Längd på katana

joakimjo

Ny medlem
Längd på katana
Hej! Ber om ursäkt för en tråkig tråd men..

Hade tänkt köpa ett par katana, men vet inte vilken längd som passar.
Vet att det beror på många faktorer, och att det bästa vore att provköra själv.

Skulle ändå vilja höra vad ni åker på-, eller rekommenderar för längd.

Är 177 cm lång, väger 70. Van att köra kortare skidor, säkert mjukare också (?), dock utan rocker. Hade tänkt åka i sverige, pist offpist, tura, och nån alpresa.

183 eller 190 cm?

Längd på katana
Hej!

Jag har tänkt köpa ett par k2 burnin luv men vet inte vilken längd jag ska välja. Konstigt nog så stämmer längderna på k2:s sida (153 och 160) inte överens med längderna på stadiums hemsida för samma skida (156 och 163). Vad kan det bero på? Jag har mätt skidlängderna på stadium och de verkar stämma.

Jag är 168 lång och väger ca 56 kg. Har åkt skidor sen jag var ca 10 och typ en vecka per år. Åker mest i pist men vil också kunna åka lite offpist ibland. Jag har tänkt köpa skidlängden 156 på stadium men de två personer på stadium jag pratat med rekommenderar mig olika (dvs en sa 156 och en sa 163). Hur ska jag välja?

156 eller 163?

Längd på katana
Skillnaden mellan k2:s hemsida och stadium kan vara att de antingen mätar längden på hela skidan inkl topp och svans, eller att de bara mätar belaget som är i marken när man står på skidan. Vilket kan diffa några centimeter.

Skidan har en ganska kort svängradie, jag skulle säga att du ska köra på 163 om du gillar att åka lite större svängar, och rekommenderar 156 om du gillar att köra kortkort. Nu tror jag inte att det diffar mer än nån meter men.

Sen kan det bero på vad du haft för längd och svängradier tidigare. Att jämföra med skidor du åkt på förr ger nog bäst uppfattning.

Senast ändrad:
Längd på katana
joakimjo sa:
Skillnaden mellan k2:s hemsida och stadium kan vara att de antingen mätar längden på hela skidan inkl topp och svans, eller att de bara mätar belaget som är i marken när man står på skidan. Vilket kan diffa några centimeter.
mäter du bara belaget som är kontaktyta lär det diffa några decimeter

Längd på katana
JL76 sa:
joakimjo sa:
mäter du bara belaget som är kontaktyta lär det diffa några decimeter
Hehe, om jag skulle mäta mina s7or efter vad som ligger emot snön när jag står på dem är de väl typ 120cm.... ;)

Längd på katana
Men om jag inte vet om jag tycker det är roligast med korta eller långa svängar - vilken längd ska jag ta då? Vad skulle ni rekommendera? Är det roligast att åka med en längre eller kortare skida?

Längd på katana
SaraHallgren sa:
Men om jag inte vet om jag tycker det är roligast med korta eller långa svängar - vilken längd ska jag ta då? Vad skulle ni rekommendera? Är det roligast att åka med en längre eller kortare skida?
Om du inte vet vad du gillar hur ska vi veta?

Senast ändrad:
Längd på katana
Ja, jag skulle säga att jag tror att jag tycker som de allra flesta andra så jag vill därför höra om andra tycker det är roligast med kortare eller längre skidor. Helst vill jag ha råd från tjejer.

Längd på katana
SaraHallgren sa:
Ja, jag skulle säga att jag tror att jag tycker som de allra flesta andra så jag vill därför höra om andra tycker.....
Whaaat?? Frågar du om tjejer tycker det är roligare med korta eller långa skidor eftersom du skulle säga att du tror att du tycker som de allra flesta andra?

Längd på katana
Jag skulle rekommendera att ta de kortare skidorna, helt enkelt för att jag personligen föredrar det. Jag håller mig gärna på skidor som är ungefär lika långa som jag själv, tycker det är mer allround. De är något smidigare, något lättare, men det är inte heller något problem att åka stora och snabba svängar på ett par något kortare skidor heller. Om du mest ska åka i sverige har jag svårt att tänka mig att du behöver den extra längden för "puderflyt of d00m" också.

Längd på katana
Då ska jag säga precis tvärtom, ta 160an! Du väger tillräckligt mycket för att du ska kunna åka bra på dom helt utan problem. Sen så har skidorna i sig en redan "kort" svängradie, dvs den är bara 13m på 160 modellen, så du kommer garanterat kunna få dom i korta svängar utan att behöva anstränga dig så mycet. Långa svängar blir heller inga problem, då du bara behöver anstränga dig ännu mindre än när du ska göra dom korta.
Sen så är det väldigt lättåkta skidor vi snackar om här, så du kommer absolut inte få några problem, tveka inte på 160an :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp