Längd på skidor till barn

Fatboy

Aktiv medlem
Hej
Vågar man köpa 136 cm långa skidor till en kille på 130 cm. Såg en rekommendation om att skidorna bör vara ungefär lika långa som barnet och då känns det lite kort att köpa 124 cm. Han har åkt skidor i två säsonger. Har någon några tips.

Det beror väl lite på vilka skidor det är. Många junior skidor har ju lite rocker nu och då brukar det gå bra att ha skidor som e lika långa.

Hur mycket har ditt barn åkt skidor tidigare och hur duktig?

Han har åkt i två år (ungefär 10 dagar per år). Han klarar att åka i röda backar. Hade tittat på K2 Indy, dom har lite rocker.

Hyr skidor annars? Svårt att få barnskidor att räcka i mer än en säsong, eftersom barnet kan bli 10cm längre till nästa säsong. Så ska du köpa till denna säsongen, ta perfekta längden, förmodligen inte längre än barnet själv.

Indy har twintip och rocker. Sista 10 cm hänger ju bara i luften och sprutar snö på pappa som åker bakom, så dom är jämförbara med 120-skidor. Min grabb körde med "för långa" indy när han var 5, det funkade bra. Var beredd på att grabben tappat lite under sommaren bara, så det kan se klunsigt ut i första åket.

Jag har samma erfarenhet som
@skidmannen vad det gäller K2 Indy, när min äldste var fyra (idag sex) köpte jag K2 Indy som var på pappret lika långa, nästan längre, än honom med just anledningen att Indy har rocker. Nu åkta på i två säsonger, totalt 40 skiddagar.

Anledningen att inte hyra skidor är för min del är att vi har mellan 14-25 dagar i backen per år och det finns fler barn i familjen som kommer tvingas in i skidåkarfacket (IT´S MAYBE A BLIZZARD OUT THERE, BUT YOU WILL SKI AND YOU WILL LOVE IT, KID!). När mina ungar är klara med skidorna, eller i mån av möjlighet, så får kusiner låna eller ta över laggen. För att det ska bli billigare att köpa än att hyra enbart barnskidor krävs det ungefär 25 skiddagar, exkl underhåll.

Lycka till!

Tack för tipsen! Har precis sålt barnens tidigare utrustningar som de haft i två år. Förlorade 1000 kr och det är ju vad det kostar att hyra en långhelg för två barn så då köper jag gärna grejer så man vet man har och slipper stå i kö osv. Man får ju dock lägga lite tid på underhåll men det är ju mest kul :)

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp