La Grave Vs Andermatt

La Grave Vs Andermatt
Hej funderar på en vecka i Jan eller Feb, jag undrar från er som gjort säsong eller har mkt erfarenhet av dem, vilken ska man besöka och när om man utgår från att de kostar lika mkt. Hur är det med Snö och sikt i Jan och Feb, när när det optimalt att besöka, om man vill åka puder och slippa köa.?

La Grave Vs Andermatt
Inte helt lätt att jämföra La graf med Andermatt, det är liksom två olika saker. Bägge orterna bjuder på högalpin terräng, glacierer och allt annat som hör en alpby till. Vädret styr man inte över, det blir ju som det blir, men generellt är februari lite stabilare än januari. Några skillnaderna mellan ställena är:

LG är en liten by, inge lyx, en lift som tar typ 330 p/tim, ett STORT berg, ingen pistmaskin så långt ögat når (jo en på toppen). Varje meter du åker är off pist, inga glassiga transporter. Är vädret skit blir det du och 12 till som sitter och glor i baren. Är vädret grymt är det du och 12 till som delar berget. Sen finns ju alltid möjligheten att ta sig till Serre och gå på lite hederlig After Ski a la Langley Travels, om det nu lockar.

Andermatt är en genuint trevlig by med allt som hör Schweiz och urverksprecision till. Grymma restauranter, dyrt boende (om du inte bor på vandrarhemmet), ett otroligt fint system med möjligheter till grym offpist.

Valet står mellan dyrt, men kul även om vädret är kass. Eller ett berg med sjuka möjligheter med en viss risk att man får åka en hel del kartong-, is- eller stensnö. Jag skulle satsa på det senare.

La Grave Vs Andermatt
bättre offpist /mer offpist men osäkert väder i la grave alltså samt liten risk att det blir uppåkt?, bra offpist men säker kvalite i Andermatt dock dyrt eller?

Har du någon erfarenhet av turoperatörer? hotel etc..

har kollat med Aktivitetsfixarna om Andermatt och Langley Travel om LG.

La Grave Vs Andermatt
Åker för det mesta i egen regi och strular med boende på plats så jag har ingen direkt erfarenhet av någon operatör.

När det gäller vädret så är nog lika osäkert var man än är. Jag har varit mycket mer i LG och de har flera olika klimatzoner så om man inte blir helt insnöad, eller vägen stängs finns Alp dHuez, Serre och Montgenevre inom 45 min med bil. Åker du med Pelle Lång kommer han eller hans guider ta dig till den bästa åkningen oavsett väder.

Andermatt har jag bara sladdat igenom under ett par soliga dagar i mars. Det är svårt att få grepp om ett berg på kort tid, men jag fick känslan av att det finns mycket bra åkning, men LG är snäppet värre.

I senaste Brandt är det tydligen ett reportage om Andermatt, köp!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp