Längd på Brädan

Widman

Ny medlem
Längd på Brädan
Goddag mina herrar! en kompis frågade hur lång en allround bräda ska vara och jag som skidåkare har faktiskt inte den blekaste så jag skulle bara vilja ha några seriösa längder här? ere hakan eller näsan som gäller? tack på förhand /Henke

Längd på Brädan
nånstans mellan!! det beror på vad han kör mest!! vill han hoppa, så ska han ha modell kortare och ska han köra snabbt el. puder så e det bra med en lite längre.. vissa kör med brädor som går till bröstkorgen andra kör med såna som e lika långa som dom själva!! peace

Längd på Brädan
Ta din längd i cm och gånga det med 0.9 så har du bra en bra längd om du vill köra mest freestyle och sen är det bara att lägga på ett par tre cm för för riktigt allround. För mig passar det perfekt att ha en som når till munnen. Men glöm inte att ländenpå den effektiva kanten har stor betydelse för hur brädan känns i pisten.

Längd på Brädan
jag är 180 och kör på en 166:a, det funkar för mig. men som sagt så handlar det en hel del om vad man sysslar med på berget, jag är inte den som ägnar många minuter i parken per dag...

Längd på Brädan
Ciao People!

Det här är ett intressant ämne! Och väldigt paradoxalt till sin art; det är väldigt lätt samtidigt som det är svårt.

Jag é 195/ca 90-93 kg. Har kört på brädor alltifrån 153 till 170 och tycker att det har alltid fungerat för mig.

Det viktigaste att tänka på är ju självklart i vilket syfte man skaffar sig brädan. När jag körde 153 var det hopp och lek i pist som gällde (självklart sjönk jag som en sten i puder...), dvs. EJ "allround".

Jag skulle tipsa på 160 +-5 cm beroende på snubbens/snubbans dimensioner samt hur tyngdpunkten i åkningen ligger.

Mycket friåkning och mindre jibb/hopp=längre bräda och vice versa...

Take Care U All!!!

Jinnai

Längd på Brädan
jag är 190 min förra bräda va 145 cm lång..Och det gick faktiskt åka helt ok... Men gissa om jag kände skillnad i stabilitet när jag bytte till en 163 vilket iof inte är så jätte långt men jämfört med 145 så ja ni förstår själva...

Längd på Brädan
jag är 172 och tänker köpa en ny bräda. Jag hade tänkt mig någonstans max 155cm. Då kan jag växa lite och även ha brädan nästa säsong. (jag kör uteslutande park/rails/osvosv, och är inte tung alls)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp