Längd på Seth?

SkiBull

Ny medlem
Längd på Seth?
Hej!
Har en aggresiv åkstil. Väger 80kg. 179 cm lång. Åkt på Scott Mission (88mm i midia, 179 cm lång) tidigare. Gillade den skidan men skulle nu vilja ha något med lite mer flyt. Blivit intresserad av K2 Seth 07/08. Åker mkt i svenska fjällen, men även i alperna. Tänker montera duke-bindningar på skidorna så att jag kan gå lite toppturer. Nu är frågan vilken längd jag ska välja? 179 cm eller 189 cm? Jag gillar höga farter, vilket kanske skulle tala för den längre skidan, men samtidigt är jag orolig för att den längre skidan kommer att bli för svåråkt i de svenska skogarna. Vad tycker ni?

Längd på Seth?
Är det inte K2 som har någon skum idé om hur man mäter skidor så att en 189 är 189 + x-antal cm?

Tuff fråga ang längden, jag tror nog att 179 skulle räcka för sverige men du får nog roligare på 189 på kalfjällen och i alperna. Prioritera på bara..

S-C har för övrigt en kampanj denna månad, snuskiga månaden eller något, där de har en ny grej på rea var dag och just idag så har de Sethen för 300 eurosar. Välj snabbt, 35 min kvar ;)

Senast ändrad:
Längd på Seth?
Ja, inte helt lätt val. Beror på om du prioriterar fart eller smidighet. K2 är "långa" i längden jämfört med de flesta andra märket. det är inte många minuter kvar....

Annars har jag fö ett par riktigt fina AK Madden till ett bra pris. Kolla mina annonser

Senast ändrad:
Längd på Seth?
Montera bakom rekomenderade linjen för att få mer massa framför foten som dämpar slag, lyfter lättare i löst osv.

Längd på Seth?
Efter närmare eftertanke tycker jag att du ska köra på 179 och FR-montera. Då får du en smidig skida iom att du även ska tura med den.

Längd på Seth?
Min tjej har ett par K2 Miss Demeanor. Dessa mätet 163,8cm från tip-tip. Angiven längd är 164cm, så på dessa K2 verkar längden stämma näst intill exakt, kan inte uttala mig om andra K2 modeller.

Jag hade tatt 189. 179 är ju nästan löjligt kort för en fullvuxen karl även om du bara är 179cm lång. Speciellt som du skriver att du gillar att åka agressivt i höga farter. Är dock något tveksam till om K2 Seth är en optimal skida för en sån åkstil. Det kan vara farligt att handla bara för att det är billigt, kan sluta i besvikelse.

/JN

Längd på Seth?
Jag hade personligen hellre försökt få hem dessa Blowers av fjolårets modell som ligger ute på franska eBay:

http://cgi.ebay.fr/SKI-FREERIDE-NEU...eZWD1VQQtrksidZp1638.m118.l1247QQcmdZViewItem

199Euro + Frakt, å 185cm är förmodligen en bra längd till dig, mycket bättre deal är nog svårt att hitta. Tänkte eftersom jag sa att jag inte trodde Seth skulle vara optimal så får man ju försöka dra till med nått vettigt alternativ.

/JN

Längd på Seth?
Hjulbult sa:
Jag hade personligen hellre försökt få hem dessa Blowers av fjolårets modell som ligger ute på franska eBay:

http://cgi.ebay.fr/SKI-FREERIDE-NEU...eZWD1VQQtrksidZp1638.m118.l1247QQcmdZViewItem

199Euro + Frakt, å 185cm är förmodligen en bra längd till dig, mycket bättre deal är nog svårt att hitta. Tänkte eftersom jag sa att jag inte trodde Seth skulle vara optimal så får man ju försöka dra till med nått vettigt alternativ.

/JN
Blowern är ett mycket bra alternativ om du har en aggressiv åkstil och längden är rätt, men om du ska ha ett par dukes till så får du köpa dem separat och då hamnar du uppåt 600 EUR för paketet. Funderat på Gotama, Watea eller Katana?

Längd på Seth?
Går å hitta DUKES för neråt 300Euro om man bara letar lite, å tro mig jag har letat igenom de flesta skidsajter jag kunnat hitta de senaste veckorna. Men det tillkommer ju alltid lite frakt så klart. Surt att det ska va en massa tull å annat om man vill handla från USA, det är overthere som de verkligt bra priserna finns.

Går dock hitta fynd i Europa också, men det gäller som sagt att leta.

/JN

Längd på Seth?
Hornta sa:
Hjulbult sa:

/JN
Blowern är ett mycket bra alternativ om du har en aggressiv åkstil och längden är rätt, men om du ska ha ett par dukes till så får du köpa dem separat och då hamnar du uppåt 600 EUR för paketet. Funderat på Gotama, Watea eller Katana?
Dessutom är det väll hyffsat svårt att komma under 600Euro för Gotama, Watea eller Katana i paket med ett par DUKES också eller???

Jag har förvisso precis kommit över ett par Katana+DUKES för 587Euro + frakt, men då hade jag lite flyt också.

/JN

Längd på Seth?
Hjulbult sa:
Hornta sa:
Hjulbult sa:

/JN
Dessutom är det väll hyffsat svårt att komma under 600Euro för Gotama, Watea eller Katana i paket med ett par DUKES också eller???

Jag har förvisso precis kommit över ett par Katana+DUKES för 587Euro + frakt, men då hade jag lite flyt också.

/JN
Absolut, ville bara peka på att om han ska ha duke-bindning så blir Blower-paketet i nivå med många andra intressanta Conrad-paket.

Senast ändrad:
Längd på Seth?
skidorna dyker inte så du behöver inte bakmontera därför, är svinmjuka och ganska mkt bredare fram än bak. Självklart ska du köra på 189 cm, är själv 175cm och väger 75kg har kört en månad på seth 189 och den är inte svåråkt, dock mkt tung, så det är nog ingen bra turskida. Jag skulle satsa på en hårdare skida om jag var du. de ska iaf jag göra denna vinter.

Längd på Seth?
Jag är ocksà aggresiv àkare som oftast àker nàgolunda fort med 80kg/176cm i màtt. K2 SETH 07/08 kändes ungefär lika stabila som ett par snowblades dà jag körde dem. Under det skidtestet jag körde i zermatt sà var detta enda skidan som jag inte kunde komma överens med för 5 öre. Kändes lite som mina sönderrailade scratch 02:or. Men jag vet att det finns folk som gillar dem eftersom min recension av skidan inte var sà uppskattad av alla. Har aldrig testan den i is eller bottenlöst men 15-25cm lösnö samt uppàkt fick den prova.

Skulle fundera pà blowern som hjulbult rekommenderade istället.

Good luck i djungeln.

Längd på Seth?
Tack för tipset, Riber och Blackriverpaint! Har du Riber något annat förslag på skida? Vad tycker du om Gotama? Den är rabatterad på Sport-Conrad. Kostar 400 Euro just nu. Något annat förslag på en lite styvare skida? Blackriverpaint och Hjulbult, har nån av er testat Blowern?

Längd på Seth?
Icke kört blowern än men utav dem jag lyssnar pà är det bara en som inte varit väldigt nöjd dà han tyckte den var för mjuk.

http://www.friflyt.no/files/SFI_2008.pdf .Visa panelen som heter 'Layers' sà kan du jämföra styvheten lite enkelt.

Bäst är ju att alltid testa själv för inga skidor uppför ju sig likadant inte ens med samma styvhet....det är ju liksom bara en parameter.

BTW hur definierar du aggresiv àkstil? Gammal raceàkare? Vad har du kört för lagg innan? Bara Scotten? Scott pure är en sköning med splittail som var ruskigt komplett och lättàkt med skönt flyt trots att den inte är sà bred.

Längd på Seth?
Jag har mest kört pist innan, och har då kört på Fischer Race SC (170 cm, vilket har varit en alldeles för kort längd). Tycker att de varit väldigt sköna, men lite för fladdriga i höga farter. Med aggresiv åkning menar jag att jag åker snabbt och lägger väldigt mkt press på stålkanterna, vilket gör att det blir en aggressiv carvingskidåkning. I offpist har jag bara åkt nån vecka (hyrde då Scott Mission). Är dock gammal brädåkare och har därför 15 års erfarenhet av offpiståkning på bräda, så därför känner jag mig hyffsat bekväm i offpisten. Jag vill gärna ha en fartstabil skida, men vill ändå att det ska vara lite liv i den! Förslag?

Längd på Seth?
Line Prophet 100, Nordica Enforcer kommer upp för mig på en gång med dessa önskemål...

//H

Tillbaka
Topp