Längd på Gotama och Markerbindingar

Wikingen

Medlem
Hej!

Gör min första säsong i vinter och tänkte införskaffa ett par fetingar. Har kört Pocket Rocket 175 i 2 år och tycker dessa börjar kännas tunna. Är en lättviktare på ca 64kg och är 174 lång. Har länge varit sugen på antingen ett par Vicious eller Gotama men faller nu för den senare pga. sport-conrads fantastiska pris på 200 Euro.

Nu är det så att den endast finns i längden 176 och då jag läst att twintippen är väldigt rejäl blir åkytan ganska liten. Ska jag helt neglera detta erbjudande pga. den ringa längden?Dem är ju trots allt ganska breda. Jag åker aggressivt och gillar att svänga men vill kunna brassa på rejält även vid djupsnö. Anser mig vara en avanserad skidåkare och det kommer bli en del feta linjer i vinter.

En sista fråga - ska jag köra på marker 14 bindingar (trots att man hört mkt skit om dem) lr gå på Marker 18 Comp?

Högst tacksam för alla upplysande svar.

/ Carl

Vad gäller bindningarna vill jag avråda dig från att köpa Marker-bindningar över huvud taget. Jag jobbade i sportaffär i St Anton i vintras, och det var i stort sett bara Marker vi hade problem med, och mycket problem.

I framdelen på en Marker-bindning är det drygt 30 rörliga delar, dvs mycket som kan gå fel. Jämför du detta med exempelvis Salomon 914, som jag tror har fyra rörliga delar, är den bra mycket bättre. Dessa hade vi aldrig problem med. Jag vill bara rödflagga Marker en smula och råda dig att titta efter annat.

Gotaman är en kanonskida. En del tycker den är för mjuk, så ska du köra riktigt hårt kanske du borde skaffa dig något hårdare och längre. Ska du ändå iväg på säsong, och inte får något annat helt sanslöst erbjudande, tycker jag du ska vänta och testa lite demoskidor på plats innan du köper. Man vet aldrig. Det är surt att sitta med ett par sproilans nya "skitskidor", inte för att Gotaman är kass, men den passar kanske inte dig. Hursom... Lycka till med köpet. Vi ses i backen.

/Emil

Låter som ett bra pris på ett par mycket bra skidor. Vade de gäller längden tror jag att de kan bli
ganska lagomt med tanke på att du inte väger så mycket. Och vad de kommer till flexet i skidan så
är mina erfarenheter av Gotaman att den är en väldigt styv skida för att vara en offpist skida. Årets
Gotama är ännu hårdare och den trivdes jag inte alls med. Men den matt svarta är ett riktigt lyckat
bygge.

Bindning. Själv körde jag flera år på Marker 14 och har aldrig haft ett enda problem. Och med tanke
på din vikt och längd skulle den räcka aldeles utmärkt. salomon har ju det evinerliga problemet med
att fram vingarna gängar upp sig i tid och o tid vilket kan vara frustrerande när du står där på toppen
och upptäcker att tårna glappar i sidled.

Men slutligen skulle jag råda dig att titta på ett helt annat svenskt märke som kickar skiten ur allt
annat jag åkt. http://www.hendryxskis.se/

Har du fler frågor så ställ dom.

Kalle Kax

Senast ändrad:
Tackar för svar Vild Ranunkel och KalleKax.

Dock är det ju roligt och lite oroväckande att ni säger emot varandra i båda mina frågor. "Vild" tycker den är Gotaman är mjuk (min uppfattning sen tidigare av vad jag läst) och KalleKax tycker den är hård. Kanske är det så att du är en lätt skidåkare precis som jag och får därför den uppfattninge, vad väger du egentligen? Du anser också att jag bör köra på 176an pga det bra priset, jag lutar mer och mer för detta också. Har trivts bra med längden på mina Pocket Rocket även om dem kunnat varit lite längre, men man ska ju betänka att gotama är både bra mkt bredare och har dessutom mindre skärning = stabilare? 200E är ju nästan gratis.

Sen till Marker bindningen - Är fortfarande mycket splittrad. En bra bindning kan ju spara en mycket skador och då jag ska vara där än säsong känns det som ja bör satsa på något bra. Men samtidigt känns det lite overkill att köpa en marker comp 18 (Sport-conrad har nästan bara marker) på en pojk som väger stax över 60kg. En 14 bindning bör ju funka utmärkt, men Vild Ranukels ord oroar mig. Hur är det egentligen med sport-conrads garantier, finns det några sådana?

Hendryx skidor ser mycket trevliga ut, men det blir för dyrt för mig då jag ska köpa ett par parkskidor också och ha med mig ner. Dessutom finns inte så mycet recensioner om dem än och jag har egentligen ingen aning hur dem är.

Min granne körde en säsong i La Grave på ett par gotama, dock med telis bindning. Men han tyckte inte att det va några problem!

Han är nog ungefär lika lång som dig men väger nog lite mer, men jag tror dom funkar!

Jag körde ca 40 dagar förra året på ett par Gotama (190 cm) med Marker 14 bindning. Jag väger 65 kg och är 172 lång så det matchar din storlek och vikt. Jag tycker inte att skidorna är mjuka, de är betydligt hårdare och mer vridstyva än Pocket rocket.

Om du tidigare har kört på Pocket Rocket 175 så kommer du att uppleva Gotama 176 som mer fartstabil och du kommer att ha bättre grepp när det blir lite hårt. Jag kör på längre skidor men det gör ju också att de blit lite mer svårmanövrerade.

Hör av dig om du undrar något mer.

D

Har kört på Marker comp/racingbindningar i många år nu och har aldrig haft några problem. Kör nu på comp14 free och den är helt ok. Jag väger c.a 80 pannor och drar dom till typ 11 DIN.
Däremot så kan jag inte rekommendera att skaffa bindningar "sämre" än comp 14!

Kul med seriösa och upplysande svar, tackar för dem. Trodde inte det fanns så många seriösa gubbar kvar på freeride!

Cruxet, du verkar ha god erfarenhet av både gotamas och marker 14 bindingar. Du tror inte jag kommer uppleva Gotaman som för kort när man drar på, hade egentligen inte än 183a suttit bättre? Är det Marker 14 du har och inte Marker comp 14? Har du haft några problem överhuvudtaget med den under dina 40 dagar?

Dustbin Dan du tycker alltså verkligen inte jag ska ska köra på ett par vanliga marker 14 utan satsa minst på ett par comp 14?

Marker M14 Free som finns på Conrad räcker fint. Tror tom det är samma bindning. Kanske tillochmed står comp nånstans på dom.
Jag har fjolårets med röda "bigairpads" och dom heter comp 14 free. Jag tror det är samma heltenkelt.

Jag har kört en säsong på 04/05 års Gotama med Marker comp Free 14.. underbar skida!
jag är 180 o runt 80-82kg i strumplästen o jag kör på 183 skidan.. visst skulle jag vissa dagar vilja ha 190 skidan för att kunna blåsa på ännu mer men skidna som jag har är super och fungerar som den ska.. med att du är kortare och lättare än mig så kommer 176 skidan troligen skapa likvärdiga egenskaper som för mig med längre dito.. och för det priset så är det ett kap hur man än ser på d..

Marker bindingen har inte strular ett dugg.. har många rörliga delar ja, men dessa rörliga delar kan rädda ditt knä.. och din 14 är kanske på tok för mkt för dig.. jag har mina på Din 9 och d är perfekt för mig och har massor av fjäder kvar att spänna om det skulle behövas.

Däremot så tycker jag att 176 låter lite kort..... Bara för att göra saker värre! Testa också gärna skidan före köp. Gotaman har faktiskt lite svårt att passa alla. En del gillar den, men andra...

Personligen så hade jag inte tagit 176-skidan, känns lite kort för ändamålet. Jag är själv 174, väger 72-72kg och kör på ett par Scratch BC i 178, och det som enda skida...
jag har ett par M 14 Comp Free och jag gillar dom, har bara resulterat i en olycka som ledde till lite uppsväldhet runt munnen och lite blod, men enbart en gång... ;-) Om jag inte missminner brukar jag ha mina dragna till 8.5. Det var det om bindningarna, nu till dit köp!
Det jag tycker att du skall göra är att gå in på sportlagret.se och kolla på deras fjolårs-Gotamor med Scratch 140 (ALLA väljer den bindningen framför Marker!) för endast 3250:-, och de finns även i längre längder! Frakten går sedan på 200:-, alltså motsvarande vad som erbjuds från SC. Ev. kanske inte längderna är så uppdaterade, dra iväg ett mail och fråga lagret vilka de har inne, men bindningen är iaf bättre, plus att skidorna är lite nyare (visst är de för 200€ 04/05?) så även om de bara har 176 där så skulle jag köpa därifrån, pga. bättre bindning och nyare lagg...

Jag tror nog att du skulle må bra av en lite längre skida men om du var nöjd med dina pocket rocket så får du ändå en stabilare skida. Men det är klart om det är fort du vill köra då ska du ha längre skidor.

Jag körde på Marker M14 free och hade inga problem under hela förra året men så är jag ganska lätt också.

Snödjup

Tillbaka
Topp