Längd på skidor?

LaserKarlsson

Ny medlem
Längd på skidor?
Tjena!
Inte kört på 2 år och tänkt börja igen, så jag ska köpa nya. Problemet är längden, jag är 173-174cm lång och har hittat ett par skidor som finns i 167cm och 174cm. Vilka borde passa bäst? Ska åka freestyle i pisten, så skulle gärna vilja få råd om detta!
Tack på förhand. :D

Längd på skidor?
Din egen längd spelar väldigt liten (om ens någon?) roll vid val av skidlängd, det är istället
- din vikt
- din åkskicklighet
- om du åker i eller utanför pisten
- om du åker fort eller långsamt
- vilken typ av skidåkning du föredrar (Rockberg, 2001)
som spelar in desto mer. Botanisera lite i följande trådar https://www.freeride.se/search/?q=längd+på+skidor så ska du se att du blir visare.

Senast ändrad:
Längd på skidor?
LaserKarlsson sa:
Tänkte mest att jag frågar för mina förra skidor var lite för långa och det gjorde det svårt att göra saker som 180/360 m.m.
Ifall du tycker de är för långa så är de ju för långa?
Det är ju DU som ska åka på dem...
Sen varför postar du inte i rätt forumdel, detta kan ju inte vara frågan om freerideskidor utan jibb?

Längd på skidor?
Förstår jag de rätt så ska du både köra pist och park? Kan bli lite problematiskt med kant greppet och du både ska raila och carva. Men iallafall om du har åkt tidigare så brukar skidkänslan komma tillbaka ganska snabbt så jag tro att ett par 174cm skidor skulle passa dig. Men som Lima-ko också säger så är det inte bara din längd som spelar roll utan allt de andra som han också nämner. :)

Längd på skidor?
JL76 sa:
LaserKarlsson sa:
Tänkte mest att jag frågar för mina förra skidor var lite för långa och det gjorde det svårt att göra saker som 180/360 m.m.
Ifall du tycker de är för långa så är de ju för långa?
Det är ju DU som ska åka på dem...
Sen varför postar du inte i rätt forumdel, detta kan ju inte vara frågan om freerideskidor utan jibb?
Förlåt, första gången jag postar här på forumet.

Tillbaka
Topp