Längd på Gotama?

bjork52

Medlem
Längd på Gotama?
Hej, ännu ett "vad ska jag ha för längd på skidorna" -inlägg. Har redan sökt och läst de trådar som kändes relevanta men känner mig inte helt säker på vilken längd jag ska ha på mina nästa skidor.

Hoppas att någon som har kunskap/känsla för det orkar att hjälpa mig.

Jag är 28år gammal, 173cm lång, väger ca 70kg. Har åkt ganska mycket och har en god teknik även om jag inte har tränat/tälvat något på allvar.

Åker gärna på skär i pist men så fort som det tillåts så drar jag in i skogen för att köra.

Har åkt, och åker mest i Funäsdalsfjällen så det är främst i det området som skidorna kommer att användas.

Det innebär att åkningen inte sker på så mycket stora, öppna ytor utan mest korta löpor genom ganska tät skog.

Åkningstilen i skogen blir därför ofta ganska traditionell med mycket kortsväng.

Jag köpte förra året ett par Mantra 177cm. Trevlig skida men jag tycker inte jag får ut de offpistegenskaper som jag kanske hade förväntat mig.

En anledning till det är säkert att jag köpte Mantran i en för kort längd vilket gör att jag inte får något riktigt flyt i lössnön.

Innan Mantrorna åkte jag på ett par G4:or i 188cm och jag ville ha ett par smidigare skidor vilket bidrog till att jag valde Mantran i så pass kort längd.

Naturligt skulle kanske vara att köpa ett par längra Mantra men då jag ändå ska byta så känns det roligare med en annan skida.

Jag prioriterar även offpistegenskaperna mer nu varför jag tittar på en mer "offpistorienterad" skida än Mantran.

Det kommer därför troligen bli ett par Gotama även om Katanan finns med i funderingarna.

En stor fråga är dock hur långa skidor som jag ska köpa.

Jag vill ju ha en skida som funkar bra i lössön, det känns värdelöst att ha en förhållandevis bred skida som inte flyter särskilt bra. Då kan jag lika gärna åka på något smalare.

Den längden som jag först tittar på är förstås 183cm. Jag är dock orolig att den kan bli för kort och att flytet inte riktigt infinner sig och att mitt skidbyte blir en aning bortkastat.

Jag funderar därför allvarligt på ett par 190cm som genom sin extra längd borde flyta bättre i lössnön.

Oron med att köpa 190cm är att de kanske kommer att bli osmidiga i den ganska så täta skogen som jag oftast åker i och att det kommer att kännas som att dra runt på ett par plank.

183cm Gotama kanske går så bra i lössnö att det är onödigt med en längre skida för mig?

Tacksam om någon som har erfarenhet av dessa eller liknande skidor kan ta sig tid att hjälpa mig att komma till klarhet i mina funderingar.

Har som sagt tidigare åkt på ett par lite för korta Mantra så jämförelser med dem kan förenkla för mig att förstå.

Även Katana är lite intressanta om det är någon som har något att tillägga om dem.

Tack så mycket så länge.

Längd på Gotama?
köp ett par hendryx ph 182 i stället då får du en skida som går bättre i pisten ,har bättre flyt i snön och är smidigare i skogen.

mvh fredrik

Längd på Gotama?
Om du redan har mantran i 183cm och som jag förstår ytterligare ett par skidor av hårdare pistkaraktär så tycker jag att du ska gå lite wild i ditt tänkande.. Skogsskidor ska, i mina ögon, vara lättsvängda och lekfulla, utan den köttiga karaktär som ett par långa, hårda-halvhårda skidor med spann gärna ger.

Jag tror att 183cm gotama kommer bli för kort (den har feta twintipen, där ryker 8cm längd..) och att du inte kommer att känna en alltför stor skillnad av midjeökningen gentemot mantran du redan har. Men om du absolut ska gå på gotaman, gå på 190cm längd.

