Den snyggast skidorna och smartaste designen!! Det är inget fel på deras pjäxor heller!! Rossingol rockar pisten!! Pontus "Rossignol" Olsson

*Kvalitetsskidor*
Det gäller väl och fundera lite på vad man menar med kvalitetsskidor. Är det skidor som håller eller som går och åka på? Föredrar om skidorna pajar hellre än om åkegenskaperna är skit!
Oftast går det ju och reklamera. Völkl har jag bockat, men det är ju sånt som händer. Det gäller ju att handla en skida som passar för vad du skall ha den till. Skall du hoppa kanske du ska ha en skida som funkar till det. Annars tycker jag att man får skylla sig själv. Är det nån som vet hur Tecnoskidorna är? Dom har en twin som jag kan tänka inte håller speciellt bra(fördomar). Men säkert inga problem att reklamera då det är Intersportlagg.

*Kvalitetsskidor*
Jag tror inte att ett företag som tilverkar dåliga grejer skulle överleva på marknaden i dages läge.. har testat det mesta och insett att även intersports Techno skida går att åka på .

Men min klara favorit e helt klart Dynastar..

Tillbaka
Topp