Lagg till mig - tjej 155 cm

simwes

Ny medlem
Jag skulle behöva lite tips om Freeride skidor. Jag är i fas att köpa nya lagg, åker idag på en allround skida, som jag tycker sviker mig utanför pisten. Det jag söker är en skida som fungerar offpist, även om det kommit massa färskt puder, likaväl som att den skall kunna vara hyfsat lydig i pisten.

Jag har inte så många skid-dagar per år (men de som är, ligger främst i alperna), och det gör att det motiverar inte att ha flera par skidor. Hyra skidor är dessvärre inte ngt bra alternativ då min längd gör att jag måste nog köpa skidor för att försäkra mig om en lyckad skidvecka i alperna.

Jag skulle säga att jag är en avancerad åkare. Har tittat på en del av K2s skidor (miss demeanor, phat luv) samt Scotts Roses (heter den så) etc. Tilläggas bör att jag inte på ngt vis är inne på just "tjejlagg".

Jag är alltså 155 cm lång & väger 47 kg. Tips ngn?

Ett tips är Fischer Rangi. Min brorsas flickvän som är i samma storleksklass som du kör på ett par sådana och är mycket nöjd. Det kan låta långt med 168cm, men jag tror att du kommer att tycka att offpiståkningen blir lättare med den längden än med ett par kortare skidor. Du måste trots din ringa storlek upp lite i längd och bredd för att det ska fungera bra i djup snö. Rangi är lätt och spänstig i konstruktionen, har en hel del skärning och bett i pisten och är tillräckligt mjuk för att vara lätthanterlig i lössnö. Det finns iofs en 159cm-version som heter Maunga också om det känns mer lämpligt.

Tänk på att många tjejskidor har en framflyttad montering för att ge en lättare svänginitiering. I pisten blir det lättkört, men det ger också i många fall tydligt försämrade egenskaper i lössnö. Eftersom det låter som att du är på väg att utveckla just offpiståkningen kan det vara läge att fundera på en lätt bakmontering (1-2cm ca) om du väljer ett par renodlade dam/tjejskidor som är frammonterade (tex Salomons modeller som nämns innan har en monteringsrekommendation som ligger rejält långt fram).

/MnO.

tack till Er som svarat hitills; MnO - din analys stämmer helt, jag är alltså skolad portåkare och har på äldre dagar (jag är ringa 32 år ung ;-) ) känt att det är utanför pisten jag vill utvecklas. Tycker därför att min allround skida inte räcker längre. Därför känns det inte heller som att piståkningen är det viktigaste, men skidan får som sagt gärna ha egenskaper för pisten oxå.

Med tanke på min bakgrund och att jag ändå har åkt på Atomic Race skidor 185 cm (inte mnga mm i midjan, minns ej hur mgna dock) på sin tid så kanske det inte är ngt problem med 168cm? Det är ju bara det att jag inte kört på den här typen av skida, så jag har svårt att bedöma dess egenskaper. Men du tror alltså att den kan funka?

Bra tanke m monteringen.

//sim

Med den nya info om din bakgrund som skidåkare är det ingen risk att påstå att 168 inte kommer att bli några problem. Välj skidor som Rangin eller Salomon Pocket Rocket/Gun 165cm om du vill ha en spänstig och lätt känsla och en skida som hjälper dig på traven i din utveckling utanför pisten. Gillar du ett allmänt lugnare beteende med mer dämp och en gummiaktig snökontakt och vill jobba lite mer i svängväxlingarna är K2 bättre. Söker du en mer raceliknande spårvilja och en högre prestandatopp ska du spana in Völkl Aura. Sen finns det naturligtvis många andra alternativ också, som vanligt.

Mitt tips står kvar dock. Jag tror på Fischer Rangi och det baserar jag på att du väger så pass lite som du gör.

Kan varmt rekomendera Nordica Olympia Conquer XBS, det är en skida som har 84mm midja. En bekant til mej provade dessa i Trysil över nyår på ett underlag som var allt annat än mjukt, men 84mm borde ju flyta på bra i pudret. Skidan är ganksa tung och passar dej om du har lite teknik (vilket du antagligen har om du har tävlat) Tjejen som provade skidorna är ca 160cm och väger 50 kg hon har inte någon skolad bakgrund men är en ganska duktig skidåkare. Skidan riktar sej till den bättre damen/tjejen( kan t.o.m tänka mej att den är för tuff för många killar. Har du bara åkt racinglagg tidigare tror jag att du kommer gilla denna skida, men den kräver som sagt sin åkare.

Mvh Manx (föredettakäppdunkareskiercrossåkaresomnumeraåkersåmktpuderhankan)

Jag kliver in och nämner att av bror MnO ovan nämda Rangi-dam (min sambo) har ett par absoluta pistfavoriter utöver Rangin, nämligen just Nordica Olympia (Victory visserligen). Den tycker hon helt enkelt går sjukt bra. Men - klart pistorienterad ändå, och det får nog även gälla Conqureren.

Rangin är annars väldigt vettig faktiskt. Jag (179/70kg) har åkt en del på den och den håller emot riktigt bra. För mig känns den som ett litet pålitligt och kul verktyg, lite som ett par förväxta SL-carvers. Har man rätt kroppsstorlek kan jag inte tänka mig annat än att den är galet all round. Testa den, mycket talar för att du kommer gilla skidan.

tack åter igen alla för era svar och diskussioner.

jag har ngra alternativ som jag def skall kolla in mer på. ngn som vet ngn i sthlmsområdet med bra sortiment? har FYI besökt Skidbytarboden, Alpint, Alpingaraget och Alewalds men inte blivit introducerat för ngra av de lagg som tipsas om här. Endera har jag tittat dåligt/varit dåligt på att beskriva vad jag söker eller så är det på ngt annat ställe jag kommer hitta mina nya lagg

:)

om två veckor bär det av mot Cervinia-Zermatt...
//Sim

Tillbaka
Topp