Hej Jonas.
Jag vet inte riktigt vad du anser vara en medelgod snowboardåkare, men det kan kvitta.
Man kan läsa i ungefär all snowboardlitteratur hur lång en bräda bör vara, men det varkar du inte ha gjort.
Det är lättare att ha kontroll på en kort bräda. Då menar jag inte byta kant (snabba svängar, för det har med bredden på brädan, och dess sidorskärning) utan att ha kontroll i typ uthopp och i luften. (jag förmodar att du som en medelgod åkare hoppar ibland). För att landa långa och höga hopp tycker jag, och många med mig, att det är lättare att ha en lång bräda. Det ger en större yta att fördela sin tyngd på, så det inte gör så mycket om man har lite framåt eller bakåtlut i landningen.
Om man mest kör runt och lattjar och jibbar i backen, sladdar runt och liknande kan man ha en bräda som räcker från bröstet upp till hakan.
En bräda som man vill kunna ha till den mesta sorts åkning är längden mellan hakan och ögonen bra.
Om du är en fartälskare och åker mycket puder och klippor kan brädan vara från ögonen och uppåt i princip.
Din vikt spelar också roll för valet av bräda, eftersom olika brädor är olika hårda, t ex med en hård bräda måste man köra aggresivt för att få brädan att ge en bra respons.
Jag kör dock alla sorters åkning, men min bräda räcker mig bara till halsen.
Det är dock bara för att man ska skita i alla rekomendationer och köra på känsla + att jag är bättre än genomsnittet.
Hoppas du får tag i en bräda som passar / Filip