Längd på stavar

Woppe

Medlem
Längd på stavar
Jag har för tillfället ett par 125 cm långa stavar, som jag tycker är påfrestande korta.
Om jag håller en 135 cm lång stav i handen, får jag något mer än 90º vinkel vid armbågen, men jag känner att jag gärna skulle vilja öka på en del från 125 cm.

Kommer en något för lång stav påverka åkningen?

Längd på stavar
har 1 m stavar, är 1.70

jibbar mest, vet ej vilken åkstil du har men mina e skiitbra nör man jibbar iaf

Längd på stavar
Oj, det skulle jag aldrig klara av.. Jag är någonstans mellan 1.85 och 1.90.

Jag är mer åt freeride-hållet.

Längd på stavar
tjena 90 grader ska armbågen vara böjd när staven är upp och ner. Men det viktigaste är att det känns bra för dig själv. jibbare vill oftast ha lite kortare stavar som mattiasssj säger också.

Längd på stavar
Dom ska vara 2,5 meter kortare än dig själv, mao du ska inte ha stavar som alla gangsterzzzz

Längd på stavar
Man burkar säga att staven ska vara i den längd så att du håller under trugan då staven är upp & ned, det är ett utgångsläge i vart fall. Sedan har det lite med din grunposition osv att göra med också.

Har runt 115 själv, 170 lång, ganska låg grundposition.

Längd på stavar
om du är åt freeride hållet.. skall du nog haa längre stavar än det du har.. fråga i en affär

Längd på stavar
Det kanske är beskrivande att jag med 1.35m lång stav får mindre än 90º vinkel mellan över- och underarm.

Frågan är om något för långa stavar kommer påverka min åkning? Anledningen till att jag vill ha längre nu är att jag tycker att stakandet blir onödigt påfrestande med korta stavar.

Längd på stavar
Woppe sa:
Det kanske är beskrivande att jag med 1.35m lång stav får mindre än 90º vinkel mellan över- och underarm.

Frågan är om något för långa stavar kommer påverka min åkning? Anledningen till att jag vill ha längre nu är att jag tycker att stakandet blir onödigt påfrestande med korta stavar.
Vilken åkstil kör du?

Längd på stavar
Ja, det har jag lite svårt att redogöra för... Hur som helst är jag inte den som hänger i parkerna, utan är nog ganska all-mountain av mig.

Längd på stavar
längdskidåkarna kör med stavar som når upp till armhålan. mycket lätta att staka med och otroligt sköna att hänga på. sätt dom under armarna, sjunk ihop och njut.

diverse modeller finns på intersport och stadium

Längd på stavar
Jovisst, men det skulle ju inte kännas allt bra när man åker utför. Stavisättningen skulle ju bli heltkonstig.

Längd på stavar
Okej, tack för visat intresse i ämnet. Tyvärr har ingen lyckats svara på själva frågan än...

Hur som helst har jag köpt nya stavar nu. Det blev ett par 135:or.

Längd på stavar
Ja vad ska man säga.
hur långa stavar ska man ha, vilken färg på kallingarna ska man ha och framför allt vilken storlek ska man ha på pjäxorna...........hmmmmm....ja de e nog dom fågor som har grillat människans hjärna ända sedan grillen uppfanns.

Nu får ta o ge dig, har du nånsin hört talas om ordet lagom.
Svaret på alla dessa frågor är: Det man trivs med.

Men e du fortfarande osäker så kan du ju fråga mamma

Tillbaka
Topp