Längd på carving?

Kalla

Ny medlem
Längd på carving?
Hej,

Jag har troligtvis årets mest omoderna fråga, men tyvärr måste den ställas... Jag har åkt en massa skidor genom åren. Började när jag var två-tre år som de flesta, gick varje år i sveriges bästa skidskola (enligt mig och alla birkl´sanhängare =)) osv. osv. När jag fick barn försvann möjligheten att åka skidor som jag brukar och jag har därför efter 9 månaders väntan, 1,5 års mammaledighet, tre år med frustration i pulkabacken, två år utan snö typ (i Sthlm) och en säsong med min dotter i ständigt raseri över att skidorna inte vill som hon vill äntligen kommit fram till året då min hon förhoppningsvis vill gå i skidskola. Detta innebär att jag kommer kunna åka skidor, på riktigt!! ja, i alla fall en timma...

Så fram med frågan då! Jo, vilken längd bör jag ha på ett par carvingskidor? Jag har idag, hemska tanke...ett par K2 från 90-talet, skitfina (gröna/svarta) men ack så omoderna! Skidorna är 195 cm om jag inte minns fel.

Som jag förstår är Elan ett bra märke för mig som gillar att ta långa sugande svängar. Har tidigare gillat Rossignol storslalomskidor och använt Elan och K2:s allroundskidor. Är det någon som har några tips på sköna skidor för en 54-kilos, engagerad, mkt god skidåkare med en förkärlek till storslalom? Tidigare årsmodeller går jättebra.

Kramar från L

Längd på carving?
Svaret till din fråga gällande längden hittar du här på Freeride, kolla "Artiklar" där hittar du en artikel av Ola Rockberg "Välj rätt längd på dina alpina skidor" När du med mallen räknat ut din rätta längd är det bara att tralla till din kungliga skidaffär för vidare upplysning vilket märke det skall vara den här säsongen..

Senast ändrad:
Längd på carving?
Problemet med dagens skidor är att längderna kan variera kopiöst beroende på vilken typ av skida du väljer. Jag själv har ett par på 190 och ett par på 160, de kortare är en slalomcarver och de längre en fet twintip. Du borde nästan testa att åka på lite olika modeller för att känna på vilken skärning du känner dig bekväm i också.

Längd på carving?
BTW Dagens skidor gàr inte jämföra med ett par 195:or oavsett märke. Glöm dina preferenser fràn förr och försök istället fà testàka lite skidor och bàde prova längd, modell, märke.

Längd på carving?
Jag skulle nästan vilja påstå att längden inte spelar så stor roll längre. Självklart kan en lång skida ha vissa fördelar mot en kort, bärighet i puder t.ex. Dock har inte längden samma självändamål längre. Det man kan tänka på bara är att en alldeles för kort skida kan bli problem eftersom man har för ltie skida att stödja emot bakom foten om du själv har hög tyngdpunkt...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp