La Clusaz, om ni bara visste!

catolino

Ny medlem
Den har ar svar..
Finns dar nagon som sitter pa lite info om La Clusaz eller Les Arcs? Kanske inte de mest valkanda stationerna, men jag hoppas det finns nagon som utforskat mer an bamsarna val.d/cham)!
Nagon som sasongat dar som kan saga tva ord om jobb och akningen?
Hoppas pa en trevlig sasong for alla!

Tja!

Jag och tre polare ska till Les Arcs och säsonga(26dec-1maj). Har aldrig varit i LA men av vad jag läst och kollat upp ska det vara riktigt schysst. Nu när Les Arcs och La Plagne är sammanlänkat skapar de ett enormt system(Paradiski) med mycket ytor för bra offpist, piståking ska oxå vara på topp för den som gillar det.
Hur det är på jobbfronten vågar jag inte uttala mig om då jag förmodligen inte ska jobba...

Du fick lite info iaf

ha de!

Var med resebolaget CSN i Annecy vt 2000 och spenderade statliga medel på le Munich. Hann även med att åka skidor 4 dagar/vecka. Vi hade dock bil vilket gjorde det hela fantastikt mycket bättre. Åkte La Clusaz på veckodagarna. Finns mycket bra åkning ffa uppe i La Balme. Lättillgäglig offpist genom att bara klättra upp på sidorna i Balmen och antingen dra ner till liften i La Balme alt dra hela vägen ner i dalen skiers left från toppen av liften/ klättra över kammen och åk ner i nästa dal. Sedan finns det även inom systemet flera fält som sällan åks samt om man håller ut/klättrer upp kammen längs ut skiers right i systemet med några rännor. Blir aldrig uppåkt. Folk traskar aldrig utan står och tittar på som om cirkusen vore i stan. Du kan hitta orört en vecka efter dump. Les Arcs är ju ett helt fanatastiskt område. Spenderade bara en vecka men fick min bästa åkning ever. Ta kabinen upp till topps. Klättra över kammen, och vips har du ett helt naturreservat av puder ända ner till botten av dalen alt hika vänster och kom upp igen med liften. Ett aber är att du måste ha gjort prov hos skogspolisen alt åka med guide för att inte beträda naturvårdsreglerna. Om ej = bot 100 Euros. Jagar med helikopter och män i gröna tights på randonnéskidor så det är svårt att komma undan. Hela grytan på toppen av systemet är annars ett trevligt tillhåll efter lite snöfall. Jobb har jag ingen aning om.
Clusaz trevlig liten by med mycket stor chans till puder.

Jag har varit i La Clusaz de senaste fem åren.
Det är bäst i Alperna, men säg det inte till någon - så får vi behålla allt puder för oss själva!

Håller med! La Clusaz är topp! Det var ett tag sedan sist men har bara bra upplevelser därifrån. Ingen aning hur det ser ut med jobb men skidåkningen är super!

Jag har vart ett par omgångar till Les Arcs, det är ett rätt ok ställe. (tillräckligt ok för att jag ska ha återvänt dit iaf.) Förra säsongen var det ju bedrövligt med snö men det var det ju överallt. Men det ska väl sägas att trots att det inte kom någon snö alls på en massa veckor så var piståkningen fortfarande bra, inte mkt sten i pisterna alls så man kan ju alltid hänga där om man har lust. Maila mig om ni vill ha mer info, ni kanske har vart där förut och redan vet allt, vad vet jag...

Kanske ska ner ett par veckor i Mars om jag hittar någon att åka med just nu ser det tunt ut med kompisar som vill hänga på =(

/D

Tillbaka
Topp