Ladda liftkort Val d'Isere

Josefin_N

Medlem
Är det nån som har koll på vad de har för liftkortssystem i Val d'Isere? Hade tänkt ladda kortet online, men blir inte klok på vilket system de använder. Har åtminstone gamla kort från Chamonix, Verbier, SkiStar och Hafjell...

I alla fall i österrikiska Alperna har de pantsystem för liftkorten, dvs man får tillbaka ungefär 2 euro när man lämnar tillbaka liftkortet i slutet av dagen/veckan. Så ingen anledning att ta med eget. Mycket miljövänligare och schysstare än plastkorten som varenda gång måste köpas eller tas med i Sverige.

Någon som vet om samma gäller i franska Alperna?

I alla fall i österrikiska Alperna har de pantsystem för liftkorten, dvs man får tillbaka ungefär 2 euro när man lämnar tillbaka liftkortet i slutet av dagen/veckan. Så ingen anledning att ta med eget. Mycket miljövänligare och schysstare än plastkorten som varenda gång måste köpas eller tas med i Sverige.

Någon som vet om samma gäller i franska Alperna?
Tror jag betalade pant i tre dalarna (Meribel) också. Många skidområden i Schweiz har pant på CHF 5, vissa tar de CHF 5 men vägrar ta tillbaka kortet och ge pengar i retur. 🤬 Gissar att det ser ut på liknande sätt i alla alpländer.
Smartaste vore ju om alla hade samma system så man kunde ladda på samma kort jämt. Har nu några stycken, så minst ett brukar gå att återanvända om jag åker på nytt ställe och vill ladda online. Bara knappa in numret så ser man om de godtar eller ej.

Tror jag betalade pant i tre dalarna (Meribel) också. Många skidområden i Schweiz har pant på CHF 5, vissa tar de CHF 5 men vägrar ta tillbaka kortet och ge pengar i retur. 🤬 Gissar att det ser ut på liknande sätt i alla alpländer.
Smartaste vore ju om alla hade samma system så man kunde ladda på samma kort jämt. Har nu några stycken, så minst ett brukar gå att återanvända om jag åker på nytt ställe och vill ladda online. Bara knappa in numret så ser man om de godtar eller ej.
Dethär har jag funderat på också. Skidata e ju endå hyggligt utbrett. Å sen om de står att de har system X så fungerar endå inte ens utländska kort… har även upplevt att man fått laddat ett kort men sen fungerar det inte i äldra liftportar längre bort i systemet. Byrålådan svämmar över av ”oanvändbara kort”. Morrhår

Provade för skojs skull precis, Val D'isere appen läste av "skistar"-kort för mig dvs teamaxess, skidata funkade inte. Det är väl de två största systemen så tänker mig att det borde funka lite var som helst.Jag har ett gäng teamaxess och skidata som jag varierar mellan när jag åker på olika anläggningar i Sverige. Romme och Skistar kör teamaxess, Lofsdalen och Kungsberget kör skidata osv.

Skistar har spärrat så att man endast kan använda deras Axesskort (går alltså inte med Axesskort från annan anläggning).

Scandinavian Skipass kör med kort som är kompatibelt i både SkiData och Axess (3 av de 16 skidanläggningar som ingår har Axess).
Varför använder inte alla den här typen av dubbelkompatibla kort?

Men gladast blir man när man besöker en anläggning som Storklinta (se bild) 😋

Bilagor

• IMG_8463.png
    IMG_8463.png
    911.6 KB · Besök: 92
Skistar har spärrat så att man endast kan använda deras Axesskort (går alltså inte med Axesskort från annan anläggning).

Scandinavian Skipass kör med kort som är kompatibelt i både SkiData och Axess (3 av de 16 skidanläggningar som ingår har Axess).
Varför använder inte alla den här typen av dubbelkompatibla kort?

Men gladast blir man när man besöker en anläggning som Storklinta (se bild) 😋

Är skistars spärr ny sen årsskiftet? Kanske inte gäller retroaktivt på kort man redan lagt in i appen och sparat till en profil?

Liftkortet jag har använt i skistars anläggningar senaste tre åren är jag nämligen 100% säker på är franskt ursprungligen, och jag tror att jag bistod flickvännen med något annat gammalt franskt liftkort i våras när vi var i Åre.

Är skistars spärr ny sen årsskiftet? Kanske inte gäller retroaktivt på kort man redan lagt in i appen och sparat till en profil?

Liftkortet jag har använt i skistars anläggningar senaste tre åren är jag nämligen 100% säker på är franskt ursprungligen, och jag tror att jag bistod flickvännen med något annat gammalt franskt liftkort i våras när vi var i Åre.
osäker, tidigare hade de spärr av andra Axess kort. Kanske tagit bort det nu..?

osäker, tidigare hade de spärr av andra Axess kort. Kanske tagit bort det nu..?
Pratade med flickvännen nu och hon tror att hon använde ett gammalt åre-kort, så kanske en spärr som inte gäller retroaktivt?

Tvivlar ju lite på att skistar skulle överge en intäktskälla som inte uppmärksammats negativt i kvällspressen

Använde två st några år gamla axesskort i Hemsedal för en månad sedan och det var inga problem. Använda samma kort i Hemsedal i mars förra året också.

Tillbaka
Topp