Längd på skidor...

Arcane

Ny medlem
Längd på skidor...
Hej!

Det är så att jag planerar att beställa ett par K2 Public Enemy från Sport Conrad. Dock är jag osäker på vilken längd jag ska ha. Den största anledningen till att jag är osäker är att jag inte åkt skidor på några år utan sysslat lite med bräda istället. Jag har läst guiden som finns men tyvärr gjorde det mig inte mycket säkrare. Tanken är att jag ska hålla till i pisten, mycket park, men kanske även ett eller annat offpiståk.

Jag är 1,95 lång och väger runt 70 kg. Är tacksam för all hjälp jag kan få. För att hjälpa er ytterligare på vägen kan jag säga att jag åker på en 161 bräda just nu och det passar fint. :)

Längd på skidor...
Helt klart 179 om du är såpass lång! Kortare om du gillar snabba och mycket snurrrar! men jag skulle köra på 179! peace

Längd på skidor...
Personligen tycker jag att med dagens carvingskidor kan ha en som åtminstone är nästan lika lång som dig själv.Allting är ju relativt och är det mest pist du ska åka kan du ha längre, men ska du hoppa och leka kanske du ska ha lite kortare, blir lättare och roligare. Dock tycker jag 1.79 är alldeles för kort för dig.

Saken är bara att du är väldigt lång men inte har så mycket vikt som kanske erfodras för en så lång skida så jag skulle höra mig för med conrad om han tycker att skidan lämpar sig till din vikt.

/ Mathias

Längd på skidor...
varför svamlar allla om hur lång han är? I det här fallet (195cm/70 kg) så betyder det att han troligtvis inte är byggd som en bodybuilder och därigenom inte har kraft nog (kanske?) för långa skidor tänkta för stora och TUNGA åkare. PE:n inte finns i längre än 179 så han ska självklart ha det eftersom det inte är särskilt mycket i sig.

Glöm bort alla idéer om skidåkarenslängd kontra skidlängd snälla !
I http://www.freeride.nu/content/92/ finns ingen parameter för åkarens längd och varför ? Jo för den är utan betydelse...

Längd på skidor...
Tack balanselius! Det var i princip det jag ville veta. Tack till er andra också. Trots att det verkar råda lite
meningssklijaktigheter så verkar det ändå som om ni är överens om att 179 är rätt längd. Det var nog
ungefär vad jag misstänkte.

Längd på skidor...
det bästa är ju om du kan provåka innan alternativt om du vet av tidigare erfarenheter vilken längd du gillar ( jag tycker 175cm känns konstigt men 190 lagom och är 178/72 men så jibbar jag inte heller) , jag antar eftersom du vill ha twins att du är relativt ung och troligtvis kommer gå upp i vikt , muskler lr fett välj själv ;) så då blir längsta längden bäst

Längd på skidor...
Jaja, ung och ung vet jag inte. Men det är klart... allt är ju relativt. Jag har iaf. planerat att lägga på mig lite
mer vikt, främst muskler då ;)

Tillbaka
Topp