Vad är det för band längs med stighudens mitt?

NickeA

Medlem
Tjohoo!

Jag fick med ett par stighudar "på köpet" med en splitboard. De har ett band som går längs med mitten på stighuden (se bild).

20210329_170432.jpg

Vad är syftet med denna? Det verkar inte vara nåt man tar bort, då främre änden siter under beslaget som man hakar över nosen på brädan. Är det nåt som skall hindra hudarna från sträcka sig på längden, eller göra det enklare att ta loss en så pass bred hud med mycket klistrig yta?

Nu skall jag byta klistret på hudarna då det är riktigt risigt jag undrar hur jag skall förhålla mig till det här bandet då. Några sektioner av bandet har lossat från hudarna då de legat hopvikta länge. Samtidigt sitter banden som berget på andra ställen. Vad säger ni? Skall jag försöka få bort banden (och kasta dem?)

/ Nicke

Jag har fått lära mig att det är nödklister.
Har du förstört det andra klistret så rycker du bandet å förhoppningsvis så fastnar hudarna så du kan ta dig tillbaka

Ah, åkej. Då kanske jag skall försöka dra loss dem, byta klistret och sedan sätta tillbaks dem

Jag brukar rycka bort dom när klistret börjar sina, då får man en till säsong. När jag lägger på nytt klister bryr jag mig inte om dom, går bra utan.

//R

Om man har breda hudar så är det lättare att få av dem från skidan om inte hela huden är limmad. Du behöver bara lim längs kanten. Ta bort skyddet längst fram så att inte snö letar sig in där.

Tillbaka
Topp