Längd på stavar?

mgbgt66

Aktiv medlem
Längd på stavar?
Det här känns ju som en väldigt basic fråga men jag måste fråga...

Vad har ni för längd på era stavar?:rolleyes: Jag är 184 cm lång och envisas med att köra med stavar som är 135 cm långa, till viss del en kvarleva från när det var poppis med extrema plattor under bindningarna. Det känns ju som jag kan gå ner till 130 eller kortare. Jag kör mest pist eller liftnära offpist. Dags att sätta sågen i kompositen...

Längd på stavar?
175cm här, kör på 115cm till vardags, 110 om jag ska köra park eller puckel (har justerbara stavar, eller hade... De blev snodda).

Längd på stavar?
De bör nå ner till marken... Jag är 181 cm kör 125 i pist. Har justerbara så de blir längre när det turas.

Längd på stavar?
edit efter två timmar:
såg precis att tråden gällde telisar. så ta bort 3-5 cm från alla mina angivna mått pga den något lägre grundpositionen.

org. inlägg:

180 lång

GS-stavar: 125-130 cm
SL-stavar: 120-125 cm

113-115 cm verkar vara min sweetspot för friåkning och skulle min rygg och mina knän palla pucklar skulle jag nog gå kortare än så aka ~105

Kom ihåg att allt ifrån bindningshöjd och pjäxvinkel till hur långa ben du har i förhållande till kroppen och armarna påverkar.

fwiw
-snö
/r

Senast ändrad:
Längd på stavar?
Jag kör inte telemark, men 180 lång, 110 cm stavar. Jag tycker INTE om långa stavar, tror det beror på min säregna armföring.. :)
Blir väl ett par teleskopisar när jag kan motivera det (läs: om jag börjar tura mer än en gång om året).

Längd på stavar?
175cm kort och hatar att åka med långa stavar, så kör med teleskopstavar.
Men allt mellan 115-105 beroende på väder, vind och vad huvudet säger.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp