Längd på Telemarkskidor

Ploogen

Medlem
Längd på Telemarkskidor
Hej,
Är sugen på att köra Telemark, har dock ingen aning hur jag ska tänka längmässigt på dessa, ska jag tänka som med vanliga freeride skidor ngt längre än mig själv? Har åkt alpina skidor sen barnsben och anser mig som avancerad åkare, har provat Telemark för 25 år sen, tyckte det var kul blev aldrig hooked på det då sen har det ju hänt lite sen dess på skidfronten...tack för svar på förhand!

Längd 173 cm
Vikt 83 kg

//ploogen

Senast ändrad:
Längd på Telemarkskidor
Jag är 189 å kör på ett par som är 186. Funkar utmärkt. Har egentligen aldrig kört på korta skidor. I början av 2000 talet när skidorna skulle va väldigt korta och om man hade som åkstil att knäa djupt, så fanns ju risken att man teoretiskt kunde få in spetsen bakom den andra foten. Men det problemet finns väll knappast längre. Kroppslångt eller lite under är mitt förslag. Om man inte vill köra kortsväng. Äh. Tänk som med vanliga skidor pjexor å bindningar är så stabila nuförtiden. Möjligen inte rocker på bakänden av skidan. Men har inga egenprövade belägg för det. Bara googlade. Ntn binndningar har jag. Supernöjd. Är så stadigt att det funkar fint även för parralellsväng. Men här kommer ja få mothugg.

Längd på Telemarkskidor
Du behöver inte ha nån annan längd på skidorna just för "telemarkandets" del. Det är skidan som sådan och vad den ska användas till som bör avgöra. Samt ens egna små funderingar.

Ta den längd du skulle köpa annars, men på en lite mjukare skida. (lite mjukare kan anses som de egna små funderingarna).

Längd på Telemarkskidor
Tack för svar och synpunkter, hittade ett par Dynastar Legend, samt ett par Scarpa T1 Race till en bra peng. Var uppe på sportlovet med familj i Branäs, kände redan efter första åket att varför hat jag inte gjor detta tidigare!! Hur kul som helst skidglädjen är tillbaka!
//ploogen

Tillbaka
Topp