Laga spricka i pjäxa.

movgoli

Medlem
Laga spricka i pjäxa.
Finns det ngn här som reparerat den spricka som lätt uppstår i äldre pjäxor. En spricka i skalet på på ca 15mm i skalet strax under manschetten. Pjäxorna är ett par Lange rs 140 från ca 2013 och plasten i skorna tror jag är polyurethane. Har fått dem reparerade en gång med lim(poyurethan lim ) men det höll i ca 1månad. Någon här som har erfarenhet fixa detta och i så fall hur?

Förstår om man tycker att så gamla pjäxor är bara att byta ut, Jag har trixat och fixat med dem enligt konstens alla regler för att få dem att passa bra och vill gärna behålla dem ett tag till.
/Mats

Laga spricka i pjäxa.
Borra ett litet hål precis där sprickan slutar - då kommer den iaf inte att bli större/längre. Annars känns det svårt att få dit nått som håller. Kanske "bryggor" över sprickan på några ställen som du nitar fast på båda sidorna. Men nä, unna dig ett par nya....:-)

Laga spricka i pjäxa.
sprickan sitter strax under ”skaftet ”.

Bilagor

• B2F79D17-1753-4BBE-A2D4-FDDB3FCF0304.jpeg
    B2F79D17-1753-4BBE-A2D4-FDDB3FCF0304.jpeg
    516.9 KB · Besök: 286
Senast ändrad:
Laga spricka i pjäxa.
En spricka där är nog för att pjäxan har för stor volym för foten och att du därför får för höga spänningar i materialet vid kanten som sträcks när du spänner pjäxan hårt. Som mac-0 skrev kan det hjälpa att borra ett hål längst in i sprickan. Nu ser det ut som att du varit där och eldat och grejjat vilket kan ha försvagat materialet ytterligare.

Laga spricka i pjäxa.
sprickan sitter strax under ”skaftet ”.
Ser jag rätt om jag tror att bilden är tagen, nästan, rakt uppifrån?
Och skadan är då på fot-delen, inte på skaftet?
Det fungerar att glasfiberlaminera pjäxplast men det ger en ganska rejäl uppstyvning som, på t.ex. såna där ställen, förändrar pjäxans egenskaper ganska rejält.
Det där känns inte som att det går att laga men jag blir gärna överbevisad av nån plastexpert eller annan magiker.
#imho #fwiw

Men nu är jag rejält nyfiken på hur du lyckats med konststycket? :D

Laga spricka i pjäxa.
Sprickan sitter mycket riktigt på "fotdelen" på pjäxan under skaftet. Det är inget ovanligt att det uppstår sprickor där efter lång tids användning, det har jag fått på andra pjäxor tidigare och då har jag bytt dem, dessa vill jag dock behålla om det går.
Det svarta som syns på bilden är polyurethane lim , Jag lämnade pjäxan till en firma som arbetar med att reparera bildelar ,typ kofångare o liknande. Vill bara kolla här på forumet om någon lyckats reparera en pjäxa med den skadan och få det att hålla mer än några månader.

Laga spricka i pjäxa.
Ett riktigt svårt ställe att laga skulle jag säga, både pga flexrörelser och även med den mekaniska påverkan från spännet vid flexande. Dessutom svårt att komma åt och att sätta limning i press. Ytterligare en lurig aspekt är att man för att komma åt måste bända ut pjäxan och då måste man limma/laminera när plasten är i en annan form än i sin vila OCH dessutom är det ett högflexande område vid istigning. Det kräver MYCKET av limmet om det inte ska gå sönder direkt. Och det kan dessutom göra att fiberlaminering inte fungerar eftersom det måste hantera dragrörelser.

Jag skulle ändå gå på glasfiberarmering på båda sidor, förmodligen i kombo med att skruva dit en längre formbar platta eller nåt sådant som sprider belastningen över en större yta. Och man måste testa limmet först på materialet (förslagsvis någon annanstans på pjäxan) för att se att man får god vidhäftning. Plaster är lurigt när det gäller lim.

Alternativet mekanisk lagning (dvs med platta/plattor, skruv och med lim som enbart komplement) kan kanske vara säkrare trots allt, men då har du istället svårigheten att få rätt form på plastdetaljer som ska användas.

Det kommer förmodligen att laga hållbart utan att styva upp området. Sen vad det gör för pjäxans egenskaper är svårt att säga, men det finns nog inget val här eftersom pjäxan annars snart kommer att vara helt körd.

Laga spricka i pjäxa.
Ett riktigt svårt ställe att laga skulle jag säga, både pga flexrörelser och även med den mekaniska påverkan från spännet vid flexande. Dessutom svårt att komma åt och att sätta limning i press. Ytterligare en lurig aspekt är att man för att komma åt måste bända ut pjäxan och då måste man limma/laminera när plasten är i en annan form än i sin vila OCH dessutom är det ett högflexande område vid istigning. Det kräver MYCKET av limmet om det inte ska gå sönder direkt. Och det kan dessutom göra att fiberlaminering inte fungerar eftersom det måste hantera dragrörelser.

Jag skulle ändå gå på glasfiberarmering på båda sidor, förmodligen i kombo med att skruva dit en längre formbar platta eller nåt sådant som sprider belastningen över en större yta. Och man måste testa limmet först på materialet (förslagsvis någon annanstans på pjäxan) för att se att man får god vidhäftning. Plaster är lurigt när det gäller lim.

Alternativet mekanisk lagning (dvs med platta/plattor, skruv och med lim som enbart komplement) kan kanske vara säkrare trots allt, men då har du istället svårigheten att få rätt form på plastdetaljer som ska användas.

Det kommer förmodligen att laga hållbart utan att styva upp området. Sen vad det gör för pjäxans egenskaper är svårt att säga, men det finns nog inget val här eftersom pjäxan annars snart kommer att vara helt körd.
Suveränt, Tack Mno. !
Ska försöka mig på att laminera i kombo med ngn form av platta. Återkommer till den här tråden med resultatet. Det gör mig ingenting om jag styvar upp pjäxan. Funderar på om det kan hålla bättre om jag nitar skaften och på så vis får mindre rörelse mot det utsatta området.

Vad skall jag använda för epoxi vid lamineringen, Är det lång härdning och för utomhusbruk?

Laga spricka i pjäxa.
Nu är epoxi och väv inhandlat. Ska försöka mig på att förstärka lagningen med en platta. som antingen nitas eller lamineras fast.
om jag nitar skaften och på så vis får mindre rörelse mot det utsatta området.
?

När jag flexar pjäxan så "bälgar" pjäxans fotdel omkring vristen ,jag får då rörelse i området där sprickan är. Om jag nitar så flexar jag inte lika långt fram och får mindre rörelse rätt eller fel!🤔.

Laga spricka i pjäxa.
Nu är epoxi och väv inhandlat. Ska försöka mig på att förstärka lagningen med en platta. som antingen nitas eller lamineras fast.

?

När jag flexar pjäxan så "bälgar" pjäxans fotdel omkring vristen ,jag får då rörelse i området där sprickan är. Om jag nitar så flexar jag inte lika långt fram och får mindre rörelse rätt eller fel!🤔.
Glöm inte att testa limmet i aspekten vidhäftning och flextålighet i laminatform innan du börjar jobba på pjäxorna... Vissa epoxy blir väldigt spröda och andra klarar kanska mycket flex utan att krackelera.

Laga spricka i pjäxa.
Finns det ngn här som reparerat den spricka som lätt uppstår i äldre pjäxor. En spricka i skalet på på ca 15mm i skalet strax under manschetten. Pjäxorna är ett par Lange rs 140 från ca 2013 och plasten i skorna tror jag är polyurethane. Har fått dem reparerade en gång med lim(poyurethan lim ) men det höll i ca 1månad. Någon här som har erfarenhet fixa detta och i så fall hur?

Förstår om man tycker att så gamla pjäxor är bara att byta ut, Jag har trixat och fixat med dem enligt konstens alla regler för att få dem att passa bra och vill gärna behålla dem ett tag till.
/Mats
Kombinera med någon förstärkning i pur och nit kanske.

Laga spricka i pjäxa.
Men skadan var i "fotdelen" och du skulle "om jag nitar skaften" så nu förstår jag inte alls. :D
Inte för att min förståelse spelar någon roll så länge du själv vet vad du vill men var hade du tänkt nita skaften?
#nyfiken
lange-rs-140-ski-boots-2012-speed-blue.jpg

Tillbaka
Topp