Längd på skidor vid pist/offpist?

Niiiicke

Medlem
Jag håller på att kolla på en ny snowboard och eftersom jag bara prioriterar pist/offpist så ska man ha en bräda som sträcker sig till näsan eller längre. Men blev intresserad hur snacket går när det gäller skidor vid pist/offpist, och då skippar jag jibb,park och allt såntdär skit. Pratar alltså fart i pisterna och pudret, ev. något hopp när terrängen tillåter det. Jag har en känsla av att merparten har skidor som är minst lika långa som åkaren själv eller längre och inte alls som riktlinjerna vid snowboard. Men långa skidor som är längre än åkaren måste ställa till det i pisten? Rätta mig om jag är helt ute och cyklar!

NICKE

Långa offpistlagg i pisten betyder oftast mycket fart och stora svängar. Det går oftast på räls och känns som man åker ett tåg. Men det är roligt, om man nu har en backe av modell längre och gillar denna typen av piståkning.

Om man tänker sig offpist så innebär ju längre skidor bättre flyt så det är ju att föredra om man ska åka stora öppna ytor i djup snö. Jag tkr inte att det blir något större problem med långa skidor i pisten heller, känns i princip likadant enligt mig.

Som du säger så tänker man nog inte likadant när det gäller längd på brädor och skidor. Kolla på Kaj Zachrisson, han är ca 175cm lång och kör på 2m långa skidor.

Lite generellt så är offpistskidor lika långa som sig själv eller ca en decimeter längre.
Kortare ger livligare svängar i pisten, längre skidor blir ju stabilare. Sen spelar även skidans konstruktion in. Rockerskidor utan spann kräver ofta ytterligare lite extra längd...

"den är inte lång men den är smal" :P dålig kombo

anledningen att offpistskidor är så långa är att dom kompenserar för att dom inte är tillräckligt breda. om man däremot kör på tillräckligt breda skidor kan man gå ner i längd och få en mycket roligare skida.

har åxå hört att "det är bredd som ger flyt i puder, inte längd".

min nästa puderskida kommer bli en kort men bred skida. 172cm lång och 110mm under foten.

nja, jag föredrar nog en lång och bred skida isf. En lång skida tillåter ju högra fart än vad en kort skida gör. Sen om vi snackar skogsåkning så är det ju självklart en kortare skida som gäller.

Tycker NP Sweden har både fel och rätt i sina antaganden. Allt beror ju på det tilltänkta användningsområdet och skidans/brädans övriga egenskaper. Tycker mina 194cm Dynastar som är breda men ganska rak, traditionell skärning, funkar bra i pisten, de är inget för kortsväng direkt men kantgreppet går inte att klaga på då de går som på räls. Däremot är de ju lite stora i tät snårskog men det drabbar mig väldigt sällan. De funkar mycket bra när det är stökig snö och man kör hårt och fort. Skulle kanske prioritera annorlunda om jag oftast åkte nåt annat ställe än Cham.

Man kan dessutom ha mycket längre bräda än till näsan. Testade en 185cm puderbräda med splittail och gigantisk nos en gång. Bara ett snabbt åk i rejält spårat puder men det var helt fantastiskt! Allt flöt så bra och gick såå lätt, inte ens när det var stökigt och trångt kändes det jobbigt och jag är 170cm/75-80kg. I pisten var den tyvärr tråkig sa han som ägde den.

Visst har skidans längd betydelse för hur den beter sig och upplevs men skärning, flex, vridstyvhet, dämpning mm. har minst lika stor betydelse. En annan sak som få tycks känna till är att en längre skida normalt görs hårdare än en kortare skida för att passa till en tyngre åkare. Många gånger är breddmåtten desamma på skidmodellen oavsett längd (oerhört korkat). Detta gör att en kortare skida är mer lättsvängd än en lång, men det beror inte så mycket på längden i sig själv.

Så generellt kan man säga att man väljer en längre skida om man vill köra fort och stort och en kortare om man vill köra tajtare svängar i lägre hastighet.

Skidan påverkas inte så mycket av din längd, däremot av din massa (vikt), teknik, styrka och hastighet.

Och ... nej, långa skidor är inget problem i pisten ... så länge du har utrymme. Men eftersom många vill (och en hel del kan) köra på rent skär i pisten görs pistskidor idag med tajtare svängradier och kortare längder än offpistskidor ... (orkar inte mer just nu ...)

/MM

Finns faktiskt en del "offpistskidor" som är roliga i pisten också, till exempel Line SFB eller några av Hendryx skidor. Hemligheten är en kortare radie, ca 16-18m som gör att det blir kul att carva i pisten.
Dom flesta offpistskidor har en radie uppåt 30-40m vilket inte spelar någon roll när man åker offpist för då åker man ändå på sladd vilket gör att det är lätt att styra svängradien ändå. Men i pist blir sådana skidor inge kul, ungefär som ett par gamla fullängdslagg.

Snödjup

Tillbaka
Topp