Ett traditionellt spann kan vara en nackdel i skogen, personligen tycker jag att tailrocker är fantastiskt (eller iallafall platt spann och en mjuk tail) för att kasta runt skidorna mellan träden. Detta är vad jag menade tidigare med att du bör gå lite mer wild i tänket, titta och känn på de rockade skidor du kan få tag på.

Jag har kört på rockerna hellbent, pontoon och seth och jag skulle helt seriöst kunna rekomendera hellbenten i 179cm, den är fantastiskt lekfull till det mesta som inte är straightlining och uppkörd pist, men till den är den rent av livsfarlig. Den är extremt lättsvängd pga sin mjukhet och feta tailrocker, och är grym i puderskog. Många kommer säkert att anmärka på hellbentens vikt, men iom att du inte nämner luftegenskaper så tycker jag att det är skitsnack.

Skidor jag skulle titta på om jag var du;
-K2 Hellbent 179cm
-Salomon Czar 182cm
-K2 Obsethed 179cm

Vidare kan andra få fylla på :)

Lycka till.

Längd på Gotama?
En sak jag inte fattar bara finns det inga andra märken än Völkl?
I övrigt tror jag att 183 kan räcka, men det beror lite på hur flexen på Gotaman är.
Rent teoretiskt tror jag mer på Czar 182 som ren skogsskida dock.

Längd på Gotama?
Fascinationen för Völkl förstår jag inte heller? Sjukligt begär av att laga belag måntro?!

Skämt åsido, om du åker mycket skog är det kanske en bredare och lättåkt skida du ska ha. Gotama är en utomordentlig skida, men med tanke på att du tvekar då du själv förstår att 183 kanske blir lite kort, samtidigt som 190 inte är optimalt för området i fråga.

Jag rekommenderar vad tidigare medlemmar redan tagit upp. Skidor med rocker! Du får flytet, smidigheten och samtidigt stabilitet trots att du väljer en lång skida. Völkl Kuro hade ju varit väldigt trevlig, men chansen att få tag på ett par är liten, så det blir väl att kolla andra skidor.

Czar skall trots sin längd vara en friåkningsskida av rang, sålänge det är mjukt dvs. Stabil, lekfull och med bra flyt. Rockerskida runt 110mm tror jag är rätta melodin!

Längd på Gotama?
Tack för alla svar.

Mantrorna ska jag inte ha kvar utan de nya skidorna ska ersätta dem som allroundskida.

Det gör lite grand att jag inte kan gå hur crazy som helst, en renodlad fullrockerskida kan därför bli lite för mycket.

Hade jag haft kvar Mantorna hade jag nog tittat åt ett helt annat håll än Gotama och liknande skidor.

Jag har dock funderat på att ta ett större kliv än till Gotama och har tittat seriöst på en del andra skidor med ett mer otraditionellt spann men som ändå har bra pistegenskaper bl a. Katanan.

Vilket leder mig in på frågorna om min Völkl-fascination.

Jag har åkt en del på Völkl tidigare och har alltid tyckt att de har varit bra skidor, är väl kanske lite insnöad på dem och av gammal vana så är det alltid Völkskidorna som jag kollar in först i ett skidtest eller katalog.

En anledning till att jag i år inte heller har kollat så mycket längre heller är att Völklskidor har blivit förhållandevis billiga även i sverige om man kollar i rätt butik.

Hendryxskidorna verkar grymma och kombinerar så många olika bra egenskaper att det knappt verkar sant men de kostar nästan dubbelt så mycket som ett par Gotama.

Jag säger inte att de inte är värda sitt pris, det är bara mer pengar än vad jag hade tänkt lägga på skidor i år.

Rocker eller någon annan typ av otraditionellt spann lockar men jag vill ha en del allroundegeskaper också.

Jag tackar för era tips och synpunkter och välkomnar även fler tips på skidor som kan passa mig (även andra fabrikat än Vökl).

Längd på Gotama?
Låter som att grabarna har mycket vettigt att komma med här. Men om vi bara ska fokusera på ursprungsfrågan om längd så kommer mina synpunkter här...

Som nöjd ägare av ett par 190 gotama kan jag bara säga att skidan är ganska lättåkt, trots sin längd. Jag har tyvärr inte hunnit prova den i skog än men i pisten svängar den mycket lätt och är väldigt smidig att hantera. Jag reagerade dessutom på att den är väldigt lätt, ja kör med jester på den, och det märks tydligt när man bär omkring på den. Detta borde ju underlätta vid kortsväng i skogen...

Längd på Gotama?
Kan du inte låna eller hyra några olika för att testa? Om jag var osäker skulle jag göra det. Tänk även på att det inte bara är skidans mått som gör att den känns smidig eller inte. Flex, spann, skärning osv. har en del inverkan. Gotama känns ganska mycket mer lekfull än Mantra trots bredden, tror det har att göra med all metall i Mantra som ger en styvare skida.

Det finns ju även lite udda skidor som t ex. Icelantic som ska vara skogsinriktade. Inte testat och vet inget om kvalitet men har läst att de ska vara trevliga att åka.

Längd på Gotama?
Att testa är nog vettigast. De gånger jag har provat har jag nästan alltid valt den kortare skidan av två för att få så smidig skida som möjligt. Bara i något enstaka fall har jag känt behovet att ha längre skidor men då pratar vi riktigt branta berg och "if you fall you die" känslor inför åket och kanske egentligen mer att jag vill åt stabiliteten än längden...

Längd på Gotama?
Testa är ju alltid det bästa. Problemet är väl mest att det kan vara svårt att prica just de förhållandena som trådskaparen efterfrågar under ett test. Han vill ju ha en skida som bär ordentligt i lössnö, och det är ju tyvärr inte varje dag som vi har knädjupt puder i Sverige... Så som sagt, testa är bra men om man bara testar i pist finns ju risken att man tycker att en skida är grymt bra men sen när det kommer puder så går man miste om den extra bärigheten man kunde haft men inte vet att man saknar...

Längd på Gotama?
Återigen tack för svaren. Att testa skidorna är förstås det optimala men då gäller det att de skidorna som man är intresserade av finns att tillgå för test där man är.

Då jag redan har sålt mina Mantra så är jag just nu även utan skidor och jag hade tänkt att införskaffa ett par nya innan jag åker upp nästa gång.

Längd på Gotama?
Hej, hej!

Jag är ungefär lika stor som dig (172cm och ca 70 kg), gillar att bränna på ordentligt både i och utanför pist samt kör på årets Gotama 183 cm. Jag är helt sjukt nöjd, även om jag har lite för dålig teknik för att bränna på för fullt i skogen när det börjar bli uppåkt. Kanske blir det lite lättare med en lättare bindning (jag kör Duke och är fantastiskt nöjd även där, men det blir några gram extra).

Det finns nog mycket bättre skidor att köpa, men jag skulle nog personligen inte chansa på ett annat par nu när jag är så nöjd med det jag har.

Längd på Gotama?
Jag är lika lång som dig och väger aningens mindre. Åkte förra säsongen en del på ett par Katana 183, och har sen tidigare ett par Mantra 184. Jag var löjligt nöjd med mina Katana, hade inte några problem med hållbarhet eller liknande. Jag skriver "var" eftersom jag sålde dem inför den här säsongen för att köpa ett par likadana fast 190. 183:orna kändes helt perfekta för skogsåkning men aningens korta när det bjöds på mer öppna ytor (tänk baksidan på Mont Fort). Detta är dock i jämförelse med ett par 4frnt EHP 193:or som jag körde en hel del på förra året och blev rätt bortskämd av när det blev tillfälle till stora svängar.

Katana 183 tycker jag går ungefär lika bra som Mantra 184 i pisten. Inte riktigt lika kvicka kant till kant men grymt bra isgrepp och stabila. Om du inte bryr dig alls om att leka med G-krafter i pisten kan även 4frnt EHP 186 vara ett alternativ. Tack vare den något annorlunda skärningen blir de ruggigt smidiga i skogen, men pintail-designen gör att skärande svängar i pisten inte blir lika naturligt som ett par skidor med mer traditionell skärning.

Snödjup

Tillbaka
Topp