Längd på Nordica Patron

supercross

Aktiv medlem
Längd på Nordica Patron
Hej.

Är obeslutsam om vilken längd jag ska välja på Nordica Patron, 185cm eller 193cm.
Är 174cm och ca 80kg tung. Nuvarande skidor Nordica Girish 185cm.

Vill ha skidor som är lite mer lätthanterade än Girishen men vill inte att det ska vara några fladder plank heller.
Det bästa vore naturligtvis att testa de två längderna men det har jag ingen möjlighet att göra.

Det jag har gillat med Girishen är att den är fartstabil och klarar uppkörd snö. Detta har en baksida i att den är bökig i skog och trånga lägen.

Frågar nu expertisen i detta eminenta forum om råd, 185 eller 193cm?

Längd på Nordica Patron
Om du ska åka lite större och på uppkört så är väl 193 att föredra, sen så funkar ju 193 i skogen också. Ett alternativ är Helldorado i 185 om du vill undvika fladder men då blir dom lite tunga när det går långsamt i skogen. Själv så åker jag på Dps W99 pure 3 i 190cm och väger 72 och är 179, den optimala Sverigeskidan för mig iaf, en lätt halvcharger med lagom svängradie och omöjlig att få att dyka. Ägt Patron i 185 och Helldoradon i 193.

Senast ändrad:
Längd på Nordica Patron
Jag har funderat på Helldoradon och där skulle jag inte tveka på att ta 185an men tänkte ha lite lättare skida.
Hur var Patronen 185cm i uppkört och högre fart?

Längd på Nordica Patron
Patronen i just uppkört och fart är det väl inga större problem med så länge inte snön börjar att bli åt det hårdare hållet, då är Patronen kanske lite för mjuk som skida, men hur ofta åker man i dom förhållandena ? tjaa. I o m att du väger in på 80 så hade jag köpt 193an så du kan ladda lite mera i uppkört och flyter som en kork när det är puder, det är ju ganska så lång earlyriserocker så den känns lite kortare än 193.

Senast ändrad:
Längd på Nordica Patron
Jag e 179cm och 70kg (men ganska tung ryggsäck när jag åker pga hudar, lavingrejjer och kameraväska)
Har kört ca 10 veckor på dem i 185cm-längden och kan inte annat säga än att de e grymma skidor!
Ang längden så upplevde jag dem som ganska korta, framför allt när jag monterade bindningen 2.5cm från center.
Hade jag köpt skidan på nytt hade jag inte tvekat på att ta 193cm varianten, har dock inte åkt på den.
Ps. Ingen metall alls.

/Garg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp