Lära sig njuta av åkningen i mjuka pjäxor.

termons

Medlem
Hej alla touring rävar.

Måste finnas många som mig som sakta men säkert faller/fallit ner i touringträsket. Med det menar jag
att har gått från kanske race bakgrund till charger skidor och minmum 130 flex pjäxor som körts med överljudsfart i alla förhållanden till att börja uppskatta turandet mer och mer. Farten är inte det viktigaste mer.

Går det att njuta av åkningen med jogginskor ala 1-1.3 kg med typ 90-100 flex? Förstår att åkningen måste anpassas, går inte att charga måste vara välbalanserad och lätt på fötterna. Blir man besviken varje gång man stöter på dålig snö eller nöter pisten? Kan man med jogginskor köra en 110mm midja skida säkert i vårslask i uppkörd pist i överljudsfart om man skulle få återfall någon gång?

Ja och jag vet att om jag går upp till 1.5 kg så kommer jag till någonsorts 130 flex.

Har inte möjlighet att prova så skulle uppskatta erfarenheter.
 
Senast ändrad:

kld

Ny medlem
Om primära målet är åkningen skulle jag säga att du behöver ett par pjäxor i 1,5 kg klassen, Salomon MTB lab och liknande. Om primära målet istället är just att ett härligt turande och skidåkningen är högst sekundär är de lättare pjäxorna kanon. Du måste dock tänka på att även anpassa till lättare och smalare skidor.

Själv prioriterar jag utförsåkningen och finner de lätta pjäxorna direkt läskiga när det brantar på.
 

termons

Medlem
Ok. Tack för svar. Har litet svårt att förstå att många ändå åker med dessa speciellt i alperna och verkar nöjda. Tycker att det vore självklart att gå upp till 1500g om det ger så mycket mer åk glädje?Skimo tävling uteslutet. Flexet som jag är intresserad av är i klass med den oranga maestrale pjäxan som säkert många kört med. Nuförtiden borde man komma ner till 1.2-1.3kg med ett liknande flex.
 
Senast ändrad:

felixiko

Ny medlem
Always-Sunny sa:
Behövs samma stabilitet i pjäxorna i op som i pist? Funderar själv inför framtida tech-pjäxor...
I mitt tycke beror det enormt mycket på vad för pistförhållanden och vad för opistade förhållanden man tänker på. Både nydragen manchester och perfekta, breda fält med pudersnö är lättåkt och man kan åka fint även med mjuka och knappt knäppta pjäxor.

Tyvärr, eller som tur är ifall man gillar utmaningar, så är ju förhållandena oftast inte så, och att åka isiga, vindpinade och skrovliga sluttningar utanför pisten kan vara mångfalt jobbigare och mer utmanande än kass och uppåkt pist. Då känner jag mig mer beroende av hårda pjäxor som sitter som gjutna på fötterna, än någonsin i pistad terräng.

Sen har vi ju alla förhållanden emellan puder och ispuckel. Och alla pjäxor mellan stenhårda rejspjux och längdskidspjäxor. Det enkla men jobbiga svaret är nog att man måste testa sig fram till vad man själv tycker funkar.
 
felixiko sa:
Always-Sunny sa:
Behövs samma stabilitet i pjäxorna i op som i pist? Funderar själv inför framtida tech-pjäxor...
I mitt tycke beror det enormt mycket på vad för pistförhållanden och vad för opistade förhållanden man tänker på. Både nydragen manchester och perfekta, breda fält med pudersnö är lättåkt och man kan åka fint även med mjuka och knappt knäppta pjäxor.

Tyvärr, eller som tur är ifall man gillar utmaningar, så är ju förhållandena oftast inte så, och att åka isiga, vindpinade och skrovliga sluttningar utanför pisten kan vara mångfalt jobbigare och mer utmanande än kass och uppåkt pist. Då känner jag mig mer beroende av hårda pjäxor som sitter som gjutna på fötterna, än någonsin i pistad terräng.

Sen har vi ju alla förhållanden emellan puder och ispuckel. Och alla pjäxor mellan stenhårda rejspjux och längdskidspjäxor. Det enkla men jobbiga svaret är nog att man måste testa sig fram till vad man själv tycker funkar.
Med mina "konstiga" fötter är det tyvärr bara att glömma å testa, utöver felköp/nyköp då. Jag är väl inne på hårdare varianter som MTN Lab för att det känns som minst chansning. Kör idag på Lange RX 120 vilket känns lagom men har som sagt inte provat annat om vi glömmer dåligt sittande hyrpjäxor. Känner dock inget behov av typen Scarpa Freedom (som iof har tech), då kan jag lika gärna köra på mina Lange. Även funderat på Scott superguide carbon, men känns som klart mer chansning (för mjuka?). Men det verkar komma mycket nytt kul till 17/18 :)
 

termons

Medlem
Ok. Tack för bra input. Har litet den inställningen då jag turar att ner tar man sig alltid. Om det är dåliga förhållanden hårt isigt skare så tar man det lugnt. Ingen njutning att åka med hårda bra pjäxor då heller. Kan hända att jag har fel då jag alltid har haft styva pjäxor. Tycker det är svårare eller mer nervöst att gå med hudarna i förhållanden då man egentligen borde fundera på stegjärn.
 

Pillard

Aktiv medlem
Jag är antagligen lite konstig här då jag aldrig riktigt förstått poängen med stenhårda pjäxor. Mitt snabbaste åk jag kan komma på skedde í en stenhård pist, med 118-midja under fötterna och ett par Salomon Shogun (typ 90-flex har jag för mig) på fötterna. Visst de väger bra mycket mer än en lätt turpjäxa men de är sjukt mjuka. 1000 fallhöjdsmeter med snittfart 70km/h och max strax under 110... Och jag kan inte påstå att pjäxorna kändes osäkra nån gång faktiskt.
 
Kör Scott Cosmos 2 som enda pjäxa (prioriterar tur) med Vipec & Rossi Super 7 (116mm midja)
Föredrar skogsåkning & till det funkar det otroligt bra. Lätt lekfull känsla ner & mindre att släpa på upp.
Funkar inte lika bra till slagig/isig pist men åker det väldigt sällan.
 
Senast ändrad:
Är det inte så att de nya lätta tech-pjäxorna har mer statisk flex (jmf med vanliga alpina med mer dynamiskt)? Kan inte det avhjälpas med att ha en något mjukare tech-pjäxa, eller tänker jag fel?
 

termons

Medlem
Pillard sa:
Jag är antagligen lite konstig här då jag aldrig riktigt förstått poängen med stenhårda pjäxor. Mitt snabbaste åk jag kan komma på skedde í en stenhård pist, med 118-midja under fötterna och ett par Salomon Shogun (typ 90-flex har jag för mig) på fötterna. Visst de väger bra mycket mer än en lätt turpjäxa men de är sjukt mjuka. 1000 fallhöjdsmeter med snittfart 70km/h och max strax under 110... Och jag kan inte påstå att pjäxorna kändes osäkra nån gång faktiskt.
Mmm... 1000 fallhöjdsmeter med snittfart 70km/h och max strax under 110... Och jag kan inte påstå att pjäxorna kändes osäkra nån gång faktiskt. :) Åkte 107.5 på sista resan. Har inte mätt tidigare...

Intressant. Har du erfarenhet av tuoring pjäxor jämfört med tex shogun?
 

Pillard

Aktiv medlem
termons sa:
Pillard sa:
Jag är antagligen lite konstig här då jag aldrig riktigt förstått poängen med stenhårda pjäxor. Mitt snabbaste åk jag kan komma på skedde í en stenhård pist, med 118-midja under fötterna och ett par Salomon Shogun (typ 90-flex har jag för mig) på fötterna. Visst de väger bra mycket mer än en lätt turpjäxa men de är sjukt mjuka. 1000 fallhöjdsmeter med snittfart 70km/h och max strax under 110... Och jag kan inte påstå att pjäxorna kändes osäkra nån gång faktiskt.
Mmm... 1000 fallhöjdsmeter med snittfart 70km/h och max strax under 110... Och jag kan inte påstå att pjäxorna kändes osäkra nån gång faktiskt. :) Åkte 107.5 på sista resan. Har inte mätt tidigare...

Intressant. Har du erfarenhet av tuoring pjäxor jämfört med tex shogun?
Tyvärr! När pjäxorna gick sönder köpte jag lite styvare, Pinnacle 110 (dock inte 130). Jag var snarare rädd för att touringpjäxor skulle bli för stumt för mig. Alltså att de är stumma men inte ger nån tyngd, typ. Och jag kan väl uppleva att Pinnaclen är betydligt styvare och ställer helt andra krav på min åkning. Det kan iof tilläggas att remmen på min ena shogun gick av så jag åkte sista halvan av säsongen utan. Tyckte inte det gjorde nåt direkt heller. Sen kan också nämnas att pjäxan satt väldigt bra på foten. Det gör mkt större skillnad för mig än hur mkt flex den har.
 

bjorsi

Ny medlem
Always-Sunny sa:
felixiko sa:
Always-Sunny sa:
Behövs samma stabilitet i pjäxorna i op som i pist? Funderar själv inför framtida tech-pjäxor...
I mitt tycke beror det enormt mycket på vad för pistförhållanden och vad för opistade förhållanden man tänker på. Både nydragen manchester och perfekta, breda fält med pudersnö är lättåkt och man kan åka fint även med mjuka och knappt knäppta pjäxor.

Tyvärr, eller som tur är ifall man gillar utmaningar, så är ju förhållandena oftast inte så, och att åka isiga, vindpinade och skrovliga sluttningar utanför pisten kan vara mångfalt jobbigare och mer utmanande än kass och uppåkt pist. Då känner jag mig mer beroende av hårda pjäxor som sitter som gjutna på fötterna, än någonsin i pistad terräng.

Sen har vi ju alla förhållanden emellan puder och ispuckel. Och alla pjäxor mellan stenhårda rejspjux och längdskidspjäxor. Det enkla men jobbiga svaret är nog att man måste testa sig fram till vad man själv tycker funkar.
Med mina "konstiga" fötter är det tyvärr bara att glömma å testa, utöver felköp/nyköp då. Jag är väl inne på hårdare varianter som MTN Lab för att det känns som minst chansning. Kör idag på Lange RX 120 vilket känns lagom men har som sagt inte provat annat om vi glömmer dåligt sittande hyrpjäxor. Känner dock inget behov av typen Scarpa Freedom (som iof har tech), då kan jag lika gärna köra på mina Lange. Även funderat på Scott superguide carbon, men känns som klart mer chansning (för mjuka?). Men det verkar komma mycket nytt kul till 17/18 :)
Ska testa mina nyinförskaffade MTN lab i helgen i Hemsedal, återkommer med recension :eek:
 

blomman67

Ny medlem
Mtn väger ca 1500g/st, åkt på dom nu i vinter, hårda i flex, 130, men grymt sköna och som sagt ganska lätta.
 

termons

Medlem
blomman67 sa:
Mtn väger ca 1500g/st, åkt på dom nu i vinter, hårda i flex, 130, men grymt sköna och som sagt ganska lätta.
Mtn lab är en av pjäxorna jag funderar på. Har också andra lättare pjäxor på listan.
Av dig skulle jag gärna höra om du är nöjd med vipec bindningarna ? Vipec ligger främst på min bindningslista med kingpin i hälarna. Tecton om man orkar vänta. Provade du olika bindningar före Vipecen ?
 

