Montera bindning på Twintip

Puder123

Ny medlem
Köpte ett par skidor till min dotter som jag sprang på, (nån nonname sponsor-skida någon som känner igen brandingen?) och skall montera medföljande bindningar, Tyrolia S100.

Läste noggrant igenom denna eminenta artikel här på forumet och konstaterar att bindningarna saknar "drive+"-platta och att det inte fanns någon mall i förpackningen. Googlade lite och hittade Tyrolias mall. Har en bra borrmaskin, borr och bits.

Tänkte sätta bindningarna centralt, dvs ta mallarna och sätta dem symetriskt kring mitten med offset enl pappret. Gissar att skidan inte har metallkärna och tänkte ta 3.5 mm borr. Om jag sätter ut mallen och gör märken med en syl och borrar 9 mm, what can possibly go wrong?

Några råd innan jag kör igång?

Laggen på tvättbänken
ba33360666ed01d483db4f3f9f999eec.jpg
[/url]

Kitet

Bindningar

Closeup

Bild mall

Det låter som du har koll på läget. Kolla utskriftsskalningen innan du gör något annat. Sen kan du ju ta dig en funderare på om du verkligen ska sätta bindningen på true center. Om din dotter är en die-hard jibber så är det rätt val. Om hon däremot är en åkare som kör runt lite allmänt på skidorna, hoppar lite då och då och kör lite park, men ändå förväntar sig någon form av allroundkänsla är det bättre att kliva bak i alla fall ett par cm. Hur mycket beror på längden och modellen.

I övrigt är det inga problem så länge du hittar centrum på skidan, vilket man enklast gör med markeringarna på mallen.

Har du kollat ordentligt efter en "recommend"-linje? Nån form av markering brukar ju alltid finnas.

Tänkte jag kan ge lite feedback här om någon tvekar, undrar om det är svårt eller bara vill racka ner på mitt montage :-) Slutsats: enkelt!

Fixa en kopp te för att komma i rätt mode. Lugn på handen och genomtänkta handlingar.

Skriv ut mallen. Det svåraste, för PDF:en var inte A4 så det blev att klistra in bilden i powerpoint och justera storleken tills måttskalan stämde med verkligheten. Kolla sulmåttet under pjäxan, ej att förväxla med fortmåttet. Markera måttet på häl och tå mallen och klipp.

Reality check. Tjepa ihop bitarna och lägg ut dem på skidorna och placera bindningar samt pjäxor runt om. Stämmer det? Japp.

Centrera mallen. Både i sidled och över den punkt du tänker ha bindningen. Efter lite funderande kom jag fram till att tillverkarens indikering blir bra för åkaren (min dotter). Mät hålmarkeringarna så att de har samma avstånd från kant och överensstämmer med bindningen.

Förborra hålen. Jag tog mitt klenaste borr, 1 mm, och borra genom markeringarna för att få styr på det riktiga borret.

Borra! Sportaffärerna rekommenderade 3.5 mm borr och 7 mm djupt hål. Fix på lite tejp på borret så vet ni hur djup man skall borra. Just do it, borra så rakt som möjligt så klart, men herregud, pelarborr är inte nödvändigt.

Montera bindning. Jag fyllde borrhålen med superlim (det finns säkert något bättre men jag är övertygad att det blir tätt). Dra fast bindningarna. Se till att ha rätt bits (PH3) annars går skruvarna garanterat sönder. Tryck på ordentligt. Jag spände fast skidan med en tving. Bra att ha är förlängare på skruvdragaren eftersom hålen är djupa och bakre bindningens främre skruv var svåråtkomlig. Min bakbindning hade dessutom en tendens att glida isär så att eject-fjäder-paketet lossade. Se till att hålla ihop dem ordentligt innan du drar fast annars kommer skruvarna snett.

Tada! Det var ju inte så svårt. Tog en timma knappt, mesta tiden gick åt till att feppla med mallen i datorn.

Smatliga sportaffärer som jag ringde ville ha 500 kr för besväret och dom kan man ha roligare för. Snygga lagg för 400 kr, tror att dottern blir glad :-)

Senast ändrad:
Utmärkt guide och snygga bilder! Bra att visa på att man kan göra en snygg montering utan specialverktyg. :-) Det enda jag har och anmärka på är användandet av "superlim". Limmet används i första hand för att fylla ut hålet och minimera risken för att fukt ska kunna tränga in i skidans kärna. Superlim är i de flesta fall snabbhärdande och riskerar att inte tränga in i alla hålrum, bättre att använda vattenfast trälim eller långsamt härdande epoxylim ... men det är en detalj som sannolikt har mycket liten betydelse i de flesta fall!

/MM

Mountain_Man sa:
Utmärkt guide och snygga bilder! Bra att visa på att man kan göra en snygg montering utan specialverktyg. :-) Det enda jag har och anmärka på är användandet av "superlim". Limmet används i första hand för att fylla ut hålet och minimera risken för att fukt ska kunna tränga in i skidans kärna. Superlim är i de flesta fall snabbhärdande och riskerar att inte tränga in i alla hålrum, bättre att använda vattenfast trälim eller långsamt härdande epoxylim ... men det är en detalj som sannolikt har mycket liten betydelse i de flesta fall!

/MM
Japp, jag pallade inte blanda epoxi så jag fuskade lite. eftersom överflödet trängde upp på laminatet så blev det 'nog' tät. Men helt rätt att ett bättre lim vore en förbättring.

Om man får vara lite petig, är du säker på att det var en PH3-bits? Min erfarenhet är att bindningsskruvar snarare brukar vara PZ3?

Mycket bra genomgång och säkerligen en bra guide som kan få de som är lite osäkra inför nyskideborrandet att våga ta steget och börja osta upp sina dyrgripar på rätt sätt. Det är säkert helt rätt beslut att inte gå på true center till dottern. Ska hon ha det vet hon att hon ska ha det, brukar vara en bra regel.

7mm djupt? Är det någon slags juniorstandard istället för vanliga 9mm?

Det är så gott som alltid Pozidrivskruvar till bindningar. Det ser man på indikationsmarkeringen på skruvhuvudet om man tvekar. Endast skruvhuvudskrysset: Philips (eller JIS ibland). Skruvhuvudskryss+indikatorkryss: Pozidriv (litet kryss lagt 45 grader roterat mot skruvhuvudskrysset).

Senast ändrad:
Snyggt jobbat. Monterade själv ett par likadana bindningar till syrrans grabb i julklapp.

1. På mina var det garanterat PZ3 som gällde. ;-P
2. För att underlätta att mallen hamnar rätt i sidled tycker jag det är enklast att dra en lång tejp i längdriktningen och sedan dra ut mittenmarkeringen längs med den ca 20cm framför och bakom tå/häl-delen.

Då blir det sedan väldigt enkelt att lägga dit mallen. Det går att göra du gjorde men jag upplever det som att det är lättare att någon av mallarna blir "vridna" och att sedan hela montaget blir snett.

För att hitta centrumlinjen så använder jag Wildsnows enkla trick.
https://www.wildsnow.com/22931/find-determine-ski-center-lengthwise-longitudinal/

Senast ändrad:
Det låter som du har koll på läget. Kolla utskriftsskalningen innan du gör något annat. Sen kan du ju ta dig en funderare på om du verkligen ska sätta bindningen på true center. Om din dotter är en die-hard jibber så är det rätt val. Om hon däremot är en åkare som kör runt lite allmänt på skidorna, hoppar lite då och då och kör lite park, men ändå förväntar sig någon form av allroundkänsla är det bättre att kliva bak i alla fall ett par cm. Hur mycket beror på längden och modellen.

I övrigt är det inga problem så länge du hittar centrum på skidan, vilket man enklast gör med markeringarna på mallen.
Hur långt bakom centrumlinjen på ett par twintip kan vara lagom om man åker uteslutande i pist och i skogen? (inte ens provat på park).
Grabben 12åringen köpte nämligen ett par 164cm twintip völkl royal crown 86 som han tyckte var snygga å har för avsikt att ha en längre tid och vill ju att de skall fungera i huvudsak i pist/skog

Tillbaka
Topp