Läng på första puderlagg!

JalonD

Medlem
Tjena tjena, nu när sommaren har tagit slut och längtan efter snön har aldrig varit större så har jag börjat sukta efter ett på nya puderlagg. Jag är 180cm, 80pannor och har en lång race bakgrund, har inte åkt så jättemycket lössnö och puder och har aldrig haft ett par riktiga puderlagg. Jag åker mestadels svenska fjällen men det blir oftast ca två veckor i alperna varje säsong.

Så nu till frågan vilken längd ska jag ha? Jag funderar på ett par Völkl Mantra som finns i längderna 177, 184,191. Det jag är mest sugen på är ju 184, då jag vill kunna ha någorlunda i den svenska skogen!

Jakob

Senast ändrad:
Mantra är pistlagg eller möjligtvis en allroundskida. Jag hade gått upp ganska mycket i midja om jag skulle haft skidorna till att åka off-pist.

instämmer med havreboll. längdmässigt är du inne på helt rätt spår men som allroundskida med lite mer fokus på lössnöegenskaperna skulle nog jag titta på något bredare än mantran, även om den tjockat på sig några millimetrar de senaste åren.

kolla på lagg med mellan 105-110 under foten och lite mer tilltagen nosrocker, typ rossi soul7, salomon rocker108, völkl gotama eller liknande. det går fort att vänja sig vid de extra millimetrarna på bredden i pisten och de är sköna att ha när snön blir fluffigare.

Jag har mantran i 184, funkar perfekt i svenska fjällen o i "svenskt puder", biter också jävligt bra i pisten det är ju faktist en breddad storslalom Völkl Racetiger dam skida. Det ända är att den kan bli lite smal och du får inte riktigt den där 100% flyt/surf känslan i det djupare pudret om det nu är det du är ute efter, men den fungerar ju fortfarande bra, + den kanske blir bättre på det i år då skidan nu fått full-rocker, finns ju också trots allt FWT åkare som kör med den på tävling.

ps sjukt fartstabil, inget fladder!:)

Skall inte hausa skidorna bara för att jag har ett par att sälja.

Så här sa jag om dem då:
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2013/volkl/mantra.html

Säger väl samma sak nu.

Om du t.ex. åker till alperna och bara får med dig ett par skidor på flyget eller om du åker stor del av dagen i pist och verkligen vill kunna stå på så är dessa skidor ett bra val.

Det som fick mig att byta är att man måste åka så himla fort för att de skall bli roliga och att de är onödigt hårda i djup nysnö. Bytte mot ett mjukare och svängigare par, Line Prophet 98, som gör sig mycket bättre när jag åker med familjen. Kör också bredare skidor, Line Influence 115, om det är djup nysnö.

Om du har ett par pistlagg så skulle jag gå upp rätt så mkt i bredd för att täcka de två extremerna. 98mm (Mantra) gör inte många glada i mer än 5cm nysnö (iaf inte så som riktigt breda skidor gör).

Jag kör ett par parklagg(som pist med) på 90mm(CoreUpt Bangers, skumma skidor) och ett par Bent Chetlers (123mm) för allt som har med nysnö att göra - känns som en rätt lagom setup om man vill hålla sig till två par.

Alternativt så finns det ju hel drös skidor i intervallet 105-115mm som sägs fungera till både och. Är nog mycket beroende på skida och person, bara för att någon kan pressa ner sina fatskis på skär i pisten betyder det inte att alla kan det. Värt att kolla om du tänker på en en-skida setup, men det behövs generellt mer input(kraft) för att dra upp dem på kant än för ett par slalomlagg. Super 7:an, Soul 7:an, Francis Bacons etc. kan nog vara rätt intressanta, men kolla runt på typ hela intervallet!

Tillbaka
Topp