Längd på carvingtelisar?

glinn

Ny medlem
Längd på carvingtelisar?
Jag började åka telemark år 2000 och har sedan 2006 gjort det på ett par skidor som heter Salomon 2V Race Equipe.

Skidorna är 185 cm långa och har en radie på 24,2 m. Jag tror Anja Pärson körde samma lagg (fast förmodligen lite kortare) i störtlopp eller storslalom, så de är rätt högfartsoptimerade gissar jag.

Nu börjar jag fundera på att skaffa mig något svängigare för att utveckla mitt carvande (som med nuvarande 24,2-radie blir ganska utdraget i längsled, om man säger så).

Och då kan jag naturligtvis inte undvika frågan hur långa skidor jag bör ha. Jag åker nästan uteslutande pist, och jag åker gärna fort. Jag är 48 år, är 192 cm lång och väger dryga 90 kg.

(Jag har faktiskt haft samma pjäxor nästan hela tiden, inser jag nu, ett par fantastiska Garmont Syner-G. Dem är jag så nöjd med att jag inte tänker gå över till NTN, jag fortsätter med mina läckra Cobra 8.)

Uppskattar välmotiverade svar. Allmänna åsikter är kul men leder kanske inte alltid framåt. :)

Längd på carvingtelisar?
Med tanke på din vikt och att du vill åka fort så bör du hålla dig på minst 175-180 skulle jag säga.

Kolla på skidor som har kortare/mindre radie. c:a 17-19 c:a så blir det mer sväng helt enkelt.
Lite tiprocker kan också hjälpa att komma in i svängen snabbare.

Jag åkte på 170 cm med 13.9m svängrade och ganska lågt spann men hårda skidor. Då svänger det mycket kan jag säga. Jobbigt men kul så länge man orkade. Väger c:a 80 kg.
Tidigare hade jag ett par 190cm R 22m med mycket spann. Uppförde sig mer som du beskriver att dina gör.

Båda var smala pistskidor. Skulle nog gå upp lite i bredd för att skidorna ska funka lite bättre i uppkörd pist.
runt 75-80 i midja.

Åkte nästan enbart Telemark från 1999-2009, så det är ett tag sen.
(Åker nu nästan enbart alpint, freeride skidor 100+ i midja)

Senast ändrad:
Längd på carvingtelisar?
Jag skulle säga att för en ren pistskida så lär Rossi Hero Master (svart) i 175cm, 18m radie passa bra. Jag åker den till alpint i 180cm och skulle köpa den i 175cm till pist idag (om min hendryx deguello inte fungerade fortfarande)
Det finns en 180cm 21m radie om du hellre vill ha det. (23m radie, 185cm är för lång radie jämfört med vad du har och vad du beskriver att du vill ha)

Förövrigt hade jag Garmont Synergy förut och de enda NTN-pjäxor som är jämförbara är Scarpa TX Comp och i andra hand Scarpa TX Pro (mjukare).

Tillbaka
Topp