Landning efter hopp

Carljoha

Ny medlem
Landning efter hopp
Hallå!
Jag har en knäskada, inte så allvarlig knäskada, men det kan "hugga" till i knät då jag landar efter ett hopp. Så det jag undrar nu är, vad ska man tänka på när man ska landa för att undvika skador??
För även om man inte har en knäskada så tar knät fortfarande stryk då man landar.
Tack på förhand =)

Landning efter hopp
Man övershootar eller landar för kort ngn gång.. jag tycker du ska vila ett tag eller gå till en läkare o undersök saken:)

Landning efter hopp
Uppskattar svaren, men jag vet ärligt inte vad som menas med overshoota eller komma för kort? Slalom har jag åkt sen liten knatte men när det kommer till jibb är jag än noob =P
Är det något mer man ska tänka på? T.ex kroppshållningen etc.

Landning efter hopp
åkeeej så här är det:
overshoot= du flyger för långt, förbi landningen(backen), kan även bli platt (det gör ont).
komma för kort= har många betydelser (hihi), nej men man landar på platån( omdet finnns en sådan), alltså området mellan hoppets kant och där landningen(backen) börjar.

försök att ungefär mitt i landningen och sedanförsök at dämpa med kroppen( böja på benen då du landar). Dessa är de tips jag kan ge dig, gl hf!

Senast ändrad:
Landning efter hopp
Overshoot= Landa nedanför landningen, om du tänker såhär : Detta är landningen \ och du är _. Så det blir såhär \_ Hoppas du fattar =), komma förkort landar du För kort helt enkelt, du kommer inte enda fram till landningen

Landning efter hopp
tror fan att det enda rätta är att åka till läkare å kolla upp det. för det kan ju vara menisken som fått sig en smäll!

Landning efter hopp
övershootar= man hoppar för långt ( man landar efter landningens "sweet spot") oftast inte så nice

komma kort= man landar före landningen på platån. ( inte bra att göra om man hoppar gap jump). oftast inte heller så nice.

Men med tanke på din skada så bör du kolla med läkare först.

höll på att glömma.

Sweet spot= den bästa punkten för landning, där landningen blir som mjukast.

Kolla lite videos från ngt proffs när dom hoppar bigjump tex jon olsson och försök landa som dom . Se deras kroppshållning och apa efter.

lycka till.

Landning efter hopp
Kanske kan prova ändra stance lite?

jag hade själv en forwardstance de 5 år jag åkte när jag var yngre, teori och kunskap kring snowboard var jag inte alls insatt i. Körde bara samma stance som jag gjorde första gången jag åkte liksom, och det kunde ta ordentligt på mina knän, farmförallt det bakre. Nu när jag tagit upp åkandet igen att lite Duckstance, alltså med den bakre bindningen vinklad lite bakåt. Blev mycket bättre för mina knän vid alla typer landningar.

Landning efter hopp
Lacka sa:

jag hade själv en forwardstance de 5 år jag åkte när jag var yngre, teori och kunskap kring snowboard var jag inte alls insatt i. Körde bara samma stance som jag gjorde första gången jag åkte liksom, och det kunde ta ordentligt på mina knän, farmförallt det bakre. Nu när jag tagit upp åkandet igen att lite Duckstance, alltså med den bakre bindningen vinklad lite bakåt. Blev mycket bättre för mina knän vid alla typer landningar.
surt bara att det är skidor han kör.

Landning efter hopp
Hur får du det till att han åker Bräda? Har jag missat något?

Lacka sa:

Landning efter hopp
Det är skidor jag åker om jag inte var tillräckligt tydlig ;D. Tidigare åkte jag slalomskidor men nu har jag gått över till twintips och tycker det är betydligt skönare när det gäller både jibb (som är rätt självklart) och slalom.
Åter igen, uppskattar svaren jag fått :)

Landning efter hopp
jag är skadad både i vänster och höger knä, båda korsbanden är trashade och ledbanden är paj.. det glappar och har sig!

men trots de så har hoppandet gått över förväntan i år!

det hanlar mycket om viktplacering tror jag, att man inte landar i sittande ställning.. typ bakåtvikt å böjer knäna.. försök att komma ur hoppet så "stående" som möjligt, och var avslappnad i knäna! låt resten av benen ta smällen och fjädra bara med knäna!

börja i små hopp och känn dig säker på hur du ska landa, sen är de bara att avancera!

jag tycker själv de är skönast att landa baklänges när jag landar, för då blir de inte alls lika mycket belastning i knäna, känns det som!
men detta är ju säkert väldigt personligt.. :P

hoppas du får till det! knäskador suger! har du kollat upp det? kan ju vara att meniskerna är lite slitna, då går de å fixa med en enkel titthålsoperation?

Landning efter hopp
Mitt råd är att kolla upp det hos en doktor! Hoppade in i ett träd säsong 06-07 och hade ont i knät efter det men kollade inte upp det. Så när jag skulle operera mitt knä för ett avslitet korsband i sommras så såg de att min menisk hade varit trasig under en längre tid. Så de fixade den också och nu känns allt prima.

Tillbaka
Topp