Längd på skidorna

Amex

Ny medlem
Längd på skidorna
Jag har kollat på en del nya skidor inför säsongen och undrar vilken som skulle passa mig bäst sedd till längd. Jag är 174cm lång och väger runt 75 kilo. Åker Puder,Park och lite pist.

Vilken längd skulle ungefär passa mig?

Längd på skidorna
Beror heeelt på vad du tycker om, hur du prioriterar din åkning för du rabblade upp allt. Jag tex åker också puder park och pist men absolut mest puder och pist.
Vad är det för sorts skidor du ens ska ha?

Längd på skidorna
Jag har nästan samma stats som dig, dock lättare (väldigt väldeffad kan man nog kalla det) och kör på en 185cm midfat överallt. Jag har priroiterat pist- och pudergenskaperna och lärt mig att kontrollera längden i parken... Beroende på hur bra du är så kan du ju olika långa skidor. Känner du att du kan kontrollera längre skidor så får du ju ut mer stabilitet med en längre skida. Jag kommer förhoppningsvis köpa ett par parkskidor ganska snart och de kommer vara några centimeter längre än mig själv, bara för att få lite extra stabilitet.

Om du kommer köpa en parskida som du kommer köra allt med, skulle jag tippa att ~180cm kan funka.
Om du som jag köper en lite fetare skida för att kunna ha trevligare i pudret, så är 185cm bättre.

Allt handlar om att prioritera, så skidval och var du vill ha bäst egenskaper bestämmer åt dig...

Så Monis fråga var bra, vilka skidor har du kollat på?

Längd på skidorna
går ju inte att svara på när du säger att du åker puder, park och pist, för det som är bra för det ena är skit i det andra , hårdraget.
Du måste skriva mer om var du åker (är det 10 cm "puder" i Sverige eller 110 cm i Kanada?), vilka skidor har du gillat och i vilken längd.

annars blir mitt svar : typ 180 cm +/- 5 cm

Längd på skidorna
Det beror på ... (konstpaus) ... vilken skidmodell du väljer! Men någonstans mellan 165 cm och 195 cm är helt rätt.

Ja,ja ... fint väder ... snorförkyld och lättretad ...

;-) / MM

Längd på skidorna
Jag hade tänkt köra med Public Enemy, 4FRNT MSP eller någon liknande skida. Alltså en all-around skida. Jag är rätt mycket nybörjare när det gäller park, min stora passion är offpist. Jag åker skidor i alperna, ska till Chamonix till sportlovet och sen ska jag säsonga nästa vinter i liknande ställe Chamonix,zematt,stanton osv.

Tillbaka
Topp