blomman67

Ny medlem
Förstår inte alls egentligen varför man väljer Kingpin före Vipec, jag menar Kingpin är ju ändå ganska tunga, inte så långt ifrån Marker tour 10 eller 12, okey lite jobbigare att släpa på i o m ramen men ändå.
Har åkt på Vipec 12 nu i två säsonger, aldrig ett tjuvsläpp och dessutom elastisk tådel vilket gör att den känns nästan som en " vanlig " alpinbindning. Låg och körde på snabbt hela pisten i Kittelfjäll sist och flög över nedersta branten i 80 knyck, säkert en 10 meters lufttur :) kändes hur bra och säkert som helst, grym bindning som tål ordentligt med slag samt och är som sagt väldigt elastisk. Kör på den.
 
Jag kör på Scarpa Maestrale RS, första årsmodellen. Gissar att de är lite mjukare än MTN Lab som ju är nyare. Kommer en uppdaterad Maestrale RS till hösten som jag kommer klämma på då, ska enligt info så här långt vara lite hårdare utan att bli tyngre.
Har absolut inga problem att driva mina DPS Wailer 112RP2 med de här pjäxorna, men är ju rätt mjuka skidor. Så om du är nervös för att pjäxorna inte ska palla kan det ju vara smart att kolla på lite mindre styva skidor att para ihop dem med. Ger ju ändå inget att ha lätta pjäxor uppför om man släpar på tunga skidor fulla med metall. ;)
Använder även pjäxorna för piståkning, då med skidor strax under 100mm i midjan men rejält hårdare än DPS:erna och det funkar också fint. Inte varit uppe i 100 km/h, men loggar titt som tätt 75-80 km/h med Dynafit-bindningar utan att det känns läskigt.
För nästa par skidor lär jag gå på Vipec (svarta!) eller kanske Tecton beroende på hur de verkar klara sig från barnsjukdomar...
 

termons

Medlem
blomman67 sa:
Förstår inte alls egentligen varför man väljer Kingpin före Vipec, jag menar Kingpin är ju ändå ganska tunga, inte så långt ifrån Marker tour 10 eller 12, okey lite jobbigare att släpa på i o m ramen men ändå.
Har åkt på Vipec 12 nu i två säsonger, aldrig ett tjuvsläpp och dessutom elastisk tådel vilket gör att den känns nästan som en " vanlig " alpinbindning. Låg och körde på snabbt hela pisten i Kittelfjäll sist och flög över nedersta branten i 80 knyck, säkert en 10 meters lufttur :) kändes hur bra och säkert som helst, grym bindning som tål ordentligt med slag samt och är som sagt väldigt elastisk. Kör på den.
Tack för svar. Vipec verkar säkrast och elastiska tådelen tycker jag är viktigare än traditionell bakbindning. Och så har vi ju vikten. Varför jag funderade pä kingpin var att jag fick ett bra deal på den.

Angående mtn lab hur erfar ni storleken jämfört med tidigare pjäxstorlekar ni haft. Har som sagt ingen möjlighet att prova men det har aldrig varit ett problem tidigare. :)
 
Senast ändrad:

blomman67

Ny medlem
Den är som vanligt, typ, men du måste ju prova kanske. Hursomhelst så finns det ju en artikel här på Fr där stod det att utav 15 åkare så var det bara en som den inte direkt passade på och det kunde vara fantomsmärtor, kolla artikeln, jag är gryymt nöjd med min setup. Vipec och Mtn :)
 

termons

Medlem
Ingen utom Pillard har medgett att de kör på pjäxor under 120 flex och gillar det. Tycker det är märkligt
då det ju är en stor marknad på dessa lätta touring pjäxor och man ser många rutinerade åkare använda dem... med lätta skidor . (Alperna) Ok det här är ju ett Freeride forum och jag kör själv med 130 flex och ser nog fördelarna i dom och en dämpad skida i många lägen.

Skulle ändå vara roligt att höra erfarenheter av skidåkare/turare som använder mjukare lättare pjäxor i första hand. Vad får en skidåkare/turare att välja 1200g eller lättare med 100flex istället för 1500g 130flex? (Pjäxorna är lika bekväma) 300g är ju relativt lätt att banta på annan utrustning eller på en själv i de flesta fall.
 
Senast ändrad:

Fred-o

Ny medlem
tlt5 har ju sisådär 75 flex. Funkar finfint i bra snöförhållanden(orört) med 98mm/186cm lagg.
Föredrar dock lätta 74mm/167cm lagg för stora bergsdagar med många höjdmeter uppför.

Är det utför som är prioriteras så går jag alltid upp till vulcan på 98/186orna.

Skillnaden uppför i tlt5 gentemot vulcans är väldigt stor.
 

termons

Medlem
Fred-o sa:
tlt5 har ju sisådär 75 flex. Funkar finfint i bra snöförhållanden(orört) med 98mm/186cm lagg.
Föredrar dock lätta 74mm/167cm lagg för stora bergsdagar med många höjdmeter uppför.

Är det utför som är prioriteras så går jag alltid upp till vulcan på 98/186orna.

Skillnaden uppför i tlt5 gentemot vulcans är väldigt stor.
Ok. Tack. Bara Pillard som valt mindre flex och prioriterar utför? Någon som 50/50 prioritering med mjuka pjäxor? One boot quiver.
Kaitsu, du kör ju gärna sakta.... ;-)och kör med någon tofla har jag för mig liksom din fru. Hur hamnade ni där?
 
Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
termons sa:
Ingen utom Pillard har medgett att de kör på pjäxor under 120 flex och gillar det. Tycker det är märkligt
då det ju är en stor marknad på dessa lätta touring pjäxor och man ser många rutinerade åkare använda dem... med lätta skidor . (Alperna) Ok det här är ju ett Freeride forum och jag kör själv med 130 flex och ser nog fördelarna i dom och en dämpad skida i många lägen.

Skulle ändå vara roligt att höra erfarenheter av skidåkare/turare som använder mjukare lättare pjäxor i första hand. Vad får en skidåkare/turare att välja 1200g eller lättare med 100flex istället för 1500g 130flex? (Pjäxorna är lika bekväma) 300g är ju relativt lätt att banta på annan utrustning eller på en själv i de flesta fall.
Allt beror väl på hur man vill åka. Jag köpte t.ex. Dynafit radicals som enda bindningar för några år sen. Många sa att de funkade utmärkt och med tanke på att Hoji bombade linjer, bra mycket hårigare än jag nånsin skulle hamna i, på sina så tänkte jag att det måste ju vara safe. De tjuvlöste konstant och jag sålde dem efter typ 2 åkdagar. Det beror ju på att de åker mjukare än jag gör. Utsätter man dem inte för slag funkar de ju galant. JAg gör tydligen det, då funkade de inte alls.

Åker du t.ex. väldigt balanserat och centrerat så finns ju tex ingen anledning för en dyngstyv pjäxa kan jag tycka. Om du däremot kör med stenhårt plöstryck och driver skidan den vägen lär väl en mjuk pjäxa bli jättejobbigt.

Jag såg snarare den mjuka pjäxan som bra stötdämpning i uppkörd skräpsnö eftersom skaftet hela tiden tog och absorberade stötarna från underlaget. En styv pjäxa hade istället kastat bak mig i baksätet i de lägena.

Min lilla slutsats är väl helt enkelt att vi alla åker på väldigt olika sätt och därför har väldigt olika behov av styva pjäxor, bastanta bindningar, högt din osv. Jag har haft samma diskussioner rörande t.ex. din eftersom jag oftast åker på ca 8-9 på vanliga alpinbindningar. Samtidigt vet jag många här som väger ungefär lika mycket och åker ungefär lika hårt som skruvar upp rejält mycket mer.
 
Senast ändrad:
Pillard sa:
Jag såg snarare den mjuka pjäxan som bra stötdämpning i uppkörd skräpsnö eftersom skaftet hela tiden tog och absorberade stötarna från underlaget. En styv pjäxa hade istället kastat bak mig i baksätet i de lägena.
Intressant kommentar! Det var lite så jag tänkte med min tidigare kommentar om dynamisk/statisk-flex. Jag tycker inte jag blir kastad bakåt men det blir ju en hel del smällar på smalbenen vid stökig op som fortplantar sig och stör åkningen. Typ MTB HT jmf med fullgung.
 

drH

Medlem
Körde nyss en vecka i alperna på ett par Khion/Down CD114. Nu är det iofs en utförsinriktad turpjäxa. Min tanke med den var att ha som enda sko.

Visst, i fin snö absolut. Carva pist, absolut, om det är någorlunda före. Men det är en kompromiss. Skon är turtillpassad, det gör inte saken bättre. Man sitter inte så fast. Så fort underlaget blev stökigare upplevde jag att något styvare/tajtare hade varit på sin plats.

Så nu blev det ett par Cochise 130. Duktigt trånga.

Man kommer liksom inte ifrån det faktum att en F1-bil inte funkar i folkracebanan, oavsett teknisk fulländning.

Vad gäller flex funderar jag på om det inte är av underordnad betydelse. Jag inbillar mig att passformen är grejen. Ska man knalla i en sko så kan den inte sitta så tajt/vara så liten som en utförsinriktad sko bör vara.

Men svar på din fråga: visst kan man njuta av åkningen i en lättare/mjukare sko. Men det har sina begränsningar...

/drH

Tillägg: Vi hade ingen vidare bas under senaste veckan, så åkningen var mycket städad. Jag har aldrig varit någon charger av rang och har blivit försiktigare med åren, anser mig åka lugnt och hyfsat mjukt. Därav idén att ha en turpjäxa som enda pjäxa. Men det funkade inte i mitt fall.
 
Senast ändrad:

termons

Medlem
Tack Pillard och drH. Så är det säkert. Om man ännu skulle veta vad man själv har för behov när det kommer till pjäxor så skulle det vara roligt. Skulle gjärna åka med tofflor om det bara gick. Man är ju rädd att flexa ner... Stor investering....och butikflex är inte någon bra mätare... Därav mitt behov av erfarenheter.

drh hade du carbon khion eller den andra?
 
Senast ändrad:

erik_lagg

Aktiv medlem
Vid sidan av åkstil, förhållanden i backen, typ av skida så spelar väl åkarens vikt en stor roll? Min son har åkt på SPK 75 i flex. Nu när han har blivit större böjer sig pjäxan på tok för mycket vid plöstryck. Något liknande måste väl gälla för turpjäxor: stor skillnad om man väger 65 eller 110.
 

Pillard

Aktiv medlem
drH sa:
Körde nyss en vecka i alperna på ett par Khion/Down CD114. Nu är det iofs en utförsinriktad turpjäxa. Min tanke med den var att ha som enda sko.

Visst, i fin snö absolut. Carva pist, absolut, om det är någorlunda före. Men det är en kompromiss. Skon är turtillpassad, det gör inte saken bättre. Man sitter inte så fast. Så fort underlaget blev stökigare upplevde jag att något styvare/tajtare hade varit på sin plats.

Så nu blev det ett par Cochise 130. Duktigt trånga.

Man kommer liksom inte ifrån det faktum att en F1-bil inte funkar i folkracebanan, oavsett teknisk fulländning.

Vad gäller flex funderar jag på om det inte är av underordnad betydelse. Jag inbillar mig att passformen är grejen. Ska man knalla i en sko så kan den inte sitta så tajt/vara så liten som en utförsinriktad sko bör vara.

Men svar på din fråga: visst kan man njuta av åkningen i en lättare/mjukare sko. Men det har sina begränsningar...

/drH

Tillägg: Vi hade ingen vidare bas under senaste veckan, så åkningen var mycket städad. Jag har aldrig varit någon charger av rang och har blivit försiktigare med åren, anser mig åka lugnt och hyfsat mjukt. Därav idén att ha en turpjäxa som enda pjäxa. Men det funkade inte i mitt fall.
Fast vänta nu. När jag läser detta kan jag bara se att du helt enkelt haft en för stor turpjäxa och en lagom "race"-pjäxa. För egen del skulle väl jag föredra en pjäxa som sitter rejält bra. Sen när jag åker utför spänner jag den och när jag går uppför knäpper jag upp lite på sina ställen.

Så är det bara jag eller gör det att slutsatsen blir lite lidande?
 

termons

Medlem
erik_lagg sa:
Vid sidan av åkstil, förhållanden i backen, typ av skida så spelar väl åkarens vikt en stor roll? Min son har åkt på SPK 75 i flex. Nu när han har blivit större böjer sig pjäxan på tok för mycket vid plöstryck. Något liknande måste väl gälla för turpjäxor: stor skillnad om man väger 65 eller 110.
Ja så är det säkert. Har lärt mig att åka som barn med billiga och troligtvis mjuka pjäxor. Inga problem då...fast man tävlade.
 
Senast ändrad:

torax

Medlem
Upplever mina Mtn lite långa. Har en del luft framför tårna. Efter att ha växlat mellan 2-3 par pjäxor, så kör jag nu enbart Mtn. Dagar när det blir mest pist, stökig offpist, korta turer så byter jag innersko till Intuitionliners. De är tajtare, ger bättre stöd och jämnare flex, men är inte roliga att tura i.
Monterade Vipec på 125mm skidor och det har funkat riktigt bra tillsammans med Mtn.
Håller med
@blomman67 grymt nöjd med kombon.
 
torax sa:
Upplever mina Mtn lite långa. Har en del luft framför tårna. Efter att ha växlat mellan 2-3 par pjäxor, så kör jag nu enbart Mtn. Dagar när det blir mest pist, stökig offpist, korta turer så byter jag innersko till Intuitionliners. De är tajtare, ger bättre stöd och jämnare flex, men är inte roliga att tura i.
Monterade Vipec på 125mm skidor och det har funkat riktigt bra tillsammans med Mtn.
Håller med
@blomman67 grymt nöjd med kombon.
Varför är inte de tightare Intuitionliners roliga att tura i?
 

drH

Medlem
Pillard sa:
Fast vänta nu. När jag läser detta kan jag bara se att du helt enkelt haft en för stor turpjäxa och en lagom "race"-pjäxa. För egen del skulle väl jag föredra en pjäxa som sitter rejält bra. Sen när jag åker utför spänner jag den och när jag går uppför knäpper jag upp lite på sina ställen.

Så är det bara jag eller gör det att slutsatsen blir lite lidande?
Nja, jag lever i tron att en pjäxa för turande ska sitta lite rymligare än en pjäxa för utförsåkning. Det är väl samma som med vikt; hur mycket utförsprestanda är man villig att kompromissa bort för komfort uppför?

/drH
 

blomman67

Ny medlem
torax sa:
Upplever mina Mtn lite långa. Har en del luft framför tårna. Efter att ha växlat mellan 2-3 par pjäxor, så kör jag nu enbart Mtn. Dagar när det blir mest pist, stökig offpist, korta turer så byter jag innersko till Intuitionliners. De är tajtare, ger bättre stöd och jämnare flex, men är inte roliga att tura i.
Monterade Vipec på 125mm skidor och det har funkat riktigt bra tillsammans med Mtn.
Håller med
@blomman67 grymt nöjd med kombon.
Vilken liner byter du till, vilken modell?
 

termons

Medlem
drH sa:
Pillard sa:
Fast vänta nu. När jag läser detta kan jag bara se att du helt enkelt haft en för stor turpjäxa och en lagom "race"-pjäxa. För egen del skulle väl jag föredra en pjäxa som sitter rejält bra. Sen när jag åker utför spänner jag den och när jag går uppför knäpper jag upp lite på sina ställen.

Så är det bara jag eller gör det att slutsatsen blir lite lidande?
Nja, jag lever i tron att en pjäxa för turande ska sitta lite rymligare än en pjäxa för utförsåkning. Det är väl samma som med vikt; hur mycket utförsprestanda är man villig att kompromissa bort för komfort uppför?

/drH
Var det carbon khion eller den andra?
 

Pillard

Aktiv medlem
drH sa:
Pillard sa:
Fast vänta nu. När jag läser detta kan jag bara se att du helt enkelt haft en för stor turpjäxa och en lagom "race"-pjäxa. För egen del skulle väl jag föredra en pjäxa som sitter rejält bra. Sen när jag åker utför spänner jag den och när jag går uppför knäpper jag upp lite på sina ställen.

Så är det bara jag eller gör det att slutsatsen blir lite lidande?
Nja, jag lever i tron att en pjäxa för turande ska sitta lite rymligare än en pjäxa för utförsåkning. Det är väl samma som med vikt; hur mycket utförsprestanda är man villig att kompromissa bort för komfort uppför?

/drH
Så kan det säkert vara. Dock innebär ju det att det inte är turpjäxans flex som är problemet utan att man köper en för stor pjäxa för turandet ;)

Jag är väl återigen konstig men kan säga att jag generellt kör med pjäxor som sitter halvslappt även utför. Skulle pjäxan sitta rejält tight skulle jag vara tvungen att stanna var 10e meter och knäppa upp. Sen ändrar sig mina fötter så pass under dagen (temperatur osv) att en pjäxa som sitter toklimmad när foten är som minst skulle mosa sönder foten helt när den är som störst.
 

KaitsuH

Aktiv medlem
termons sa:
Fred-o sa:
tlt5 har ju sisådär 75 flex. Funkar finfint i bra snöförhållanden(orört) med 98mm/186cm lagg.
Föredrar dock lätta 74mm/167cm lagg för stora bergsdagar med många höjdmeter uppför.

Är det utför som är prioriteras så går jag alltid upp till vulcan på 98/186orna.

Skillnaden uppför i tlt5 gentemot vulcans är väldigt stor.
Ok. Tack. Bara Pillard som valt mindre flex och prioriterar utför? Någon som 50/50 prioritering med mjuka pjäxor? One boot quiver.
Kaitsu, du kör ju gärna sakta.... ;-)och kör med någon tofla har jag för mig liksom din fru. Hur hamnade ni där?
Kanske någon styvare pjäxa vore bättre för bara skidåkning. Men, våra skiddagar brukar vara ganska långa: Klockan 8.30 pjäxorna på, skidbussar, liftar, skinning, åkning, lunch, åkning, afterski, afterski, afterski, till Spar market, skibus hem kanske klockan 5 -6 på kvällen, och hela tiden samma pjäxor på. För oss mjuka och bekväma pjäxor är et måste.

Nästa lördag ska vi till St. Anton, och varje dag är vi ute minnst 8-10 timmar med pjäxorna på. Några hårda race pjäxor vore ett mardröm där. På off pist behöver vi inte hårdare pjäxor, och Absolut inte för piståkning! Där är så mycket folk då, att nån storslalom träning skulle vara ett mandatory suicide. Om man behöver att åka på pisterna för någon konstig orsak, man vill köra så försiktigt som möjligt

Liksom jag sade, jag är jätte dålig med skidor (tar också brädan med, och kanske kör bara den...) men TLT-5:eek:r räcker helt och hållet fint för frun (skidotna är Armada TST:s med Dynafit bindningar), också för piståkning ganska fort, upp till 80 km/h. (Hon har testat här hemma när pisterna var tomma av folket).
 

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp