Laga bindning

Always-Sunny

Aktiv medlem
Då kommer lite bilder :) I Första bilden ser man hur skallen har börjat äta sig igenom plattan. Jag noterade dock att bindning inte har varit fullt låst i åkläget, se sista bilden (spaken ska ligga mot skidan). När den är fullt låst ser plattan ut som på bild 2 men den har glidit något och hamnat som bild 3 och 4. När plattan inte varit fullt låst kan den röra sig någon mm vertikalt och är nog därför skruvskallarna har börjat äta sig genom plattan. Det ser lika dant ut på båda skidorna.
Så vad göra?
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg

TopiNieminen

Aktiv medlem
Jag skulle kolla om det går att köpa nya plåtar, annars försöka byta skruvarna mot nya med större skalle och slipa ned nötta kanterna på plåten.
Det där spacklet kommer inte hålla länge, om man ens få det att sitta fast i plåten. (det var väl där du hade tänkt att använ den) ?

farsan56

Aktiv medlem
Hm, som sagts spackel är inget alternativ här. OM det finns plats uppåt, en fetare skruv med platt skalle som lägger sig ovanpå plåten. Kanske slipa ner skallen på skruven vid behov. @TopiNieminen testa hans idé först, enklaste lösningen.

farsan56

Aktiv medlem
Nu började det och snurra uppe i kontoret ;) En tunn bricka under skruvskallen, innerdiameter ett par mm mindre än skruvskallen. Ger större anläggningsyta, längre skruvar om det blir för lite skruv ner i skidan. OM plats uppåt igen då.

QRikard

Medlem
Skruven ser ut att ha nött fram och tillbaka också eftersom nötningen är oval och inte rund. Jag ingen erfarenhet av denna bindning så här kommer nån dum fråga. Hur fungerar den? Specifikt var är syftet med plattan och skruvarna?

Bricka eller skruv med platt skalle är en bra lösning om det får plats för att sprida ut trycket över en större yta.

Snowgod

Medlem
Det här blev jag nyfiken på. Det verkar ju vara en sällsynt idiotisk konstruktion... Är det tänkt att plattan ska kunna glida mot skruvarna men med viss friktion så det inte sker ofrivilligt? Hur ser skruvens anläggning mot plattan ut, är det en konisk skalle s.k försänkt skruv eller är den plan på undersidan av huvudet?
Jag skulle vilja fylla igen spåren genom att svetsa på material med en legering lämplig för slitytor och fräsa nya spår.

TopiNieminen

Aktiv medlem
Nu började det och snurra uppe i kontoret ;) En tunn bricka under skruvskallen, innerdiameter ett par mm mindre än skruvskallen. Ger större anläggningsyta, längre skruvar om det blir för lite skruv ner i skidan. OM plats uppåt igen då.
Ja, man skulle kunna fräsa ned hela skåran och shimsa skruven efter det, men jag tror att, om man kan inte göra det själv hemma eller på jobbet, så blir det billigast att köpa nya bindningar. Såklart om delarna går att köpa lösa för rimligt pris, är det ju hållbarast.

Jag håller på att renovera ett par höjningsplattor i aluminium och har ett liknande slitage som dock ingår i deras funktion, då använder jag fräsning och shimsning för att återskapa funktionen. Det är inte nödvändigtvis smart men kul att ha ett par extra plattor kvar sen när jag dör. Har beställt nya plattor för att kunna åka innan mina shimssmorda plattorna får visa sin styrka.

Sorry för off topic TS.:sneaky:

Always-Sunny

Aktiv medlem
Tack för alla tips! Jag har ju ett tag på mig att fixa 😀 Får bl a kolla på ny platta, men kostar säkert som en ny bindning typ
Om jag tar bort skruvarna för att sätta dit brickor, bör jag lägga på lite trälim när jag skruvar tillbaka dem?

TopiNieminen

Aktiv medlem
Dessa plåtar är gjorda av väldigt dåligt stål för att hålla ner tillverkningskostnaden, jag säger inte att det blir bättre med aluminium som jag jobbar på, men skyddande legeringen som man har på delarna vi jobbar på försvinner ju också, så du har lite att tänka på om renoveringen.

Kaskar

Medlem
Jag har samma bindningar och tammefan om inte samma sak hänt för mig. Vilket jävla skrutt!

det tog dock en grisblink att laga. Lagom bricka över skruven och problemet löst.

M
image.jpg
en det är nog bäst att köpa nya bindningar till nästa säsong. Och skidor. Man vet aldrig hur de påverkats av detta

Always-Sunny

Aktiv medlem
Jag har samma bindningar och tammefan om inte samma sak hänt för mig. Vilket jävla skrutt!

det tog dock en grisblink att laga. Lagom bricka över skruven och problemet löst.

MVisa bilaga 3731en det är nog bäst att köpa nya bindningar till nästa säsong. Och skidor. Man vet aldrig hur de påverkats av detta
Tack!
Självklart måste vi köpa nytt :)

Senast ändrad:

Realmode

Aktiv medlem
Den där miniförsänktningen är väl kanske till för centering annars om plats finns uppåt borde det gå med en vanlig plan skruv. om skruven är försänkt kommer ju även brickan att ge sig lite och skruven börjar återigen glappa, lite mera slitage osv.....

Många av dom här inserts-kiten har ju samma problem, de skickar med försänkta skruvar men vissa bindningar är tänkta för plan skruvskalle.

farsan56

Aktiv medlem
Ojdå, ajdå! Då kom saken i ett annat läge. Här har dom byggt in ett problem. Med den lilla anläggningsytan är det som gjort för att det ska skita sig.
@Kaskars bricklösning är nog way to go.

farsan56

Aktiv medlem
Bricka eller shims. Fördelen med det upplägget är slitaget blir på brickan och dom är ju billiga att byta ut. Tar du en rostfri bricka som är hårdare borde den hålla bra länge.

Kaskar

Medlem
Mja. Kanske. Jag upplevde att jag kunde skruva i en ganska bra bit.
Åt andra hållet med tunnare så minskar ju hållfastheten. Större risk att de spricker osv.

TopiNieminen

Aktiv medlem
Shimsen behöver inte vara i rostfritt om man inte förvarar skidorna utomhus. Och de ska inte spricka eftersom de ofta används för justering av avstånd mellan två rörliga delar.☝🧐

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp