Extrem Opinion 108 (charger?) längd osv

Manen

Ny medlem
Tjena gott folk!

Såhär ligger det till, jag är 26 år gammal och åkte en hel del skidor när jag var något yngre. Jag har ett par av de första Hendryx Cash is King som jag älskat från första dagen jag stod på de. Däremot så åker jag numera inte lika ofta tyvärr. I år verkar det som det bara blir en vecka i alperna. Men så kan det bli när man råkar gå i vuxenfällan med jobb och allt.
Detta gör att jag inte längre riktigt orkar med mina Cash is king 127mm midja som med bindningarna jag har på väger som en rysk stridsvagn.

Jag vill ha något lite mer allaround, jag kommer fortfarande köra ner för lite för branta linjer och lite för tajt skog för mitt eget bästa när tillfälle ges. Men blir lite mer bekväm av mig.

Jag sitter därför och finurlar på om jag skulle införskaffa mig Extrem Opinion 108 Charger. Detta för att få en högpresterande skida men som ändå inte ger mjölksyrapåslag lika fort som Cashen.

Jag funderar däremot lite på längden och har fastnat lite i tankarna. 179cm eller 186cm.
Jag själv är 175cm kort och 85kg tung med en hel del muskler (och lite chokladbollsfett).

Funderar på 186cm eftersom jag lever lite av, "ska det vara så ska det vara", "ingen minns en fegis". Men kanske är dumt om man vill vara allaround ändå.

Vad tror ni experterna?

186 varje dag! Är också vertikalt handikappad (173) och väger typ 78 (enbart chokladbollsfett). Har 186:orna och tycker dom känns smidiga när det behövs, samtidigt som dom är mer än tillräckligt när man vill gasa på. Har bara hunnit köra den några få dagar men det känns som en väldigt kompetent skida :cool:

Jag är 186 och kör på en 108a som är 186. Grym skida i alla lägen! Gick ner från 191 för att få en lekfullare som passar i skogen men va rädd att jag inte skulle kunna stå på lila hårt med den. Men den skönter sig grymt!

Tror dock inte att du behöver en charger. Lägg den laxen på något annat kul. Jag väger 95, bor i Åre och har 100 åkdagar/år och jag klarar mig gott på vanliga 108an.

Tror det beror på åkstil och preferenser om du ska köra på charger eller vanlig. Jag för egen del tycker att vanliga opinion är för "fladdrig" i pist/hårt. Misstänker att det beror mer på mig än skidan - men testa om du har möjlighet. Om inte, åk in dig på det du köper.

Fladdriga har jag inte upplevt mina. Finns väl inte direkt någon rockerskida över 100 som är bra när det är hårt?

Av vilken anedning vill du ha en charger?

Körde chargern på testhelgen i Åre och den fungerade ypperligt i de förhållanden som var då. 186 lär ju passa dig.

Köp chargern o sälj cashen till mig!

Tack för svaren!

Kan meddela att det blev ett par charger 108 186 cm

Varför charger?
- För att jag vill ha en skida jag kan köra på med av bara fasen utan att tänka, "tänk om jag hade haft chargern istället". Dessutom kostar de lika mycket ändå!

Cashen behåller jag. Kanske blir att slänga på ett par andra lättare bindningar i framtiden för att använda i en japanresa eller liknande då man behöver skidor i lyxkryssarklassen.

Senast ändrad:
Du blir säkert grymt nöjd. Enda gången jag kan tänka att man kan behöva en charger e kanske om man ska ta högsta högsta. Och sen ser man ju så klart mer pro ut vilket nästan är viktigast när man ska köra 1v!

Tillbaka
Topp