längd på K2 COOMBack

skruf

Ny medlem
längd på K2 COOMBack
Hallöj!

Tänkte införskaffa K2 coomback till vintern.
Väger runt 85kg och är 183cm lång. Kör telis och är en hyfsad åkare.

De finns som 181 och 188, så 188 känns ju som det naturliga valet. Men k2s skidor är
väl som regel längre än vad som står angivet?

Gillar att köra skog med snabba svängar, så funderar på hur det skulle fungera med 188.
Vad tror ni?

längd på K2 COOMBack
Hej!

Coomback är förhållandevis mjuk och du är förhållandevis tung. Tror det ökade "flyt" du får med 188 cm faktiskt kan göra den mer lättmanövrerade i skogen, speciellt om vi snackar lössnö eller tyngre snö. Gjorde själv misstaget att köpa ett par 181 cm Hardside när jag egentligen borde haft ett par 188 cm. Jag är visserligen några kg tyngre än du, men ändå ... Enda anledningen till att välja den kortare skidan är att du får en skida som är mer lätthanterlig uppför med stighudar.

/MM

längd på K2 COOMBack
Om du vill jämföra längden med nåt du redan har så kan jag säga att mina 181 Hardside mäter drygt 182 cm långa (om man mäter dom stående ifrån spetsen -> närmaste/lodrät väg till golvet) och rimligtvis har Coombacken samma längd.
Hur "långa" du sedan upplever skidorna när du åker har mycket med profil/rocker osv att göra och jag kan bara säga att Hardside som är styvare men i övrigt snarlik upplevdes som kortare än vad den är, dvs lättstyrd och smidig.

Tillbaka
Topp