Längd på skidor?

JajjeE

Ny medlem
Längd på skidor?
Jag ska köpa nya skidor men jag har inte en aning om hur långa jag ska.

Funderar på att köpa: Völkl AC 40 Carbon

Jag e 174 cm lång och väger 76kg..
Anser mig själv att vara en ganska duktig åkare.

ska jag ha 163cm skidor? 170 kanske?

Längd på skidor?
Det är ju mycket svårt att svara på. Du måste ju dels titta på var du tänker åka mest? Vilken typ av sväng du vill ha? Jag väger själv som du men är 15 cm längre och åker t.ex. i pist på skidor strax över 1,60. Mest för att jag älskar kort radie. Skulle jag åka offpist med d3e här skidorna så vill jag ju ha lite bättre bärighet och då måste man ju ha lite längre skidor...

Längd på skidor?
Det blir nog mest i pist för mig.
Jag e mest i svenska fjällen så jag har aldrig riktigt hittat någon riktigt bra offpist, dvs att jag e dålig på offpist :)
Men du tycker alltså om jag ska åka i pist så är det dom kortare skidorna jag ska välja.

Längd på skidor?
Det blir nog mest i pist för mig.
Jag e mest i svenska fjällen så jag har aldrig riktigt hittat någon riktigt bra offpist, dvs att jag e dålig på offpist :)
Men du tycker alltså om jag ska åka i pist så är det dom kortare skidorna jag ska välja.

Längd på skidor?
Skidan påminner en del om den metron jag åkte på för några år sen. Dock är denna bredare, den kommer ju alltså bli lite slöare från kant till kant.

Problemet är att om du skulle fråga min skidåkarpartner som jag åker med oftast så skulle han säga tvärtom mot mig. Han är bara 1,80 men åker oftast på skidor som är längre än vad jag vill ha.

Du måste nog fundera lite på vilken typ av sväng du vill att skidan ska göra... Den längre skidan kommer säkert ge en lite bättre fartstabilitet men i gengäld blir ju svängen vidare... Det är svårt att bedöma vad som passar någon bäst. Du behöver ju bara ha det i åtanke...

Längd på skidor?
nice.. tackar för tippsen. Känns nu som om jag kommer gå på den kortare varianten. Gillar ha lite mer kontroll på skidorna. Har provat längre innan och då känns det som det "fladdrar" mkt mer.

Längd på skidor?
Vissa skulle väl påstå att en kortare skida fladdrar mer än en lång. I sverige och om man inte åker galet fort så är en 1,60 skida inga problem för din vikt och längd. Iaf inte de modeller jag åkt på. Nu har jag aldrig provat ac40 dock...

Tillbaka
Topp