Någon som testat Opinion 108 Charger?

psortti

Aktiv medlem
Är riktigt sugen på ett par Extrem Opinion 108 Charger, men har inte haft möjlighet att testa?

Någon som testat och vill dela med sig av en recension?

Bara att köra, det är ett par riktigt mäktiga skidor. Lättåkta och lekfulla men otroligt stabila och dom gillar hög fart och stökig terräng.

Jag håller med. Den är riktigt lyckad. En välbalanserad kombo mellan lekfullheten från Opiniongeometrin och Extrems högpresterande dubbeltitanalkonstruktion. Bra bett, svar och stabilitet och trots detta lättkörd med tanke på den biffiga konstruktionen. Jag körde en del på en av de sista prototyperna som jag tyckte var för bettig för min smak och lite vridigt bångstyrig, men det justerades sen till slutversionen där Patrik på Skidfabriken la på sin magiska hand och hittade helt rätt när träkärnan justerades. De bra egenskaperna från protoserien behölls samtidigt som de negativa egenskaperna trimmades bort. En kanonskida för den som står på lite mer och tycker att Opinion 108 är kul, men lite för snäll. Rekommenderas varmt. Jag är ju lite partisk, men jag tycker att det är en av de bästa chargerinriktade skidorna på marknaden i år.

Senast ändrad:
Riktigt bra skida och den enda jag kört på i år. Funkar till allt, förutom att "ta det lugnt" på (knixiga skogsbanor slutet av något klassiskt alpåk + trötta ben och den hårda tailen är ingen höjdare exempelvis). Var dock smartare än mig och
@Jibberisch och sätt för guds skull ingen guardian-bindning på den, tillräckligt med metall under foten som det är! :P

Jibberisch sa:
Håller med ovanstående. Bästa skidan sedan Völkl Katana.
Nu blev jag sugen på att testa!

Köpte ett par Funkalistic åt min son och är extremt förtjust i dem. De fungerar på riktigt i pist även om de är breda. Skulle vilja ha ett par själv, men de går ju inte att köpa.

Skulle 108 Charger kunna vara ett alternativ?

Jag stämmer också in i hyllningskören! Överlägset bästa skidan jag körde på skidtestet i Åre. Tycker den kändes precis lagom lekfull för att fortfarande vara otroligt stabil i hårt och slagit underlag och/eller hög fart. Trodde den skulle kännas lite klumpig i 193(?)-längden men det upplevde jag inte alls. Tummen upp!

Pistgubbe sa:
Jibberisch sa:
Håller med ovanstående. Bästa skidan sedan Völkl Katana.
Nu blev jag sugen på att testa!

Köpte ett par Funkalistic åt min son och är extremt förtjust i dem. De fungerar på riktigt i pist även om de är breda. Skulle vilja ha ett par själv, men de går ju inte att köpa.

Skulle 108 Charger kunna vara ett alternativ?
Har inte kört på Funkalistic. Men Chargern är en riktigt bra skida. Köp dom och låt grabben ha sina ifred =)

:)

Jag gillade också Völkls Mantra (inte testat de nyare fullrocker utan den från 2013 el likn) och Katana mycket. Det som jag inte riktigt gillade med dem var den långa radien. De ville gå så mördande fort i pist. Funkalistic upplever jag typ som en Katana med radie som passar mig.

Vilken längd på Chargern kör du? Vad tycker du om radien jämfört med Katana (som jag vet att du älskade)?

Jag provade äntligen chargern igår! Vilken skida! Satan se fort den går!

I Gränsen just nu är det vindpinat och ojämnt, men det var verkligen inga problem med Chargern. Skidorna var helt lugna hela tiden, och det var verkligen en fråga om att åkaren gav sig före skidorna. De är ordentligt väldämpade och ordentligt styva, och de kräver helt klart sin åkare. Missförstå mig rätt, de är inte svåra att hantera eller olekfulla, men för att nå sin fulla potential ska de åkas hårt. De jag provade hade också helt fruktansvärt vassa kanter, vilket gjorde att de var svåra att vrida runt om man hade lagt dom på kant, de vill åka rena skär och inget annat. Med med lite benböj och lite mer lätthanterliga kanter så blir det en skida som funkar precis överallt i precis alla farter.

Tillbaka
Topp