Laga knäckta skidor?

thom8

Medlem
Laga knäckta skidor?
Kanske fel tidpunkt på året men jag provar ändå.

Har ett par Movement Joystick 05or som jag köpte billigt för att ha som railskidor. typ mitten på säsongen märkte jag att den ena skidan var knäckt, rakt igenom. Kärnan var knäckt, och jag tänkte börja med att försöka laga dom. Satte en metallplatta på undersidan och tog bort lite av belaget så den inte stack upp någonting, och drog fast med några skruvar (inte så noga, ska bara slakta dem på rails ändå). Fungerade skapligt, sviktar ganska mycket där dom är av, men dom håller ihop iallafall. Så började jag fundera på att sätta en större metall platta både på undersidan och på ovansidan och sen typ dra nån bult eller nåt rakt igenom. Har ingen lust att lägga ut en massa pengar på dem för de är ganska slitna och köpte dom väldigt billigt, så något billigt och enkelt sätt att laga dom på så att det går att åka med dom igen får det bli :)

Så jag undrar om det är någon som vet något sätt att laga dem billigt och enkelt på?

Hoppas att till exempel Nojlas kommer med någon ny till extremt bra idé att laga dem på :D

Senast ändrad:
Laga knäckta skidor?
aldrig fel me skidor huru....

Om jag ska vara ärlig så låter d här som ett hopplöst fall. Köpa nya skidor, kanske begengnade om du bara ska raila med dom. Du komme aldrig att kunna göra nåt coolt med ett par "lagade" skidor. Jag skulle inte raila med dom å hoppa med e inte att tänka på.
Köp nya helt enkelt.

Laga knäckta skidor?
Köp ett par nya! Om du ändå ska slakta dom så kan du ju få ett par halv nya nästan för 1500:- Skulle aldrig köra med en knäckt skida iaf.. Risken för No Family måste ju vara mycket större:D Har hellre kvar nötterna än en knäckt skida!

Laga knäckta skidor?
okej .. jo jag har tänkt på det att köpa nya skidor men det hade vart kul att kunna göra något av dem här ändå, dom är ju iallafall fina ;) Glömde säga att de är knäckta bakom ena bindningen, så det går att åka bara man inte lutar sig alltför mycket bakåt, lagningen som är nu håller iallafall på rails så det är inte helt omöjligt. tänkte bara om någon visste något bra sätt att förstärka på .. ?

Senast ändrad:
Laga knäckta skidor?
jag tror på din ide me 2 metall plattor.. de lär juh inte direkt bli sämmre.. men nått tipps av mr.Nojlas hade juh inte setat fel.. skriv han och fråga då?

Laga knäckta skidor?
men det bästa och säkraste tipset är nog att köpa ett par nya skidor!

Laga knäckta skidor?
kanske inte laga knäckta skidor, men visst fan kan man lafga mycket med silvertejp. punka råder jag er inte att laga det med;)

Laga knäckta skidor?
Tadaaaaaa! Eder betvingande vägvisare och skidreparatör är här!

Det mesta som är trasigt går så gott som alltid att lappa ihop med lite silvertejp, epoxy och våld. (Funkar inte detta; prova värme! Funkar fortfarande inte? Mer våld!)
Skidor är dock en annan femma, är kärnan spräckt så kan ingen lagning i världen rädda den. Med andra ord; släng skiten och köp nytt! (om det inte går att reklamera)
Metallplatta på över- och undersidan kan ju kanske hålla ihop möget ett tag, men förr eller senare kommer skiten att braka ihop ändå.

Laga knäckta skidor?
gröp ut belaget rätt mycket och såga ner stålkanterna rätt mycket. smält lite bly och häll i sålet i belagen ända ner till kärnan, på med några lager silvertejp och smält plast och valla därefter över det. tror det skulle funka, kom på det alldeles nyss, prova. kanske är hur bra som helst.

-peace

Laga knäckta skidor?
okej tack för tips, men gillar inte i det här fallet "släng och köp nytt". jag provade med metallplattor på varje sida, det funkade. skidan blev STENHÅRD! och duger gott o väl till att slakta på rails. det som återstår är bara att smälta lite belags-shit över metall plattan på undersidan. ska plocka ett o annat rail med dessa i vinter, så dra åt skogen alla som inte tror att det går att laga knäckta skidor ;) för övrigt så är sjukdomen jag lider av envishet. http://putfile.com/pic.php?pic=6/17716053258.jpg&s=f5

Senast ändrad:
Laga knäckta skidor?
Är du en sån där bortskämd slalom åkare som har 1par skidor till varje sak
rail, hopp, slalom- så jävla onödigt!
köp ett par som är bra istället!

Laga knäckta skidor?
EnSkoKanske sa:
Är du en sån där bortskämd slalom åkare som har 1par skidor till varje sak
rail, hopp, slalom- så jävla onödigt!
köp ett par som är bra istället!
hur kul är det att köpa ett par bra skidor å sen köra sönder dom på asfalt å rails? är de inte bättre att ha ett par "bra" skidor för park å pist å ett par skit skidor för street rails å annda liknande saker??.. tänk lite först va?

Laga knäckta skidor?
johansoderlund: Nej det gör det inte, har typ skurit bort av belaget så plattan inte sticker upp, håller med dig också, ganska ghetto med lagade skidor :)

EnSkoKanske: Absolut inte, varför skulle jag isåfall lägga ner jobb på att laga dom om jag skulle vara bortskämd? åker inte slalom ens, det handlar precis om det som jeppenator skrev :)

Tillbaka
Topp