Ladda ner musik från spotify

mmarcus

Aktiv medlem
Som rubriken lyder, nån som har erfarenhet av något/flera program som gör att man kan ladda ner musik från spotify?

Jag vet att det finns folk på forumet som tycker man ska köpa musiken från iTunes men jag väljer att lägga mina pengar på skidåkningen istället.

Berges sa:
JonSunnerheim sa:
NeeWTF sa:
tillåtet att skriva om "olagliga" program freeride?
det är inte olagligt att ladda ner musik, men det är olagligt att dela musik, så då äre egentligen spotify som borde åka dit på detta!
När du skapar ett spotifykonto så går du med på ett avtal, som säger att du inte får kopiera musik ifrån spotify...
jag ska inte säga förmycket om detta då jag har inte läst avtalet.
men det är fortfarande fildelning som är olagligt inte nedladdning eller inspelning.

en tanke ja fick, förr i tiden spelande man ju in låtar på radion med band var det mot lagen?

Senast ändrad:
Programmet är visserligen inte olagligt i sig (ett program som sparar den information som skickas till ljudkortet). Däremot är det ett brott mot copyrightlagen att göra på det sätta och jag tvekar på att freeride gillar att diskussionen förs här...

Om du nu istället frågar om ett program för att spela in ljud direkt från ljudkortet tycker jag att Audacity är ett riktigt bra program! Kom bara ihåg att du, för din specifika tillämpning inte behöver bättre kvalitet än ogg voribis i 192 eller 320 kbts, beroende på vilken summa pengar din månadskostnad ligger på. :)

JonSunnerheim sa:
en tanke ja fick, förr i tiden spelande man ju in låtar på radion med band var det mot lagen?
Det var, och är mot lagen. Precis som att det är olagligt att banda ett program som sänds på TV, eller spela in en film på hårddiskförsedd DVD-spelare.

JonSunnerheim sa:
det är inte olagligt att ladda ner musik, men det är olagligt att dela musik, så då äre egentligen spotify som borde åka dit på detta!
Förut var det inte olagligt att ladda ner musik, bara dela med sig. Numera är alla delar i nedladdningsprocessen olagliga. Dock ska sägas att oavsett vad lagen säger hade det varit ett kontraktsbrott att kopiera musik som spelas från spotify.

Senast ändrad:
JonSunnerheim sa:
Berges sa:
JonSunnerheim sa:
När du skapar ett spotifykonto så går du med på ett avtal, som säger att du inte får kopiera musik ifrån spotify...
men det är fortfarande fildelning som är olagligt inte nedladdning eller inspelning.

Det är helt sant, men det jag menar är att spotify inte kan hållas ansvariga, du bryter mot deras avtal, det som kan ske är att de stänger ditt konto, antar jag.

Men som du säger, att spela in är inte olagligt för eget bruk. Dock att spela in från spotify bryter mot deras användarregler, vet dock inte hur du kan straffas för detta, men som sagt lär det inte leda till mer än att de stänger ner ditt konto.

Berges sa:
JonSunnerheim sa:
Berges sa:

Det är helt sant, men det jag menar är att spotify inte kan hållas ansvariga, du bryter mot deras avtal, det som kan ske är att de stänger ditt konto, antar jag.

Men som du säger, att spela in är inte olagligt för eget bruk. Dock att spela in från spotify bryter mot deras användarregler, vet dock inte hur du kan straffas för detta, men som sagt lär det inte leda till mer än att de stänger ner ditt konto.
det låter rimligt! och till poängen, programmet jag länkade är inte ett olagligt program?
men det är tjuvaktigt och fult.

mmarcus sa:
Henk021 sa:
köp spotify premium istället! trött på alla kids tror att allt ska va gratis........
Har (pinsamt nog) aldrig prövat prenium. Går det att få låtarna i mp3 format där så det funkar att lägga in i ipoden?
nej men om du har iphone eller eller en android mobil så kan du ladda ner en spotify app, sen så kan du lyssna på låtarna i offline mode.

mmarcus sa:
Henk021 sa:
köp spotify premium istället! trött på alla kids tror att allt ska va gratis........
Har (pinsamt nog) aldrig prövat prenium. Går det att få låtarna i mp3 format där så det funkar att lägga in i ipoden?
Har du en iphone, ipod touch eller androidtelefon så laddar du ner spotify på den och sen kan du spara ner offlinespellistor till din enhet ;) finns säkert mer och bättre info om du googlar lite :D

Jon hann före med precis samma svar..

Senast ändrad:
Henk021 sa:
mmarcus sa:
Henk021 sa:
Har du en iphone, ipod touch eller androidtelefon så laddar du ner spotify på den och sen kan du spara ner offlinespellistor till din enhet ;) finns säkert mer och bättre info om du googlar lite :D

fantomen vettu;)

JonSunnerheim sa:
Henk021 sa:
mmarcus sa:

fantomen vettu;)
Sry grabbar, kör med nano än så länge.. :(

Henk021 sa:
gå till biblioteket, låna skivor och rippa till mp3 i itunes och lägg in på ipoden ;)
Haha och du klagar på andra som tror att allt ska vara gratis... :D

Men måste säga att den där guiden verkar riktigt bra, ska nog ta och prova den :)

Frostyz sa:
Henk021 sa:
gå till biblioteket, låna skivor och rippa till mp3 i itunes och lägg in på ipoden ;)
Haha och du klagar på andra som tror att allt ska vara gratis... :D

Men måste säga att den där guiden verkar riktigt bra, ska nog ta och prova den :)
Jag lånar lite skivor men köper en hel del också, istället för att stjäla genom att ladda ner eller spela in från spotify...

Vattendroppe sa:
Det var, och är mot lagen. Precis som att det är olagligt att banda ett program som sänds på TV, eller spela in en film på hårddiskförsedd DVD-spelare.
Det stämmer inte riktigt. Upphovsrätten regleras i Lag om upphovsrätt och ger viss rätt att göra en kopia för privat bruk:

12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.

Eller enklare uttryckt hos skolverkets Fakta om upphovsrätt:

Vad får kopieras för privat bruk?
Lagen tillåter att enskilda personer kopierar upphovsrättsligt skyddade verk för privat bruk utan att be upphovsmannen om tillstånd. Privat bruk innebär kopiering för sitt eget, sin närmaste familjs och vänkrets privata bruk. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk, men rätten kan även i vissa fall innefatta kopiering för att utföra en arbetsuppgift.

http://kollakallan.skolverket.se/upphovsratt/fakta/

För att till viss del kompensera upphovsmän för laglig kopiering så finns Privatkopieringsersättning (den tidigare s k "kassettskatten") som tas ut för utrustning som kan användas i detta sammanhang. Det är Copyswede som administrerar detta.

På regeringskansliets hemsida finns följande info att läsa:

Man får alltså i stor utsträckning kopiera för privat bruk; en privatkopiering som upphovsmännen inte får betalt för. För att upphovsmännen, det vill säga kompositörerna, artisterna, författarna, skådespelarna med flera, ändå ska få någon kompensation för denna kopiering, finns regler om så kallad privatkopieringsersättning (tidigare kallad kassettersättning). Det är en ersättning som går helt och hållet till upphovsmännen via deras organisationer.

Ersättningen ska betalas för produkter som är särskilt lämpliga att använda för privat kopiering, till exempel inspelningsbara cd-skivor, dvd-skivor, videokassetter och mp3-spelare. Det är den näringsidkare som tillverkar eller importerar produkten som ska betala ersättningen till en organisation som företräder upphovsmännen. Den organisation som i dag sköter privatkopieringsersättningen för upphovsmännen är Copyswede. Ersättningen är anpassad till den tekniska utvecklingen och har som utgångspunkt höjts något. Copyswede sluter utifrån bestämmelserna i lagen avtal med näringsidkare om hur stor ersättningen ska vara för varje typ av produkt, samlar in ersättningen och fördelar den mellan olika upphovsmän.

http://www.regeringen.se/sb/d/6143/a/55365

Notera att det är endast material som är offentliggjort med tillstånd av upphovsmannen som avses, t ex Radio, TV, CD-skivor etc. Piratkopiering är en annan sak!

richie_sthlm sa:
Jag kan rekommendera Replay music 3 funkar riktigt bra. Finns demo version alt. köp version.
Funkar det att köra med demoversionen, är det inte bara ett visst antal sånger?
Har själv "fixat" köpversionen, blir bra kvalla. Kan ställa upp det till 320kbps om man vill.
Den kan inte tagga alla låtar så en del måste man göra själv om man vill ha det.

edit, oj såg att tråden var ganska gammal

Senast ändrad:
Ett annat tips är att ladda ner appen playtube. Appen finns till iphone men är osäker om den finns till Android. Appen sparar alla låtar man har lyssnat på så man sedan kan lyssna när man inte har någon internet anslutning. Perfekt när man är utomlands. Vill till sist säga att appen tar en jäkla massa minne men det är värt det.

Tillbaka
Topp