Längd på skidor

RasmusHaglund

Ny medlem
Längd på skidor
Hej!

Jag ska köpa ett bar Black Crows Atris en är osäker på om jag ska köpa 178 eller 184 cm långa. Jag är 172 cm lång och väger 64 kg. Jag har åkt skidor varje vinter sen jag var liten varav de senaste 5 åren i alperna, både pist och off pist. Dock inga värstingåk i off pist. Den kommande säsongen ska jag säsonga och har därför ambitionen att bli mycket bättre än jag är idag.

Borde jag ta det längre alternativet där jag kanske har mer utrymme för förbättring eller ska jag köra på ett lättare alternativ och ta de korta? Tack på förhand!

Längd på skidor
Jag brukar alltid förorda det längre alternativet men m.t.p. på att du är så pass lätt tycker jag att du ska välja 178 cm-varianten. De kommer vara tillräckligt långa för dig.

Längd på skidor
Med tanke på den vikt så håller jag med telemarkus, men det beror även på vilken typ av åkning du vill att de ska funka till. Står du på i riktigt hög fart på öppna ytor och räknar med att åka mycket puder så kan nog 184orna funka.
Inte bara längd och vikt som spelar in, utan även mycket teknik och fart. (din längd har nog minst betydelse)
Vilken typ av skida och vilken längd har du åkt på innan?

Längd på skidor
Tack för svaren!

Har alltid hyrt innan. På senare år har det blivit all mountain skidor som t.ex. rossignol experience 88 som var runt 170 någonstans. I vintras testade jag lite mer extrema skidor och då bl.a. Black Crows Atris som var favoriterna. Då var de 184 men upplevde väl att de ibland kändes lite långa men ändå roliga att åka med och gick bättre ju mer man åkte.

Längd på skidor
Jag väger runt 80 och har åkt skidor i snart 40 år (och tränat/tävlat fram till jag var 18) Köptet ett par Atris 184 tilll denna säsong. Testade ett par 15/16 års modell i 184 innan och de kändes inte för korta. Förra säsongen åkte jag på ett par Rossignol Soul 7 HD 188cm. De var extremt lättåkta och kändes som jag hade kunnat haft längre utan problem, men de var väldigt trevliga att åka skogsåkning med.
Året innan det hade jag ett par Sick Day 110 180cm lite korta men gick att stå på i riktigt hög fart i pisten också. Hade förmodligen blivit bättre bärighet i offpisten med lite längre men stabiliteten var det inget fel på.
Så det är skillnad på skidor. Jag tror som sagt att du kommer att klara av 184 men kör du lite brantare och kanske i lite tajtare terräng och skogsåkning så skulle jag ha valt 178cm.
Är det årets modell du ska ha så tänk på att den har ändrats lite, större svängradie bla. Tror att den kan vara lite styvare också men är inte säker.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp