Kvicka allround skidor?

Boman

Ny medlem
Kvicka allround skidor?
Har haft samma utrustning i alldeles för många år nu och tänkte uppgradera. Kör nu på ett par Dynastar Troublemaker som är alldeles för korta (155cm). Som jag har åkt ganska så mycket på. Brukar bli åkning en gång per helg och då oftast utanför pisten i skogen och varje år några helger i fjällen, såsom kittelfjäll osv.

Är ganska så nöjd över mina skidor. Har lärt mig åka på dom i offpisten och gillar att dom är så smidiga. Lätt att kränga mellan alla fjällbjörkar.

Så vilka nya skidor ska jag välja? De egenskaper jag är ute efter är att de ska fungera hyffsat överallt men framförallt ska de vara lekfulla. Gillar att åka på tekniska branta partier med mycket skog. Men de ska också fungera när man åker i pisten. De får inte heller vara för dyra.

Så ge tips på skidor!

- Nuvarande skidor: Dynastar Troublemaker
- Vikt: Ca 75
- Längd: Ca 180
- Åkstil: Medelfort med mycket svängar
- Erfarenhet: Hyffsat erfaren

Mvh

Kvicka allround skidor?
Jag söker samma skida.. Jag har letat runt ett tag och Salomon Shogun och Völkl Bridge verkar passa bra. Iaf detta årets modeller.
Det finns säkert fler, men jag kollar bara på Sport-Conrad.

Kvicka allround skidor?
Ska ta en titt på dom! Dom har Salomon Gun för bra pris hos conrad nu men den verkar vara mest inriktad för puder? Trög skida?

Kvicka allround skidor?
180cm/75 kilo och 155cm skidor?
Ingen underdrift att det är dags för nyköp. :D

Finns en hel uppsjö av bra allroundskidor.
Skulle titta på något med 18-25m(ish) radie, ~100mm midja, och minst 180cm långa om jag var du.
Gärna lite lätt rocker.

Kolla in:
http://www.sport-conrad.com/all_mountain/15/

Senast ändrad:
Kvicka allround skidor?
Salomonn Gun är inget jag skulle rekommendera. Lite av en mellan/lågprisskida med komposit kärna, jag förstår iofs att ni kikar på den när den är så billig på SC.

Gå upp i pris någon tusenlapp så kommer ni hitta mer kompetenta skidor i den storleksklassen exempelvis: Salomon Sentinel eller Shogun, K2 Hardside, Dynastar Sultan 85/94 etc etc. finns gott om info här på forumet kolla tex här
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=73156

Kvicka allround skidor?
Gun är en gammal förlegad konstruktion som inte var speciellt bra när den kom. Du kan hitta bra mycket bättre skidor i dagsläget.

Tillbaka
Topp