Längd på Super 7

Monterat

Ny medlem
Längd på Super 7
Har problem välja längd på Super 7 tänkt som puder/lösskida.

Är 170 cm 82 kg. Orutinerad i off pist/puder. Får för mig 180 räcker, tycker 188 låter långt för mig. Samtidigt har de ju ganska lång rocker och är mjukare än mina Project 110 i 185 (182 irl), som jag iofs inte provat i puder än men är nice i allt uppåkt.

Längd på Super 7
Jag antar att Super 7 har samma rockerprofil som vanliga S7 (då det ju finns en Squad som faktiskt är annorlunda) och det därför bara är floxen som skiljer modellerna åt.
Vanliga S7 är nämligen ordentligt mycket kortare än de 188 som de räknas till, jag kommer inte ihåg exakt, men det är runt 183-184cm. Med tanke på din vikt så kommer 188 def. inte vara för långt, även om rutinen inte riktigt är där ännu.

Om du dock är osäker på att gå för långt borde du kanske titta på något lite bredare med tanke på vad du har, det är inte mycket mm som skiljer mellan Project 110 och Super 7...

Längd på Super 7
Nja, 2014 Super 7 är ju helt omgjord från tidigare modeller.

Project 110 kommer nog säljas då jag har ett par Steadfast 90 för pist och annat, som utgör 80% av åkningen än så länge. Får sån jävla fart på Projecten att det kommer sluta illa förr eller senare ;)

Tanken är att Super 7 skall med till Engelberg och de dagar man träffar trevlig snö här hemma. Tror de passar bättre än Project till det, men det är bara vad jag fått för mig.

Om nu Super 7 mäter kort kanske jag går på 188 orna.

Längd på Super 7
Rockerprofilen är lägre än tidigare är min uppfattning. Ang längden så skulle jag tippa på någonstans mellan 185-188. Detta grundar jag på att när jag klämde på soul 7, som är den smalare varianten av super 7 så upplevde jag den som jämnlång med mig, eller någon cm längre, och jag är 186 cm lång. Har tyvärr inte klämt på super 7, men skulle förvåna mig om den skiljer sig mot soul 7 i längd eftersom de har samma profil, bara olika bredd.

Längd på Super 7
Jag har en S7 från 2011 och min bror inskaffade årets super 7. Rockern är definitivt flackare på årets. Dessutom så är tailen ingen riktig twintip. Jag tycker att årets 180cm motsvarar förra årets 188cm.

Super 7 i 180 kommer att upplevas kortare än dina project 110 i 185. Super 7 i 180 är 177.5cm mätt från tipp till tail.

Längd på Super 7
Otroligt att skidtillverkare inte kan använda ett måttband, man undrar ju hur mycket annat som det slarvas med.
Var in på skidaffären idag och Super 7 i 188 är längre än Scout 7 i 190 ????

Jämförde också mina andra kandidater Gunsmoke 186 och Patron 185 (som alla polare har, så de går bort pga det).
Super 7 har mycket högre och längre chamber än båda, Gunsmoke har riktig twin-tip, vilket jag antar kortar skidan mer och inget jag behöver.

Sen står det Titanium på Gunsmoke, trodde de var metallfria.

Längd på Super 7
Kollade aldrig längden men tror de är ganska nära 188 eftersom Squad 7 190 mätte 186,5 enligt Blister och de är minst 1 cm kortare än Super 7.

Snödjup

Tillbaka
Topp