Längd på skidorna...

freak

Ny medlem
Längd på skidorna...
Tänkte ta å investera i ett par nya skidor och har bestämt mig för ett par Bandit X. Nu e d så att jag inte vet vilken längd jag ska välja, jag e 180 o väger ca 73. väljer mellan 182 o 177. E jag helt ute å cyklar eller? Anser mig själv som lite över medelgod åkare

Jag vet att det finns ett test här på freeride men jag vill höra eran åsikt

Längd på skidorna...
I mitt tycke går 177 fetbort. Själv har jag inte riktigt fattat varför man ska ha så in i bänken korta skidor. Själv är jag 177cm och åkte för inte allt för länge sedan på 203. Nu har jag iofs lite fetare 195. Jag har kört flera olika korta lagg och anser att med en utpräglad carvingskida kan man gå ner rejält i längd. Däremot om du vill ha en fartstabil friåkningsskida eller för den delen pistskida tycker jag du ska akta dig för allt för korta plankor.
Nåväl, tycke och smak är ju olika. Generellt har ju skidor blivit kortare med mer skärning. Däremot ser jag en tendens att det säljs alldeles för korta skidor. Dagens skidor är så bra att det blir ännu roligare (och bättre) att ha lite längd, och med det menas med dagens mått dvs omkring 188-198. Det är annars något som verkar gå alla sportsäljare helt förbi bara för att ”man kan ha korta skidor” och ”det räcker”. Jag vet att i butikerna nu för tiden plockar någon stackars fjortis fram ett par enochenhalvmeters skidor till en och säger allvarligt ”du, det här är din längd”. Då får man lust att beställa ett par Völkl Abfhart på 230cm!

Välj således 191cm.

/Hawk

Längd på skidorna...
Väljer du tvunget mellan 177 och 182, är det självklart 182 du ska ha. Tycker i och för sig att du kan gå upp ytterligare i längd.
Hoppas du hitter ett par lagg du trivs med.

SH

Längd på skidorna...
Ola Rockberg, FreeRides expert och skidskolelärare anser att skidlängden bör ligga mellan 0 till -10 cm relativt din kroppslängd.
Efter att ha lusläst Olas svar under "experten" angående skidlängd, anser jag utifrån det att man inte bör ligga över sin egen kroppslängd för en freeride/slalom-skida. Slalomskidan bör vara ännu kortare, kanske ner till - 20 cm. Tittar du på vilka längder som finns för en viss skida kan det ge dig en vink vad du bör välja. Är längderna mellan 150 - 190 cm och du är 175 kan du t ex välja en skida kring 160-170 cm.

Jag är själv 173 cm och kör på en Salomon CrossMax 8 170cm. Trivs alldeles utmärkt med den längden eftersom jag gillar snabba korta svängar. Provade även en Fisher 163cm"s skida nyligen...kanon!
Ola är 190cm och kör på en 180cm"s skida. Han kör även på en 168 cm"s slalomskida med sina 190cm i kroppslängd!

Det är givet vis en smakfråga men JAG föredrar kortare skidor!
Jag provade CrossMaxen i 180cm"s längden och trivdes INTE med den!
Att välja en längre skida kan jag tycka vara lite konservativt men smaken är som baken. Huvidsaken är att man trivs med skidan!

Längd på skidorna...
Håller helt och hållet med Hawk!
Det ser, enligt min åsikt, otroligt löjligt ut när man kör på skidor som är kortare än en själv. Jag är 183, 75kg och kör på 195cm X-scream som funkar fetbra. Förvisso beror det ju på vilken typ av åkare man är - jag är ingen helikopterfantast utan föredrar att åka lågt, fort, brett och kraftfullt. Funkar extremt bra offpist också.
Ska du hoppa och snurra köp kort, ska du åka riktig skidåkning och droppa köp längre!

För övrigt så har Åre sviniga priser trots att det är lågsäsong.

Längd på skidorna...
Att någon förtappat skidlärare kör på korta lagg förvånar knappast. Skidlärare gillar ju i allmänhet att åka tight, snyggt, stilrent och tekniskt korrekt - men sakta. Så länge du åker långsammare är du klarar av är en kort skida bra. Poängen med en längre skida är att den i friåkning ger dig större marginaler när du kör snäppet snabbare än vad du egentligen klarar av.
Vill du köra sakta - köp kort.

Skidlärar-Olas rekomendationer gäller säkert för den stora massan, men menar du allvar med din skidåkning skall du lyssna på någon annan. Att kolla på vilka längder som tillverkas är också helt tokigt. Givetvis vill inte tillverkarna göra fler skidor än nödvändigt och att lura i stackars satar att det är bättre med korta lagg minskar antalet längder man måste pressa fram ur sina dyrköpta formar. Många tävlingsåkare kör t.ex. längre skidor än vad som finns i standardutbudet, både när det gäller portåkning och "extreme". Med andra ord, den längst skidan i programmet är inte att betrakta som ett högfartsspett för speedade muskelpaket utan kan mycket väl vara perfekt för en typisk 75-kilos, hyfsat duktig medelbrantåkare.

HitMe

Längd på skidorna...
Hej och Hå! Skidlängdskalkylatorn i artikeln "Välj rätt längd på dina alpina skidor." är inte så dum!

För tuff offpiståkning rekommenderar den mig 195 cm och för "funcarving" 182 cm. Stämmer väl överens med mina egna erfarenheter.

MVH/MM

PS! Salomon har i sin skidlängdkalkylator bortsett från åkarens längd och istället utgått från vikt. Självklart har åkarens längd mycket liten om ens någon betydelse för hur skidan belastas... DS.

Tillbaka
Topp