Längd på stighudar.

heenk

Ny medlem
Längd på stighudar.
God kväll visa människor i stugor och vrår!

Jo, jag har ett par g3 synapse carbon 185 långa och skall nu köpa hudar till dessa. Jag har möjlighet att köpa ett par g3 alpinist i medium längd: 168-184 cm till ett väldigt bra pris och undrar om de kommer passa? Skidan är ju en cm längre än angiven längd. Men man vet ju aldrig hur de mäter och hur juateringsmöjligheterna ser ut, är det 16 cm exklusive eller inklusive de 184 cm som anges?

Längd på stighudar.
Brukar vara lugnt, det ända som spelar roll är att hälfästet är tillräckligt långt för att fästas. Att det inte finns hud 10-15 cm längst bak på skidan spelar mindre roll i min erfarenhet..

Längd på stighudar.
Blide sa:
Brukar vara lugnt, det ända som spelar roll är att hälfästet är tillräckligt långt för att fästas. Att det inte finns hud 10-15 cm längst bak på skidan spelar mindre roll i min erfarenhet..
Ja då har vi samma erfarenhet. Frågan kvarstår dock, hur mäter de? 184 inkl eller exklusive juateringsmöjlighet.

Längd på stighudar.
heenk sa:
Ja då har vi samma erfarenhet. Frågan kvarstår dock, hur mäter de? 184 inkl eller exklusive juateringsmöjlighet.
De mäter inklusive justeringsmöjligheten, om den är för kort så går det dock bra att ta en håltång och trycka ut ett hål i rätt storlek! Så shoot säger jag.

Längd på stighudar.
Njae ... det går säkert att fästa huden på dina skidor men omkring 20 centimeter av skidan bakände kommer inte att täckas av huden. Jag skulle definitivt gå upp en storlek.

/MM

Längd på stighudar.
Fördel med kortare hud:
Lättare och ger lite bättre glid (mer av belaget som är exponerat)

Fördel med längre hud:
Ger bättre fäste och sitter bättre (mindre risk att den lossnar bak)

Som sagt, den korta kommer säkert att fungera bra, men personligen skulle jag gå på den längre ... valet är ditt. ;-)

/MM

Längd på stighudar.
Egentligen säger vi mest emot varandra för att skapa förvirring på forat, i förlängningen hoppad vi kunna etablera världsherravälde genom de konflikter som uppstår när folk debatterar hudstorlekar och får olika input.

Men visst är det intressant, jag gillar att förespråka bra bredd på hudarna, MM verkar vara mer fokuserad på längden. Vi kanske skulle ordna en skinoff nångång, settle this once and for all. ("This mountain ain't big enough for the both of us.)

Längd på stighudar.
Finns ju även hudar utan bakfäste som är en aning kortare än skidan. Med aningen rocker så gör huden inte så stor nytta längst ut ändå. Är det en riktigt bra deal så kör.

Längd på stighudar.
Nejdå ... jag har ett par smala korta hudar utan bakfäste som jag använder när det bara ska knallas i lättare terräng ... de väger lite, tar inte mycket plats och passar alla mina skidor. Men är det brant och lössnö är de mindre kul. Men självklart är det bättre att ha en bred kortare hud än en längre och smal, men bäst är ju ändå en lång och bred. :-)

/MM

Tillbaka
Topp